TRADITII DE SNZIENE

Srbtoare solar si lunar totodat, Snzienele sunt tributare focului, prin fcliile aprinse de feciori si rotite dup cum merge soarele pe cer, dar si apei, prin ritualul scldrii n rou, practicat de tinerele fete.

Obiceiurile de Snziene sunt vechi ca pmntul si continu un cult roman nchinat zeitei Diana (Sanctae Dianae), venerat si pe teritoriul Daciei care circul si astzi n Banat, Oltenia, Transilvania, Maramures sau Bucovina . n sudul Moldovei, n Muntenia si Dobrogea are denumirea dup cel slav Drgaica. I se mai spune Ziua Soarelui, Ursina sau Amutitul Cucului, orologiul calendaristic al romnilor, pasre oracular care-si ncepe cntecul la echinoct iul de primvar, de Blagovestenie, pentru a-l sfrsi acum, la solstitiul de var, iar ciocrlia, care-si ncepe cntatul la echinoctiul de primvar, nceteaz s mai cnte dup aceast dat. n ziua de Snziene, vara ncepe s se ntoarc spre iarn, florile cmpului si pierd treptat mirosul si puterea tmduitoare, n pduri apar licuricii, pe cer rsare Closca cu Pui. Precum Pmntul, calendarul popular al romnilor se roteste dup Soare, cel care leag si dezleag anotimpurile, nfrunzeste si desfrunzeste codrul, naste fpturi mitice, creeaz acte de divinatie, ceremoniale si ritualuri complexe, reactualizeaz timpul sacru si ne ajut s renastem mai puri, mai frumosi, mai ntelepti. La trei zile dup solstitiul de var, moment ce marcheaz apogeul drumului solar, cnd astrul se afl la zenit, punctul cel mai nalt al boltii ceresti, cnd soarele joac de bucurie pe cer imediat ce rsare, iar la amiaz ncremeneste n loc, nflcrat si biruitor, stpn suprem al cerului si al pmntului, va aduce pentru muritori ziua de Snziene, cu noaptea cea mai alb a dragostei si ziua cea mai clduroas a anului. Nscut dintr-un strvechi cult al soarelui, ea nu si-a pierdut coloratura pgn, desi este asociat cu o mare aniversare crestin: nasterea Sfntului Ioan Boteztorul. Obiceiurile din Noaptea de Snziene, practicate si astzi, dovedesc conservatorismul fantastic al traditiei romnesti populare, cu mult mai veche dect istoria. Snzienele sunt o srbtoare solar, tributar focului prin fcliile aprinse de feciori si rotite dup cum merge soarele pe cer. Flcii sar peste fcliile aprinse. Se creeaz impresia c sunt clare pe foc. Toate aceste obiceiuri si superstitii de Snziene sunt un omagiu adus soarelui, care, acum, se afl la puterea sa maxim, iar prin aceste ritualuri se ncearc ntrirea lui. Snzienele sunt plante cu flori galbene-aurii si plcut mirositoare. n unele zone din tar, n traditia popular, gingasa floare de snzian poart si numele de iarb care alung diavolii si duhurile necurate. Cresc prin livezi, psuni, margini de pduri si poienite. nsotite de muzic si chiuiturile flcilor, fetele adun florile de Snziene n buchete, fac colane si mpletesc cununi circulare pentru fete si cruciforme pentru flci. Aceste coronite sunt aduse n sat, unde sunt asezate pe porti, usi, ferestre, pe suri, pe stupi si chiar n straturile de legume, n credinta c ele vor ocroti casa si gospodria de puterea fortelor malefice, aducnd totodat noroc, sntate si belsug oamenilor, animalelor si semnturilor (vor nflori ca Snzienele). Sunt considerate a fi plante oracol, plante magice, plante tmduitoare… Dac dormi cu ele sub pern, ti arat ursitul, dac le prinzi n pr ori le pui n sn, esti drgstoas tot anul, dac te scalzi n roua lor, esti frumoas si drag cui vrei tu, dac ti nfsori talia cu ele, te apr de dureri. Pentru ca propriettile terapeutice ale snzienelor s fie maxime, florile trebuie culese n timpul prnzului. n vechime, ele erau vndute cu usurint pe 24 iunie. Cei care vindeau flori strigau n aceast zi: Ia snzienele, sunt bune de leac si aduc noroc! sau Apr de toate relele, de toate bolile!. n calendarul popular, ziua de 24 iunie este cunoscut si sub denumirea de Cap de var, pentru c acum soarele ajunge la apogeu. Noaptea ce precede aceast zi se crede c este magic – minunile sunt posibile, fortele benefice, dar si cele negative ajung la putere maxim. Potrivit traditiei, Snzienele acestea sunt niste divinitti nocturne, de o frumusete rpitoare, care slsluiesc prin codrii ntunecosi, unde nu calc picior de om. Ipostaze vegetale ale celor mai ndrgite personaje mitofolclorice de la noi, surate bune cu nritele Iele sau Rusalii, plutesc n aer sau umbl pe pmnt n noaptea de 23 spre 24 iunie, triesc prin pduri sau pe cmpii. Ele cnt si se prind n hor si dau puteri deosebite florilor si buruienilor, acestea devenind plante de leac, bune la toate bolile. n popor se crede c n noaptea Snzienelor znele zboar prin aer sau umbl pe pmnt, cnt si mpart rod holdelor, femeilor cstorite, nmultesc psrile si animalele, tmduiesc bolnavii, apr semnturile de grindin. n Noaptea de Snziene, se spune c Dumnezeu rnduieste un rstimp de liniste, cnd stau n cumpn toate stihiile si cerurile cu stele si vnturile. Aceast srbtoare e legat de cultul recoltei, al vegetatiei si al fecundittii, si pstreaz n ea un amestec