Trei galaxii de la o depărtare de 35 milioane ani lumină, imortalizate de un astronom amator din Bârlad

• Cunoscut în domeniul astronomiei pentru descoperirea stelei variabile „Bârlad V1” și a novei roșii luminoase „M101 OT2015-1”, Dumitru Ciprian Vîntdevară, coordonatorul Observatorului Astronomic din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad, s-a făcut remarcat din nou. A reușit să imortalizeze într-o fotografie trei galaxii aflate la o distanță de circa 35 milioane de ani lumină față de Terra.

„Tripletul din Leo este format din trei galaxii situate la o distanță de aproximativ 35 milioane ani lumină în dreptul constelației Leul, de pe cerul de primăvară. Imaginea a fost realizată în noaptea de 21/22 aprilie 2020, de la Observatorul Astronomic al Muzeului «Vasile Pârvan» Bârlad, de către Ciprian Vântdevară. Date tehnice: telescop Newton, camera ASI 1600, filtre LRGB, expunere 30 x 20 x 20 x 20 cadre x 60 secunde pe cadru. Procesare PixInsight și Lightroom”, este postarea făcută de muzeograf pe contul său de socializare, pe data de 14 mai.

Această fotografie spectaculoasă nu este singura performanță pentru care Dumitru Ciprian Vîntdevară are toate motivele să fie mândru. În ultimii câțiva ani, coordonatorul Observatorului Astronomic din Bârlad s-a făcut cunoscut pentru două descoperiri extrem de importante. Astfel, pe 10 februarie 2015, în urma unei sesiuni de observații astronomice realizate cu telescopul principal din dotarea instituției, acesta a descoperit în premieră națională o novă roșie luminoasă (explozie stelară) în galaxia apropiată „Messier 101” (Pinwheel Galaxy), situată la circa 21 milioane de ani lumină, pe teritoriul constelației Ursa Mare. Respectiva descoperire științifică a avut un ecou răsunător în comunitatea științifică internațională, întrucât nova roșie luminoasă este un obiect extrem de rar și foarte puțin studiat. Doi ani mai târziu, explozia stelară a primit numele oficial de catalog „M101 OT2015-1”.

De asemenea, la începutul lunii noiembrie 2019, Vîntdevară a reușit să descopere, în premieră pentru Observatorul Astronomic din Bârlad, prima stea variabilă, ce a fost denumită „Bârlad V1”. Respectiva stea, situată la o distanță de circa 4.000 de ani lumină față de Pământ, în dreptul constelației Perseu, a fost descoperită în urma procesării unor cadre test pentru observații fotometrice. După cum a precizat muzeograful la acel moment, curba de lumină a fost raportată oficialilor din cadrul American Association of Variable Star Observers (AAVSO) pe data de 4 decembrie 2019.

Dumitru Ciprian Vîntdevară (35 ani) este originar din Galați, dar este bârlădean cu acte în regulă din 2009, de când a început să coordoneze Planetariul din cadrul Muzeului „Vasile Pârvan” Bârlad. În ianuarie 2020 a primit titlul de „Cetățean de Onoare al Bârladului”.