TRADITII DE SNZIENE

Srbtoare solar si lunar totodat, Snzienele sunt tributare focului, prin fcliile aprinse de feciori si rotite dup cum merge soarele pe cer, dar si apei, prin ritualul scldrii n rou, practicat de tinerele fete. Obiceiurile de Snziene sunt vechi ca pmntul si continu un cult roman nchinat zeitei Diana (Sanctae Dianae), venerat si pe teritoriul Daciei care circul si astzi n Banat, Oltenia, Transilvania, Maramures sau Bucovina. n sudul Moldovei, n Muntenia si Dobrogea are denumirea dup cel slav Drgaica.

I se mai spune Ziua Soarelui, Ursina sau Amutitul Cucului, orologiul calendaristic al romanilor, pasre oracular care-si incepe cantecul la echinoctiul de primvar, de Blagovestenie’, pentru a-l sfarsi acum, la solstitiul de var, iar ciocarlia, care-si incepe cantatul la echinoctiul de primvar, inceteaz s mai cante dup aceast dat. n ziua de Sanziene’, vara incepe usor s se intoarc spre iarn’, florile campului isi pierd treptat mirosul si puterea tmduitoare, in pduri apar licuricii, pe cer rsare Closca cu Pui’. Precum Pmantul, calendarul popular al romanilor se roteste dup Soare, cel care leag si dezleag anotimpurile, infrunzeste si desfrunzeste codrul, naste fpturi mitice, creeaz acte de divinatie, ceremoniale si ritualuri complexe, reactualizeaz timpul sacru si ne ajut s renastem mai puri, mai frumosi, mai intelepti. La trei zile dup solstitiul de var, moment ce marcheaz apogeul drumului solar, cand astrul se afl la zenit, punctul cel mai inalt al boltii ceresti, cand soarele joac de bucurie pe cer imediat ce rsare, iar la amiaz incremeneste in loc, inflcrat si biruitor, stpan suprem al cerului si al pmantului, va aduce pentru muritori ziua de Sanziene, cu noaptea cea mai alb a dragostei si ziua cea mai clduroas a anului. Nscut dintr-un strvechi cult al soarelui, ea nu si-a pierdut coloratura pgan, desi este asociat cu o mare aniversare crestin: nasterea Sfantului Ioan Boteztorul. Obiceiurile din Noaptea de Sanziene, practicate si astzi, dovedesc conservatorismul fantastic al traditiei romanesti populare, cu mult mai veche decat istoria. Sanzienele sunt o srbtoare solar, tributar focului prin fcliile aprinse de feciori si rotite dup cum merge soarele pe cer. Flcii acum sar peste fcliile aprinse; astfel, se creeaz impresia c sunt clare pe foc. Toate aceste obiceiuri si superstitii de Sanziene sunt un omagiu adus soarelui, care, acum, se afl la puterea sa maxim, iar prin aceste ritualuri se incearc intrirea lui. Sanzienele sunt plante cu flori galbene-aurii si plcut mirositoare. n unele zone din tar, in traditia popular, gingasa floare de sanzian poart si numele de iarb care alung diavolii si duhurile necurate. Cresc prin livezi, psuni, margini de pduri si poienite. nsotite de muzic si chiuiturile flcilor, fetele adun florile de Sanziene in buchete, fac colane si impletesc cununi circulare pentru fete si cruciforme pentru flci. Aceste coronite sunt aduse in sat, unde sunt asezate pe porti, usi, ferestre, pe suri, pe stupi si chiar in straturile de legume, in credinta c ele vor ocroti casa si gospodria de puterea fortelor malefice, aducand totodat noroc, sntate si belsug oamenilor, animalelor si semnturilor (vor inflori ca Sanzienele). Sunt considerate a fi plante oracol, plante magice, plante tmduitoare. Traditia popular spune c dac dormi cu ele sub pern, iti vor arat ursitul, dac le prinzi in pr ori le pui in san, esti drgstoas tot anul, dac te scalzi in roua lor, esti frumoas si drag cui vrei tu, dac iti infsori talia cu ele, te apr de dureri. Pentru ca propriettile terapeutice ale sanzienelor s fie maxime, florile trebuie culese in timpul pranzului. n vechime, ele erau vandute cu usurint pe 24 iunie. Cei care vindeau flori strigau in aceast zi: ‘Ia sanzienele, sunt bune de leac si aduc noroc!’ sau ‘Apr de toate relele, de toate bolile!’. n calendarul popular, ziua de 24 iunie este cunoscut si sub denumirea de ‘Cap de var’, pentru c acum soarele ajunge la apogeu. Noaptea ce precede aceast zi se crede c este magic – minunile sunt posibile, fortele benefice, dar si cele negative ajung la putere maxim. Potrivit traditiei, Sanzienele acestea sunt niste divinitti nocturne, de o frumusete rpitoare, care slsluiesc prin codrii intunecosi, unde nu calc picior de om. Ipostaze vegetale ale celor mai indrgite personaje mito-folclorice de la noi, surate bune cu inritele Iele sau Rusalii, plutesc in aer sau umbl pe pmant in noaptea de 23 spre 24 iunie, triesc prin pduri sau pe campii. Ele cant si se prind in hor si dau puteri’ deosebite florilor si buruienilor, acestea devenind plante de leac, bune la toate bolile. n popor, se crede c, in noaptea Sanzienelor, zanele zboar prin aer sau umbl pe pmant, cant si impart rod holdelor, femeilor cstorite, inmultesc psrile si animalele, tmduiesc bolnavii, apr semnturile de grindin. n Noaptea de Sanziene, se spune c Dumnezeu randuieste un rstimp de liniste, cand stau in cumpn toate stihiile si cerurile cu stele si vanturile. Aceast srbtoare e legat de cultul recoltei, al vegetatiei si al fecundittii, si pstreaz in ea un amestec fascinant de