fascinant de crestinism, pgnism si vrjitorie. Snzienele ca zne, pot fi aductoare de rele dac oamenii lucreaz n ziua de 24 iunie. Dac nu sunt cinstite corespunztor, ele se supr si strnesc vijelii si las cmpul fr rod si florile fr de leac. Snzienele, mari iubitoare de dreptate, se rzbun pe femeile care nu tin srbtoarea de pe 24 iunie, pocindu-le gura iar brbatii care au jurat strmb vreodat, sau au fcut alt ru, i asteapt pedepse ngrozitoare. Dar pe lng manifestrile tipice fpturilor supranaturale din clasa ielelor, Snzienele au si manifestri oculare: flori de scaieti tunse de puf, sunt atrnate peste noapte de streasin si dup ct creste puful peste noapte, dimineata se stabileste norocul celor care nfptuiesc datina. Tot acum Biserica Ortodox prznuieste Mosii de Snziene, din ciclul Mosilor de var, cnd se pomenesc mortii din neam, se aprind lumnri, se aduc ofrande la morminte pentru sufletele celor dispruti, fructe si legume. Copiii sunt stropiti cu ap pentru a fi feriti de boli, iar oamenii suferinzi de reumatism trebuie s intre de dimineat n ru pn la bru si asa s astepte rsritul. Ei vor privi soarele n ap, nu pe cer, si doar asa, se spune, se vor vindeca. Traditia spune c verbina culeas n noaptea de Snziene are efect n farmecele de dragoste. De asemenea, florile se snziene nu trebuie smulse sau rupte, ci tiate dintr-o singur lovitur cu cutitul, timp n care se rostesc versuri speciale. n ajunul Snzienelor, pe 23 iunie, fetele culegeau de pe cmp flori de snziene si mpleteau cununi pe care le aruncau peste case. Seara, se ntlnesc fetele care vor s se mrite cu flcii care doresc s se nsoare. Bietii fac ruguri, aprind fclii si le nvrtesc n sensul miscrii soarelui, strignd: Du-te, Soare, vino, Lun / Snzienele mbun, / S le creasc floarea – floare, / Galben, mirositoare, / Fetele s o adune, / S le prind n cunune, / S pun la plrie, / Floare pentru cununie, / Babele s le rosteasc, /Pn-n toamn s nunteasc. A doua zi, n zori, cetele de feciori strbat satele cu florile de Snziene la plrie, n semn c au vzut cununile de flori pe hornuri la casele fetelor care-i intereseaz. Ei cnt, chiuie si strig: Du-te, Luna, vino, Soare, / C tragem lansur toare, / Cununile neursite, / Zac sub hornuri azvrlite. Dac acestea se agtau de horn, era semn c se apropie cununia. Cei n vrst aruncau coronite peste cas, pentru a afla cnd vor muri. Se credea c atunci cnd coronita va cdea de pe acoperis, moartea este aproape. n unele zone, fetele de mritat las coronita n grdin. Dac dimineat o gsesc plin de rou e semn c se vor mrita n vara aceasta. Fetele si pun flori de Snziene nempletite sub cpti. n acea noapte, ele si vor visa ursitul. Dac cununa va fi purtat n pr sau n sn (de fecioare sau tinere neveste), acestea vor deveni atrgtoare si drgstoase. nainte de rsritul soarelui, fetele si flcii se apropie de ocolul vitelor. Cununile sunt aruncate n coarnele vitelor. Dac gingasa coronita se opreste n cornul unei vite tinere, fata se va mrita dup un tnr, iar dac se opreste n cornul vitei btrne, ursitul va fi om n vrst. Gospodarii puneau n seara din ajunul srbtorii nasterii Sfntului Ioan Boteztorul, flori de Snziene la coltul casei dinspre rsrit. Dac n urmtoarea zi gseau n coronite pr de la animale, era semn c vor avea parte de un an sntos si roditor pentru animale. Btrnele satului adunau n zorii zilei de 24 iunie, din locuri neclcate, roua Snzienelor. La ntoarcerea spre cas, dac nu vorbeau si nu ntlneau pe nimeni, puteau oferi roua ca leac pentru sntate si dragoste. n trecut, fetele nemritate obisnuiau s se tvleasc, goale, dimineata, n roua snzienelor, pentru a fi fertile. n ziua de Snziene se joac Drgaica, dans ritual asem- ntor Clusului. De data aceasta, ceata este format exclusiv din fete, cteva mbrcate n haine brbtesti, numite Drgaice, Drghicute sau Drgane. La fel ca n cazul Clusarilor, si alaiul Drgaicelor este nsotit de un muzicant iar una dintre fete poart un steag mpodobit cu baticuri colorate, spice de gru, usturoi, pelin, flori de snziene, verbin si alte plante magice. Acest cortegiu ceremonial strbate ulitele satului, formnd un bru simbolic, protector si fertilizator, ce cuprinde ntreaga comunitate. n unele sate, fetele aveau si coase, vestind c e vremea cositului, c plantele si-au ncheiat drumul, au fost smnt, au germinat, au crescut, s-au nmultit iar acum urmeaz s moar. n alte locuri, cea mai frumoas fat se alege Drgaic, se mpodobeste cu spice de gru si cu flori de snziene ca o mireas, dup care, nsotit de alaiul su, cutreier holdele, cmpurile si satele ntr-un extraordinar parcurs ritualic, aductor de belsug si fertilitate, reminiscenta a unui strvechi cult agrar cu puternic simbolistic nuptial. n ziua de Snziene se nstruteaz Boul, adic se mpodobeste cu flori, si se plimb prin sat, obicei ceremonial cu o simbolistic nuptial, atestat ndeosebi n nordul Transilvaniei si dedicat unei divinitti taurine, fertilizatoare, ce poate fi identificat cu Mitra sau Dionysos.

