TRADITII DE SFINTII PETRU SI PAVEL

Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt srbtoriti n fiecare an pe data de 29 iunie, zi de o mare nsemntate n Biserica Ortodox Romna, cei doi sfinti apostoli fiind cei mai importanti ucenici care au propovduit Evanghelia. Activittile lor misionare si popularizarea Evangheliei i-au transformat n cei mai importanti apostoli pentru ortodocsi. Minunile svrsite de cei doi sfinti sunt descrise pe larg si n Noul Testament.

Sfntul Petru era frate lui Andrei cel nti chemat. Mergnd Iisus la iezerul Ghenisaretului si aflnd pe Andrei si pe Petru unde-si ntindeau nvodul si mrejele, i-a chemat si ndat au urmat dup dnsul. Dup aceea, propovduind Petru Evanghelia n Iudeea, Antiohia, Pont, Galatia, Capadochia, Asia si n Vitinia, s-a pogort pn la Roma. Si pentru c Sf. Petru a biruit cu minunile fcute de el pe Simon vrjitorul, a fost rstignit de mpratul Nero, cu capul n jos, precum el nsusi a dorit nefiind demn de aceiasi moarte ca a Mntuitorului Iisus Hristos. Apostol Pavel, numit la nceput Saul, era om instruit, fiind nvtat de Gamaliel si cunosctor desvrsit al Legii lui Moise. Saul din Tars a fost unul dintre prigonitorii crestinilor si cel care s-a nvoit la uciderea cu pietre a lui Stefan, primul martir al Bisericii. Saul a fost acela care a pornit spre Damasc pentru a-i aduce legati la Ierusalim pe cei care umblau pe Calea Credintei. Pe drumul spre Damasc s-a petrecut orbirea trupeasc a lui Saul, care s-a finalizat prin convertirea lui de ctre Anania, botezul, iluminarea s trupeasc si spiritual si, astfel, Saul s-a umplut de Duhul Sfnt si s-a numit Pavel. Si ndat a nceput a propovdui n sinagogi c Iisus este Fiul lui Dumnezeu. A fost n numeroase cltorii misionare, a propovduit n Antiohia Pisidiei, Iconia, Filipi, Tesalonic, Berea, Corint, Ierusalim, n tinuturile Galatiei si Frigiei, n Efes, n Macedonia, Milet, Tyr, nvtnd pe multi ajungnd n cele din urm n Roma. Sfrsitul su a fost n timpul mpratului Nero. A murit ca martir al credintei, tindu-i-se capul pentru mrturisirea lui Hristos, n urma lui Petru. Sfintii Apostoli Petru si Pavel au murit n anul 67 ca martiri ai credintei crestine. Moastele lor tot la un loc s-au pus. Avnd n vedere c cei doi s-au dat viata pentru credint n acelasi an, ei sunt srbtoriti n aceeasi zi n fiecare an, pe 29 iunie. naintea srbtorii acestora, credinciosii tin un post de cteva zile n care se curt de pcate si se reapropie de divinitate. Postul sfintilor Petru si Pavel este unul din cele patru posturi mari ale anului crestin ortodox. Sfntul Petru este stpnul lupilor. Pe 29 iunie se tine srbtoarea lupilor, un obicei prin care se previne c lupii s dea iama n vite. Potrivit unor zone folclorice, Sfntul Petru de var este separat de o jumtate de an de fratele su, Sfntul Petru de iarn, acesta din urm fiind de fapt patronul lupilor. Sn-Petru de var marcheaz cea de-a doua jumtate a anului, care poate ncepe putin mai devreme, la Snziene, este patronul agricultorilor. n traditia popular se spune c Sf. Petru a fost un om muritor, pe care l-a luat Dumnezeu n cer. Sfntul Petru e mna dreapt a lui Dumnezeu. Sf. Petru ar locui cu Sf. Pavel n lun: Sf. Petru de-a dreapta si Sf. Pavel de-a stnga, Sf. Petru fiind chelar, el nu pstreaz numai cheile raiului, ci si cheile ncperilor ceresti; el este chelarul curtii dumnezeiesti, fiind mai mare peste grnare, din care trebuie s mpart animalelor. Sf. Petru este rspunztor de starea final a recoltelor, el este cel care patroneaz cldura si ploaia, putnd trimite grindin pe hotarele celor nerespectuosi. Fiind o srbtoare de mare nsemntate pentru calendarul agricol, paza mpotriva grindinii se realiza prin venerarea sfntului n cele trei zile de nelucrare, cu ncepere din 29 iunie. El fierbe trei zile piatr adevrat, spre a o mrunti, ca s nu strice cmpurile. Cnd se aude huruind n cer, atunci cnd tun nbusit, se crede c Sf. Petru fierbe piatra. De aceea Sf. Petru se serbeaz timp de trei zile, ncepnd cu 29 iunie. Cnd oamenii nesocotesc puterea dumnezeiasc, Sf. Petru cheam balaurii si cu dnsii se ajut la btutul lumii cu piatr; balaurii o mruntesc, iar el face s plou cu piatr. Cnd Sf. Petru plesneste din bici, din sfichiul biciului sar scntei, care, cznd pe pmnt, se prefac n licurici. Licuricii sunt blagosloviti de sfnt ca s lumineze calea rtcitilor prin pduri. Ei se ivesc aproape tot timpul n preajma acestei zile. n ziua de Sf. Petru si Pavel, n popor se spune c nici o femeie nu trebuie s mnnce mere pn n aceast zi, fr a face un mare pcat, fr a-i supra pe morti. Dup aceast zi, femeile tinere pot mnca mere, cele btrne trebuind s astepte pn la Sf. Ilie. Cu valoare simbolic, pn acum se interzicea scuturarea merilor, pentru a se feri de cderea peste holde a grindinii, avnd dimensiunile fructelor respective permis fiind din aceast zi a baterea merelor dar si alte poame. Dac va tuna sau va fulgera n aceast zi, nucile si alunele nu vor avea miez sau vor fi viermnoase. Oamenii pistruiati se spal cu ap la miezul noptii, cnd cnt cocosul, cci se tem s nu fie socotiti jidovi, altfel petele de pe fat li se pot nmulti. n traditia popular se spune c n aceast zi e timpul nceperii secerisului iar privighetoarea nceteaz s mai cnte n pduri iar cucii se transform n soimi, ei revenind la forma lor original n ziua Bunei Vestiri. n ziua de 29 iunie se tin si Mosii de Sfntul Petru, acum oamenii merg la biseric si dau de poman n onoarea rudelor decedate. La slujb sunt aduse spre a fi sfintite colaci, lumnri, coliv de gru, porumb fiert cirese din primul cules, mere dulci si acre, zarzre proaspete pentru a fi sfintite, iar cei care au miere pot duce la biseric faguri iar n unele regiuni se duce si obiecte de mbrcminte. Un sincer La multi ani tuturor ce poart numele de Petru si Pavel.

