TRADITII SI OBICEIURI DE SMEDRU SAU SFNTUL DUMITRU

Crestinii ortodocsi l srbtoresc n fiecare an, pe 26 octombrie, pe Sf. Mare Mucenic Dumitru. n popor, srbtoarea mai este cunoscut si sub numele de Snmedru ori Smedru.

Hagiografia traditional spune c Sfntul Dumitru a fost diacon la Tessalonic, martirizat cu lancea, n timpul prigoanei anticrestine de sub mpratul Diocletian, sau poate n timpul mp- ratului Galerius. Alte izvoare ne spun c Sfntul Dumitru era un nobil, ofiter, proconsul al Ahaiei. Ca urmare a faptului c l-a mrturisit pe Iisus Hristos, a fost martirizat n jurul anului 306, la 26 octombrie, cu lancea, la Tessalonic, iar n loc de snge, din trupul su a iesit mir. Cruciatii din Evul Mediu l-au adoptat, ca si pe Sfntul Gheorghe, drept patron al lor. Marele Mucenic Dumitru este venerat ca fiind unul dintre cei mai mari sfinti militari, att n Biserica Ortodox, ct si n Biserica Catolic de rit bizantin si de rit roman, si se srbtoreste la data de 26 octombrie. Acei crestini ortodocsi care urmeaz calendarul iulian l srbtoresc pe Sf. Dumitru la 8 noiembrie. S nu se fac confuzia ntre Sf. Dumitru, izvortorul de mir si Sf. Cuvios Dimitrie cel Nou (Basarabov), srbtorit n Biserica Ortodox Romn la 27 octombrie. Dup hramul Sfintei Parascheva, zilele Sfin- tilor Dumitru sunt ultima si cea mai important srbtoare din toamn, care, dup obiceiuri pastorale, marcheaz nceputul iernii. n credinta popular, anul este mprtit n var si iarn. Dac Sfntul Gheorghe ncuie iarna si nfrunzeste ntreaga natur, Sfntul Dumitru desfrunzeste codrul si usuc toate plantele. Dac n grdin, a rmas vreo floare neculeas si este nc frumoas si neofilit, nu o rupe. Se spune ca frumusetea ei este nspre alinarea sufletelor celor morti. Exist credinta c n aceast zi, cldura intr n pmnt si gerul ncepe a-si arta coltii. Sfntul Dumitru, Smedrul, plcut lui Dumnezeu pentru btrnetea sa, este socotit a fi si patronul caselor si paznicul care-i apr pe oameni de fiarele slbatice. Este o srbtoare cu caracter funerar, cu hramuri rsuntoare, ofrande cu colaci deliciosi, jocuri cu focuri vii si veghe ritual. Obiceiurile de Sfntul Dumitru erau asemntoare cu cele din preajma echinoctiului de primvar, cum erau focurile si rotile de foc – cu rol de purificare. Unul dintre cele mai spectaculoase obiceiuri care au loc n ajun de Smedru sunt focurile vii. n ajunul srbtorii, pe 25 octombrie, este Focul lui Snmedru, cnd oamenii aprind focuri n curti sau pe dealuri, peste care sar copiii, s fie sntosi, iar tinerii pentru a se cstori. Ritualul spune c cei care sar peste foc vor fi sntosi tot anul si feriti de boli si necazuri. Focul are menirea s alunge fiarele, de a nclzi mortii precum si puteri roditoare, astfel c dup ce este stins, oamenii arunc n grdin crbunii si cenusa. Acesta este un gest cu rol apotropaic, pomii fiind aprati de duntori si sunt roditori n anul care vine. Btrnele mpart covrigi, pine, nuci, mere, struguri si prune uscate doar celor care sar peste foc. Tot astzi se pomenesc mortii. Se dau de poman coliv de Smedru, unt, lapte sau brnz si colaci n form de cruce. Considerat patronul pstorilor, Smedru aduce n repertoriul superstitiilor un obicei strvechi pe care ciobanii din zona Moldovei l mai practic si astzi. Pentru a afla cum va fi iarna, pstorii si aseaz cojocul pe iarb n mijlocul oilor, asteptnd s vad ce oaie se va aseza pe el. Dac se va culca o oaie neagr, iarna va fi bun, iar dac se va culca o oaie alb, iarna va fi aspr. Un alt mod de a afla cum va fi iarna, este s urmresti mersul oilor n dimineata srbtorii Sfntului Dumitru. Dac dimineat se va trezi nti o oaie alb si va pleca nspre sud, iarna va fi grea; dac se va trezi o oaie neagr si va pleca spre nord, iarna va fi usoar. Traditia popular aminteste c de cade mult frunz n octombrie, anul urmtor va fi rodnic. Btrnii au si superstitii legate de aceast srbtoare. Se spune c n cazul n care frunzele arborilor cad trziu, toamna va fi lung, iarn grea si anul bogat n omizi. Cum e ziua de Smedru, asa va fi toat iarna. Dac la Smedru e vremea aspr, va fi iarn grea, iar de va fi vremea bun, toamna va fi lung si frumoas. Dac n noaptea Sfntului Dumitru e lun plin si cerul e senin, iarna va fi bun, iar dac e lun plin si cerul e acoperit de nori, dac plou sau ninge, iarna va fi aspr, cu zpezi grele. Dac la Smedru e lun nou, iarna se ncepe curnd si se termin repede, iar dac e lun plin, iarna se ncepe curnd si se termin trziu. O alt superstitie din mosi strmosi spune c dac n ziua de Sf. Dumitru tun, iarna care vine va fi usoar. Oamenii de la sat sunt atenti s vad si dac soarecii cmpului se ndreapt ctre sate, pentru c asa stiu c iarna este aproape. Un alt semn care le atrage atentia oamenilor c vom avea o iarn grea este dac nucii si gutuii dau rod bogat. Sfntul Dumitru, Izvortorul de mir, renaste obiceiuri frumoase si n alte zone din tar n ziua de 26 octombrie. n aceast sear, mai multi flci se ntrunesc la o cas, de unde pornesc apoi prin sat cntnd din fluier si caval. ntre ei se afl si un fecior mbrcat ca o cadn, astfel capt bacsisuri. Obiceiul se mai numeste si datina Saiegiilor. Un alt obicei interesant era ca de Smedru, cnd au fost aduse turmele n tomnatic, s se fac alesul oilor. Totodat se spune c acum e liber hotarul si nu-i bine s nu fie lsate turmele la pscut de ctre proprietarii terenurilor, ciobanii i blestemau. Se consider c l-ai refuzat pe Moise, acesta fiind un mare pcat. Mai exist obiceiul ca n ziua n care turma este separat si rencredintat stpnilor se poate vorbi de un ritual sferic: la plecarea n munte ultima oaie era muls pe prag, cu minile ncrucisate, iar la 26 octombrie se repet procedeul, dar este aleas prima oaie din turm, iar cu laptele obtinut sunt stropite toate oile, precum si grajdul, fcndu-se si semnul crucii si rostind: Cum a dat lapte/ Aceast oaie/ Asa s dati si voi/ Ct ti tri.. n aceast zi se spune c pcurarii si ciobanii, cu clopurile frumos mpodobite cu flori de munte, sunt primiti srbtoreste de ntreaga comunitate si poate ncepe petrecerea. Tot n aceast zi de octombrie se taie coama cailor tineri de 3 ani pentru ca aceasta s creasc frumoas. Se mai spune, n traditia romneasc, c cei care vor pzi cu sfintenie aceast srbtoare, nu seamn usturoi si nu vor folosi pieptenul de Sfnt Dumitru, vor fi feriti de boli, lupi sau lovituri. La Smedru, se zice din btrni, c oamenii morti si ngropati s-ar transforma n moroi, vrcolaci, strigoi si iesind din pmnt s chinuiasc pe cei vii. n traditia popular, srb- toarea Sfntului Dimitrie marcheaz sfrsitul verii pastorale, fiind numit si Ziua Soroacelor, pentru c n aceast zi se rezolvau si se lichidau toate socotelile, chiriile, mprumuturile, slujbele sezoniere, se stric stnele si alte ntelegeri ncheiate cu sase luni n urm, de Sngiorz (Sfntul Gheorghe, 23 aprilie) cnd se tocmesc slugile pentru diverse treburi. De unde si zicerea ca la Sngiorz se ncaier cinii iar la Smedru se sfdesc stpnii. Sf. Dumitru, mpreun cu Sf. Gheorghe, mparte Anul Pastoral n dou anotimpuri simetrice, vara constituind-o perioada ntre datele celebrrii celor doi sfinti, avnd ca miez al timpului ziua Sf. Ilie. Un sincer LA MULTI ANI! tuturor celor ce-si serbeaz ziua onomastic cu numele de Dumitru si derivatele sale.