crestinism, pganism si vrjitorie. Sanzienele ca zane, pot fi aductoare de rele dac oamenii lucreaz in ziua de 24 iunie. Dac nu sunt cinstite corespunztor, ele se supr si starnesc vijelii si las campul fr rod si florile fr de leac. Sanzienele, mari iubitoare de dreptate, se rzbun pe femeile care nu tin srbtoarea de pe 24 iunie, pocindu-le gura iar brbatii care au jurat stramb vreodat, sau au fcut alt ru, ii asteapt pedepse ingrozitoare. Dar pe lang manifestrile tipice fpturilor supranaturale din clasa ielelor, Sanzienele au si manifestri oculare: flori de scaieti tunse de puf, sunt atarnate peste noapte de streasin si dup cat creste puful peste noapte, dimineata se stabileste norocul celor care infptuiesc datina. Tot acum Biserica Ortodox prznuieste Mosii de Sanziene, din ciclul Mosilor de var, cand se pomenesc mortii din neam, se aprind lumanri, se aduc ofrande la morminte pentru sufletele celor dispruti, fructe si legume. Copiii sunt stropiti cu ap pentru a fi feriti de boli, iar oamenii suferinzi de reumatism trebuie s intre de dimineat in rau pan la brau si asa s astepte rsritul. Ei vor privi soarele in ap, nu pe cer, si doar asa, se spune, se vor vindeca. Traditia spune c verbina culeas in noaptea de Sanziene are efect in farmecele de dragoste. De asemenea, florile se sanziene nu trebuie smulse sau rupte, ci tiate dintr-o singur lovitur cu cutitul, timp in care se rostesc versuri speciale. n ajunul Sanzienelor, pe 23 iunie, fetele culegeau de pe camp flori de sanziene si impleteau cununi pe care le aruncau peste case. Seara, se intalnesc fetele care vor s se mrite cu flcii care doresc s se insoare. Bietii fac ruguri, aprind fclii si le invartesc in sensul miscrii soarelui, strigand: Du-te, Soare, vino, Lun / Sanzienele imbun, / S le creasc floarea – floare, / Galben, mirositoare, / Fetele s o adune, / S le prind in cunune, / S pun la plrie, / Floare pentru cununie, / Babele s le rosteasc, /Pan-n toamn s nunteasc.’ A doua zi, in zori, cetele de feciori strbat satele cu florile de Sanziene la plrie, in semn c au vzut cununile de flori pe hornuri la casele fetelor care-i intereseaz. Ei cant, chiuie si strig: Dute, Luna, vino, Soare, / C tragem lansur toare, / Cununile neursite, / Zac sub hornuri azvarlite.’ Dac acestea se agtau de horn, era semn c se apropie cununia. Cei in varst aruncau coronite peste cas, pentru a afla cand vor muri. Se credea c atunci cand coronita va cdea de pe acoperis, moartea este aproape. n unele zone, fetele de mritat las coronita in grdin. Dac dimineat o gsesc plin de rou e semn c se vor mrita in vara aceasta. Fetele isi pun flori de Sanziene neimpletite sub cptai. n acea noapte, ele isi vor visa ursitul. Dac cununa va fi purtat in pr sau in san (de fecioare sau tinere neveste), acestea vor deveni atrgtoare si drgstoase. nainte de rsritul soarelui, fetele si flcii se apropie de ocolul vitelor. Cununile sunt aruncate in coarnele vitelor. Dac gingasa coronita se opreste in cornul unei vite tinere, fata se va mrita dup un tanr, iar dac se opreste in cornul vitei btrane, ursitul va fi om in varst. Gospodarii puneau in seara din ajunul srbtorii nasterii Sfantului Ioan Boteztorul, flori de Sanziene la coltul casei dinspre rsrit. Dac in urmtoarea zi gseau in coronite pr de la animale, era semn c vor avea parte de un an sntos si roditor pentru animale. Btranele satului adunau in zorii zilei de 24 iunie, din locuri neclcate, roua Sanzienelor. La intoarcerea spre cas, dac nu vorbeau si nu intalneau pe nimeni, puteau oferi roua ca leac pentru sntate si dragoste. n trecut, fetele nemritate obisnuiau s se tvleasc, goale, dimineata, in roua sanzienelor, pentru a fi fertile. n ziua de Sanziene se joac Drgaica, dans ritual asemntor Clusului. De data aceasta, ceata este format exclusiv din fete, cateva imbrcate in haine brbtesti, numite Drgaice, Drghicute sau Drgane. La fel ca in cazul Clusarilor, si alaiul Drgaicelor este insotit de un muzicant iar una dintre fete poart un steag impodobit cu baticuri colorate, spice de grau, usturoi, pelin, flori de sanziene, verbin si alte plante magice. Acest cortegiu ceremonial strbate ulitele satului, formand un brau simbolic, protector si fertilizator, ce cuprinde intreaga comunitate. n unele sate, fetele aveau si coase, vestind c e vremea cositului, c plantele si-au incheiat drumul, au fost smant, au germinat, au crescut, s-au inmultit iar acum urmeaz s moar. n alte locuri, cea mai frumoas fat se alege Drgaic, se impodobeste cu spice de grau si cu flori de sanziene ca o mireas, dup care, insotit de alaiul su, cutreier holdele, campurile si satele intrun extraordinar parcurs ritualic, aductor de belsug si fertilitate, reminiscenta a unui strvechi cult agrar cu puternic simbolistic nuptial. n ziua de Sanziene’ se instruteaz Boul’, adic se impodobeste cu flori, si se plimb prin sat, obicei ceremonial cu o simbolistic nuptial, atestat indeosebi in nordul Transilvaniei si dedicat unei divinitti taurine, fertilizatoare, ce poate fi identificat cu Mitra sau Dionysos. S incercm s pstrm vie in sufletele noastre aceast frumoas srbtoare!