La multi ani tuturor ce poarta numele de Snziana!

Dan Horgan

Bibliografie Adrian Fochi – Datini si eresuri populare de la sfrsitul secolului al XIX-lea, Editura Minerva, Bucuresti, 1976; Arthur Gorovei – Credinti si superstitii ale poporului romn, Editura Grai si Suflet – Cultur National, Bucuresti, 1995; Antoaneta Olteanu – Calendarele poporului romn, Editura Paideia, 2001; Elena Niculita Voronca – Datinile si credintele poporului romn, Editura Polirom, Iasi, 1998; Gh. F. Ciausanu – Superstitiile poporului romn, Editura Saeculum, Bucuresti, 2005; Ion Ghinoiu – Srbtori si obiceiuri romnesti, Editura Elion, Bucuresti, 2002; Ion Ghinoiu – Obiceiuri populare de peste an, Editura Fundatiei Culturale Romne, 1997; Ion Talos – Gndirea magico-religioas la romni, Dictionar, Editura Enciclopedic, Bucuresti, 2001; Irina Nicolau – Ghidul Srbtorilor Romnesti, Editura Humanitas, 1998; Narcisa Stiuc – Srbtoarea noastr cea de toate zilele, Editura Cartea de Buzunar, 2006; Romulus Vulcnescu – Mitologie Romn, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985; Simion FIorea Marian – Srbtorile la romni, Editura Grai si Suflet – Cultur National, 2001; Tudor Pamfile – Srbtorile la romni, Editura Saeculum I.O., Bucuresti, 1997; Tudor Pamfile – Mitologie romneasc, Editura Grai si Suflet, Bucuresti, 2000; Vietile Sfintilor, Editura Episcopiei Romanului si Husilor, 1998.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.