TRADITII DE POCROAVE SAU ACOPERMNTUL MAICII DOMNULUI

Acopermntulul Maicii Domnului este srbtoarea care ncheie cele dou luni ale anului, august si septembrie, n care este cinstit n mod deosebit Maica Domnului.

Anul bisericesc este diferit de anul civil, el ncepnd la 1 septembrie si ncheindu-se la 31 august. De aceea, srbtorile cele mai importante ale nceputului si sfrsitului de an bisericesc sunt nchinate Maicii Domnului, pentru c ea este nceputul mntuirii oamenilor. Srbtoarea mai este cunoscut n popor si sub denumirea de Pocroave, denumire ce vine de la cuvntul slavon pocrov cu semnificatie de vl, aici de acoper- mnt al pmntului cu brum sau cu zpad. Se crede c cele mai adnci rdcini ale traditiilor srbtorii ajung pn la perioada agriculturii primitive, srbtoare precrestin cu dat fix, dedicat unei divinitti meteorologice ce marcheaz intrarea n anotimpul rece, atunci cnd pmntul se acoper de zpad. n constiinta oamenilor s-a fcut asociatia ntre acoperirea pmntului cu brum si acoperirea capului fetelor mari mbroboditul cu basma la nunt, ca semn al trecerii la statutul de femeie mritat. Fetele mari se rugau divinittii Pocroav s le acopere capul cu pr bogat si frumos, pentru a fi plcute flcilor, dar si s le acopere capul n sensul mritatului. Prul lung era un nsemn al puterii si divinitatea se ndura adesea de rugciunile fetelor, dndu-le pr frumos, ajutndu-le astfel s-si gseasc ursitul mai repede. Se consider c, n era crestin biserica a adaptat la ziua aceasta o srbtoare religioas cu sens apropiat Acopermntul Maicii Domnului. S-a fcut legtura ntre notiunea acoperirii pmntului cu brum si continutul traditiei crestine care povesteste urmtoarele: odat, la Mnstirea Vlahilor din Constantinopol stteau si multi greci care se rugau la Dumnezeu s-i izbveasc de dusmani. Iesind afar staretul mnstirii, cuviosul Andrei, privind spre cer, a vzut-o pe Maica Domnului, nconjurat de sfinti, rugndu-se la Dumnezeu pentru neamul omenesc. Maica Domnului a luat acopermntul de pe cap si l-a ntins deasupra crestinilor, care se aflau la mnstire. Acopermntul, se spune, c str- lucea mai puternic dect soarele. Dimineata, tot orasul stia despre minunea vzut de Sf. Andrei. De la aceast ntmplare, n amintirea minunii, a rmas srbtoarea numit Acopermntul Maicii Domnului. ntru cele mai de pe urm cumplite vremi, cnd s-au nmultit pcatele noastre, s-au nmultit si primejdiile asupra noastr, cnd s-au mplinit cuvintele Domnului: C se va scula limb peste limb si mprtie peste mprtie, si va fi foamete si cium, si cutremure pe alocuria; cnd ne supr pe noi nvlirile celor de alt neam, rzboaiele cele dintre noi si rnile cele purttoare de moarte, atunci Prea Curata si prea binecuvntata Fecioara Maria Maica Domnului ne d nou acopermntul su s ne acopere, si s ne pzeasc pe noi sub acopermntul su nevtmati. n traditia popular, n prima zi din octombrie femeile cinstesc srbtoarea Procoavele prin post si rugciuni la Maica Domnului pentru a fi acoperite si s aib n paz casa si familia de toate primejdiile: de nec, de boli, de foc, de cumpn, de npast, de duc-se-pe-pustii, de ucig-l-toaca si de vrjmasul cel ru, pentru a fi casa si recolta ferite de foc, iar oamenii pziti de nec si de boli, vitele sunt stropite cu ap sfintit, pentru a fi ferite de boli n sezonul rece. Srbtoarea Pocroavelor se respect si astzi, chiar dac se tine post, n multe zone fiind si hramul satului. Pentru aceasta, tinerele fceau diverse acte de divinatie. Femeile posteau pentru sntatea copiilor, iar fetele se rugau Sfntului Procoav s aib prul frumos si s le aduc ct mai degrab cununa de mireas. Mai nti ajunau, apoi mncau o jumtate dintr-o turtit srat fcut n acea zi, iar cealalt jumtate o puneau sub pern. Se crede c procednd astfel fetele si visau prima ntlnire cu ursitul. Astfel c tinerele fete se mpodobesc astzi ca pentru nunt pentru a avea parte de o csnicie lung si fericit si si servesc rudele si oaspetii cu plcinte umplute cu mere sau cu dovleci. n traditia popular Sfntul Procoav ar fi un sfnt sfintit de Dumnezeu printre cei dinti. El acoper pmntul cu un strat de zpad; de aceea fetele i se nchin, pentru a le acoperi si lor capul cu belsugul prului si pentru a le ajuta s se mrite ct mai curnd. n credinta poporului se povesteste c n aceast zi Sfntul Andrei a vzut-o pe Maica Domnului plutind n vzduh cu minile ntinse, rugndu-i-se lui Dumnezeu pentru neamul omenesc, iar de atunci oamenii o roag, la rndul lor, s i acopere cu mila sa si s-i pzeasc de toate relele…

Dan Horgan

Bibliografie: – Adrian Fochi – Datini si eresuri populare de la sfrsitul secolului al XIX-lea, Editura Minerva, Bucuresti, 1976; – Antoaneta Olteanu – Calendarele poporului romn, Editura Paideia, 2001; – Elena Niculita Voronca – Datinile si credin- tele poporului romn, Ed. Polirom, Iasi, 1998; – Ion Ghinoiu – Obiceiuri populare de peste an, Editura Fundatiei Culturale Romne, 1997; – Ion Ghinoiu – Srbtori si obiceiuri romnes ti, Editura Elion, Bucuresti, 2002; – Ion Ghinoiu – Zile si mituri. Calendarul tranului romn 2000, Ed. Fundatiei PRO, Buc., 1999; – Ion Talos – Gndirea magico-religioas la romni, Dictionar, Ed. Enciclopedic, Buc., 2001; – Irina Nicolau – Ghidul Srbtorilor Romnes ti, Editura Humanitas, 1998; – Narcisa Stiuc – Srbtoarea noastr cea de toate zilele, vol. II, Ed. Cartea de Buzunar, 2006; – Romulus Vulcnescu – Mitologie Romn, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985; – Simion FIorea Marian – Srbtorile la romni, Editura aGrai si Suflet – Cultur National, 2001; – Tudor Pamfile – Mitologia romn, Editura ALL, Bucuresti, 1997; – Vietile Sfintilor, Editura Episcopiei Romanului si Husilor, 1998.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.