Dan Horgan

Bibliografie

Adrian Fochi – Datini si eresuri populare de la sfrsitul secolului al XIX-lea, Editura Minerva, Bucuresti, 1976; Arthur Gorovei – Credinti si superstitii ale poporului romn, Editura, Grai si Suflet – Cultur National, Bucuresti, 1995; Antoaneta Olteanu – Calendarele poporului romn, Ed.Paideia Elena Niculita Voronca – Datinile si credintele poporului romn, Editura Polirom, Iasi, 1998; Gh. F. Ciausanu – Superstitiile poporului romn, Editura Saeculum, Ion Ghinoiu – Srbtori si obiceiuri romnesti, Editura Elion, Bucuresti, 2002; Ion Ghinoiu – Obiceiuri populare de peste an, Editura Fundatiei Culturale Romne, 1997; Ion Talos – Gndirea magico-religioas la romni, Dictionar, Editura Enciclopedic, Bucuresti, 2001; Irina Nicolau – Ghidul Srbtorilor Romnesti, Editura Humanitas, Narcisa Stiuc – Srbtoarea noastr cea de toate zilele, Editura Cartea de Buzunar, 2006; Romulus Vulcnescu – Mitologie Romn, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985; Simion FIorea Marian – Srbtorile la romni, Editura Grai si Suflet – Cultur National, 2001; Tudor Pamfile – Srbtorile la romni, Editura Saeculum I.O., Bucuresti, 1997; Tudor Pamfile – Mitologie romneasc, Editura Grai si Suflet, Bucuresti, 2000; Vietile Sfintilor, Editura Episcopiei Romanului si Husilor, 1998.

2 COMENTARII

  1. Toti apostolii Domnului Hristos au raspandit Evanghelia, nu spre slava lor ci, spre mantuirea sufletelor de orice etnie, limba, sex sau ocupatie, descoperind astfel ca Dumnezeu este dragoste. Tot ce este legat de numele celor doi apostoli, prin traditie, vine din vechime din paganism. Deci nu are nimic comun cu crestinismul propovaduit de Pavel sau Petru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.