TRADITII SI OBICEIURI DE SFNTUL NICOLAE

nchiznd cele trei zile de srbtoare consacrate vrsatului, Sf. Nicolae, Sfnt- Nicoar, Sf. Ierarh Nicolae protector al copiilor, este primul mos, darnic sau justitiar, care le face acestora cadouri o dat cu venirea iernii. Ajutor pentru vduve, orfani si fetele srace la mritat, este stpnul apelor si salveaz de la nec corbierii, apar soldatii pe timp de rzboi, motiv pentru care este invocat n timpul luptelor, este cinstit att pentru boli, ct si pentru lovituri, precum si, evident, pentru sprijin acordat n cele mai diverse situatii.

Sfantul Nicolae este, de sute de ani, unul dintre cei mai iubiti si mai cinstiti sfinti. El nu este numai un mos care aduce daruri copiilor! El nu a vrut nici s ajung arhiepiscop, nici s-i fie cunoscute faptele bune si minunile din timpul vietii, nici s cistige atata popularitate, devenind, pentru multi, Sfantul care pune daruri in ghetute! Oamenii il iubesc si i se inchin, il roag s le ocroteasc vietile si gospodriile. Si, pentru c Sfantul ocup un loc important in viata lor, fac praznice, ii cant colinde si spun povesti despre el, in care Sfantul rmane asa cum il stim cu totii: grabnic ajuttor si fctor de minuni. Sfantul Ierarh Nicolae s-a nscut in jurul anului 280, nu se cunoaste data exact, in orasul Patara Lichiei, din vestita provincie Licia a Asiei Mici, din partea asiatic a Turciei de azi. A trecut la cele trecut la cele vesnice in jurul anului 345, in localitatea Mira, astzi Kocademre, Turcia, in jurul anului 342. Traditia spune c printii si erau foarte credinciosi, dar nu aveau copii. ntr-un tarziu, dup multe rugciuni, Dumnezeu le-a indeplinit dorinta si le-a dat un biat, pe care l-au botezat Nicolae, nume care inseamn invingtorul poporului”. Se mai spune c la prima scald, desi abia nscut, s-a ridicat in picioare in albie si a stat trei ore asa, ceea ce a fost interpretat ca un semn de viitoare sfintenie. Apoi a refuzat s sug miercurea si vinerea inainte de a se incheia rugciunile zilei. Acest obicei de a posti l-a pstrat toat viata. Se stie c inc din copilrie, printii si l-au invtat cele de trebuint unui crestin: s se roage si s caute s fac milostenie si fapte bune. A invtat filosofie, teologie si s talcuiasc Sfanta Scriptur, dup cum obisnuiau crestinii din vremea sa. Petrecea mult timp cu clugrii si participa zilnic la slujbe. Pe msur ce crestea, se arta din ce in ce mai atras de studiul Sfintei Scripturi. Unchiul su, cruia ii purta numele si despre care se spune c era episcop ori staretul unei manstiri din apropiere, i-a indemnat pe printi s-l lase s-i slujeasc Domnului. Printii au fost de acord si Nicolae a intrat in viata monahal. Cand s-a fcut mare, a fost sfintit preot de ctre unchiul su. Apoi printii si au murit in timpul unei epidemii de cium. Nicolae a folosit averea mostenit de la printi ajutandu-i pe nevoiasi. La scurt vreme dup aceast intamplare, Sfantul Nicolae a vrut s viziteze Tara Sfant. A plecat cu o corabie. I-a prins o furtun puternic, dar Sfantul si ceilalti cltori s-au rugat si furtuna s-a potolit. Unul dintre marinari de pe catarg ar fi alunecat si a rmas fr suflare pe punte. De mila lui si pentru suferinta celorlalti marinari, care isi plangeau prietenul, Sfantul Nicolae s-a rugat si Domnul l-a inviat. De atunci se spune c a devenit Sfantul Nicolae aprtor al celor aflati in primejdii pe mare, cci de nenumrate ori a venit in ajutorul celor in primejdie s se inece! La intoarcerea din Tara Sfant, a vrut s se retrag la mnstire, dar un glas de sus i-a poruncit s se intoarc intre oameni. Din smerenie, a prsit Patara, unde il iubeau toti pentru viata sa sfant, si s-a dus s triasc, srac si necunoscut, in cetatea Mira, localitate care se numeste astzi Demre, situat la 50 de kilometri de Patara. ntr-o zi, ca de obicei, s-a dus la slujb si a intrat primul in biseric. Acolo astepta episcopul locului, instiintat de Domnul c primul om care va intra in biseric este alesul Su, pe care il cheam Nicolae. Tocmai murise arhiepiscopul si oamenii se rugau s primeasc un nou printe cu viat sfant care s-i pstoreasc. Plin de smerenie, Nicolae nu a vrut s primeasc a fi numit arhiepiscop, dar se spune c i S-a artat Domnul Hristos cu Maica Sa si, intelegand c aceasta e vointa lor, a acceptat. Ajuns arhiepiscop, Sfantul Nicolae se ingrijea si de sufletele, dar si de trupurile celor pe care ii pstorea. Stia c, din cauza srciei si a nevoilor, oamenii slabi pot s