Dan Horgan

Bibliografie:

Adrian Fochi – Datini si eresuri populare de la sfrsitul secolului al XIX-lea, Editura Minerva, Bucuresti, 1976; Arthur Gorovei – Credinti si superstitii ale poporului romn, Editura Grai si Suflet – Cultur National, Bucuresti, 1995; Antoaneta Olteanu – Calendarele poporului romn, Editura Paideia, 2001; Elena Niculita Voronca – Datinile si credintele poporului romn, Editura Polirom, Iasi, 1998; Gh. F. Ciausanu – Superstitiile poporului romn, Editura Saeculum, Bucuresti, 2005; Ion Ghinoiu – Srbtori si obiceiuri romnesti, Editura Elion, Bucuresti, 2002; Ion Ghinoiu – Obiceiuri populare de peste an, Editura Fundatiei Culturale Romne, 1997; Ion Talos – Gndirea magico-religioas la romni, Dictionar, Editura Enciclopedic, B, 2001; Irina Nicolau – Ghidul Srbtorilor Romnesti, Editura Humanitas, 1998; Narcisa Stiuc – Srbtoarea noastr cea de toate zilele, Editura Cartea de Buzunar, 2006; Simion FIorea Marian – Srbtorile la romni, EdituraGrai si Suflet – Cultur National, 2001; Tudor Pamfile – Srbtorile la romni, Editura Saeculum I.O., Bucuresti, 1997; Vietile Sfintilor, Editura Episcopiei Romanului si Husilor, 1998.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.