La multi ani tuturor ce poarta numele de Sanziana!

Dan Horgan

Bibliografie:

– Adrian Fochi – Datini si eresuri populare de la sfarsitul secolului al XIX-lea, Editura Minerva, Bucuresti, 1976. – Arthur Gorovei. – ‘Credinti si superstitii ale poporului roman’ Editura, Grai si Suflet – Cultur National, Bucuresti, 1995. – Antoaneta Olteanu – ‘Calendarele poporului roman’, Editura Paideia 2001. – Elena Niculita Voronca – ‘Datinile si credintele poporului roman’, Editura Polirom Iasi 1998. – Gh. F. Ciausanu – ‘Superstitiile poporului roman’ Editura Saeculum Bucuresti 2005 – Ion Ghinoiu – ‘Srbtori si obiceiuri romanesti’, Editura Elion, Bucuresti, 2002. – Ion Ghinoiu – ‘Obiceiuri populare de peste an’ Editura Fundatiei Culturale Romane, 1997. – Ion Talos – ‘Gandirea magico-religioas la romani’, Dictionar, Editura Enciclopedic, Bucuresti, 2001. – Irina Nicolau – Ghidul Srbtorilor Romanesti Editura Humanitas 1998 – Narcisa Stiuc – Srbtoarea noastr cea de toate zilele, editura Cartea de Buzunar, 2006. – Proloagele de la Ohrida, Editura Cartea Ortodox, 2005 – Romulus Antonescu – Dictionar de simboluri si credinte traditionale romanesti, Editie digital, 2009 – Romulus Vulcnescu – ‘Mitologie Roman’, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985 – Simion FIorea Marian – ‘Srbtorile la romani’, Editura ‘Grai si Suflet – Cultur National’, 2001. – Tudor Pamfile, ‘Srbtorile la romani’, Editura Saeculum I.O., Bucuresti 1997. – Tudor Pamfile – ‘Mitologie romaneasc’, Editura Grai si Suflet, Bucuresti, 2000. – ‘Vietile Sfintilor’, Editura Episcopiei Romanului si Husilor 1998.

1 COMENTARIU

  1. Suntem crestini de 2.ooo ani (!), dar paganismul traieste in continuare in noi prin tot felul de obiceiuri pagane (asa zisa traditie= etno-folclorico-religioasa). Atunci cine ne mai indreptateste sa ne numic ortodocsi???

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.