pctuiasc, punandu-si sufletele in primejdie. Se spune c intr-un oras tria un om foarte srac, care avea trei fete cuminti si frumoase. Pentru c nu mai avea ce s le dea de mancare, nici zestre, ca s le cstoreasc, s-a gandit s le pun pe fete s-si cistige painea. Aceasta insemna s le vand ca sclave sau s ajung prostituate. Dar Sfantul Nicolae, instiintat de Domnul, s-a dus intr-o noapte si a aruncat pe fereastra omului o pung cu bani. Mult sa mai minunat omul si, cu banii primiti, a reusit s-si cstoreasc fiica mai mare. Sfantul Nicolae l-a mai ajutat de dou ori, pentru celelalte fete, tot pe furis. Dar a treia oar a fost prins de tatl fetelor, care sttea la pand, noapte de noapte, pentru a afla cine este binefctorul su. Omul i-a czut la picioare si i-a multumit cu lacrimi in ochi, dar Sfantul l-a indemnat s nu mai spun la nimeni. Totusi, povestea despre mila Sfantului s-a rspandit si locuitorii care primeau un ajutor neasteptat ii multumeau Arhiepiscopului Nicolae! Se mai povesteste c Sfantul ar aruncat punga cu bani pe fereastr si ea a nimerit intr-un ciorap pus la uscat lang foc. Altii spun c ar fi fost o gheat. Se crede c asa a aprut obiceiul de a pregti ghetele sau ciorpeii in ajunul srbtorii Sfantului Nicolae, in speranta de a primi un dar de la Mosul care nu li se arat niciodat! Dar citi dintre cei mici uit s- si lustruiasc ghetele in ajunul praznicului Sfantului Nicolae? n noaptea de 5 spre 6 decembrie se spune c Mos Nicolae vine la geamuri si priveste la copiii care dorm si sunt cuminti. Dimineat ei gsesc in ghetute bomboane, prjituri, mere si nuci. Mai veche este ins traditia pedepsirii copiilor lenesi si neasculttori cu nuielusa de mr lsat in incltrile lor. Crengutele se pun in ap, pentru a inflori pan la Nasterea Domnului, ocazie cu care se prognozeaz si rodul livezilor pentru anul viitor, dar si c sfantul a mijlocit pentru iertarea celui cruia i-a dat crenguta flori albe. Tot cu aceste crengute de mr inflorite se face si vestita sorcov cu care copiii pornesc la colindat. Ziua de 6 decembrie incheie astfel ciclul de srbtori si practici magice, dedicate in special lupilor si spiritelor mortilor-strigoi, inceput la mijlocul lunii Noiembrie (Filipii de Toamn, Filipul cel Schiop, Vovidenia, Lsatul Secului de Crciun, Noaptea Strigoilor si Suntandrei) si incheiat la inceputul lunii decembrie (Zilele Bubatului, Varvara, Mos Andrei), specific unui strvechi inceput de an autohton, Anul Nou dacic. n unele zone, fetele de mritat se adun in ajunul srbtorii de Mos Nicolae la casa uneia dintre fete si fac plcinte, iar pe la 9 seara flcii se prezint la casa fetelor de mritat unde se continu petrecerea inceput de Sf. Andrei la „pzitul usturoiului”. Puterile destul de mari ale mosului (dup Sf. Dumitru, inc un tanr cavaler, alturi de Sf. Gheorghe, Sf. Toader si Sf. Ion), Sf. Nicolae este (uneori, dup Sf. Andrei), primul sfant btran, asociat anului inaintat in varst”, ofer numeroase indicii asupra naturii cosmice a divinittii: patron al iernii, gardian al soarelui in jumtatea septentrional, rece, a anului, este un adevrat Geril, care aduce zpad si gheat la inceput de iarn, cand isi scutur Sf. Neculai barba lui cea alb, aluzie la prima zpad care cade la inceputul iernii, el pzeste Soarele care incearc s se strecoare pe lang el spre tramurile de miaznoapte pentru a lsa lumea fr lumin si cldur, este iscoada lui Dumnezeu pe lang Drac. n noptile marilor srbtori, cand se deschide cerul pentru o clip, oamenii pot s-l vad stand la Masa mprteasc in dreapta lui Dumnezeu. Tot in popor se spune c Sfantul Ion isi face aparitia pe un cal negru, pentru a intoarce iarna. Bisericile ridicate in cinstea lui pretutindeni in Europa si povestile despre minunile numeroase fcute de el sunt o dovad vie a ajutorului pe care Sfantul Nicolae l-a dat celor srmani si celor aflati in primejdie, dar si a dragostei si evlaviei pe care i-o poart crestinii de pretutindeni. Peste 811.000 de romani isi srbtoresc onomastica de Sfantul Nicolae. Din totalul persoanelor care poarta aceste nume, aproape 540.000 sunt brbati (Nicolae, Neculai, Nicusor, Niculae, Nicu, Nicula, Nicoar) iar aproximativ 280.000 sunt femei Nicoleta, Niculina, Neculita, Nicolina, Nicola. Dintre aceste prenume, cel mai rspandit este Nicolae/ Nicolaie, apartinand unui numr de 353.415 brbati, urmat de Nicoleta, prenumele a 191.030 de femei. La multi ani tuturor celor ce poart numele de Nicolae si derivatelor!

Dan Horgan

Bibliografie:
– Arthur Gorovei. – „Credinti si superstitii ale poporului romn” Editura, Grai si Suflet – Cultura National”, Bucuresti, 1995.
– Antoaneta Olteanu – „Calendarele poporului romn”, Editura Paideia 2001.
– Elena Niculita Voronca – „Datinile si credintele poporului romn”, Editura Polirom Iasi 1998.
– Ion Ghinoiu – „Srbtori si obiceiuri romnesti”, Editura Elion, Bucuresti, 2002.
– Ion Talos – „Gndirea magico-religioas la romni”, Dictionar, Editura Enciclopedic, Bucuresti, 2001.
– Simion FIorea Marian – Srbtorile la romni” Editura „Grai si Suflet – Cultur National”, 2001.
– Tudor Pamfile, „Srbtorile la romni”, Editura Saeculum I.O., Bucuresti 1997.
– Vietile Sfintilor, Editura Episcopiei Romanului si Husilor 1998.

2 COMENTARII

  1. „Frumusetea” obiceiurilor pagane au infrant crestinismul apostolic. Chiar nici un fericit sau preafericit nu observa ca avem un crestinism din ce in ce mai diluat in practicile precrestine(pagane) ? Sau au motive sa nu observe acest aspect?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.