TRADITII DE SNZIENE, NASTEREA SF. IOAN BOTEZTORUL

Aceast srbtoare, nscut dintr-un strvechi cult al soarelui, nu si-a pierdut coloratura pgn, coinciznd cu nasterea lui Ioan Boteztorul si e legat de cultul recoltei, al vegetatiei si al fecundittii si pstreaz n ea un amestec fascinant de crestinism, pgnism si vrjitorie. Noaptea ce precede aceast zi se crede c este magic, minunile sunt posibile, fortele benefice dar si cele negative ajung la putere maxim.

ntocmai ca Pmntul, calendarul popular al romnilor se roteste dup Soare, cel care leag si dezleag anotimpurile, nfrunzeste si desfrunzeste codrul, reactualizeaz timpul sacru, naste fpturi mitice, acte de divinatie, ritualuri si ceremoniale complexe. n calendarul popular, solstitiul de var va aduce ziua de Snziene, cunoscut si sub denumirea de „Cap de var”, cnd soarele joac de bucurie pe cer imediat ce rsare, iar la amiaz ncremeneste n loc n punctul cel mai nalt al boltii ceresti, nflcrat si biruitor, stpn suprem al cerului si al pmntului. Snzienele sunt plante cu flori galbene-aurii si plcut mirositoare. n unele zone din tar, n traditia popular, gingasa floare de snzian poart si numele de iarb care alung diavolii si duhurile necurate. Cresc prin livezi, psuni, margini de pduri si poienite. n ajunul Snzienelor, pe 23 iunie, nsotite de muzic si chiuiturile flcilor, fetele adun florile de Snziene si mpletesc cununi circulare pentru fete si cruciforme pentru brbati sau le strng n buchetele. Seara, se ntlnesc fetele care vor s se mrite cu flcii care doresc s se nsoare. Toate aceste obiceiuri si superstitii de Snziene sunt un omagiu adus soarelui si lunii, o srbtoare tributar focului. Bietii fac ruguri si sar prin foc. Se creeaz impresia c sunt clare pe foc. Flcii aprind fcliile pregtite din ajun si rotite dup cum merge soarele pe cer, nconjoar cu ele curtile si grdinile ntr-un ritual solar de purificare si fertilizare, dup care le mplnt, nainte de a se stinge, n mijlocul holdelor si al livezilor strignd: „Du-te, Soare, vino, Luna / Snzienele mbun, / S le creasc floarea floare, / Galben, mirositoare, / Fetele s o adune, / S le prind n cunune, / S pun la plrie, / Floare pentru cununie, / Babele s le rosteasc, /Pn- n toamn sa nunteasc”. A doua zi, n zori, cetele de feciori strbat satele cu florile de Snziene la plrie, n semn c au vzut cununile de flori pe hornuri la casele fetelor care-i intereseaz. Ei cnt, chiuie si strig: „Du-te, Luna, vino, Soare,/ C tragem la-nsurtoare,/ Cununile neursite,/ Zac sub hornuri azvrlite”. Dac acestea se agtau de horn, era semn c se apropie cununia. Fetele si pun flori de Snziene nempletite sub cpti. n acea noapte, ele si vor visa ursitul. Dac cununa va fi purtat n pr sau n sn, de fecioare sau tinere neveste, acestea vor deveni atrgtoare si drgstoase. Coronitele sunt asezate pe porti, usi, ferestre, pe suri, pe stupi si chiar n straturile de legume, n credinta c ele vor ocroti casa si gospodria de puterea fortelor malefice, aducnd totodat noroc, sntate si belsug oamenilor, animalelor si semnturilor. Totodat sunt folosite si ca plante de leac. n vechime, ele erau vndute cu usurint pe 24 iunie. Cei care vindeau flori strigau n aceast zi: „Ia snzienele, sunt bune de leac si aduc noroc!” , „Apr de toate relele, de toate bolile!”. n alte prti, nainte de rsritul soarelui, fetele si flcii se apropie de ocolul vitelor unde cununile sunt aruncate n coarnele vitelor. Dac gingasa coronit se opreste n cornul unei vite tinere, fata se va mrita dup un tnr, iar dac se opreste n cornul vitei btrne, ursitul va fi om n vrst. n cele mai multe locuri, cununile de snziene se tin peste an, n credinta c sunt bune de belsug, de noroc, de zburtor, de vrji, de dragoste, de ntors inima. Spre deosebire de „Rusalii”, care sunt frumoase si rele, „Snzienele” sunt divinitti nocturne, bune si de o frumusete rpitoare, care slsluiesc prin codrii ntunecosi, unde nu calc picior de om. Triesc n cete, ascunse de ochiul omenesc si si fac simtit prezenta doar n noaptea de 23 spre 24 iunie, cnd cerurile se deschid. n popor se crede c n noaptea Snzienelor znele zboar prin aer sau umbl pe pmnt. Ele cnt si se prind n hor danseaz n poieni si pe mal de ape, si mpart rod holdelor, femeilor cstorite, nmultesc psrile si animalele, tmduiesc bolnavii, apr semnturile de grindin, cresc bobul grului, intensific mirosul florilor si sporesc puterea tmduitoare a plantelor de leac. Tot ele apr copiii de boli, alung grindina si vijelia, nmultesc psrile cerului si animalele pmntului. Femeilor le aduc prunci frumosi si sntosi, iar fetelor mari, ursitul. Dac oamenii sunt ri, „Snzienele” devin nemiloase si i pedepsesc pe msur: provoac secet, iau napoi leacul plantelor, mirosul florilor, fertilitatea femeilor, puterea brbatilor, rodul pmntului, pocesc gura femeilor. Cu toate acestea, „Snziana”, „Drgaica”, este mai mult iubit dect temut, i se pronunt fr fric numele, iar atunci cnd este invocat, tranii o cheam n felurite chipuri: „Regina Holdelor”, „Doamna Znelor”, „Doamna Clusarilor”, „Stpna Surorilor”, „Mireas”, „mprteas”. n noaptea de „Snziene”, animalele griesc cu glas de om si, de le poti asculta, numai n ast-noapte poti afla de la ele nebnuitele taine ale lumii. n noaptea de „Snziene”, portile cerului sunt deschise si se ntorc strmosii acas. Sunt „Mosii de Snziene”, din ciclul Mosilor de var, cnd se pomenesc mortii din neam se dau de poman, pentru sufletele celor dispruti, fructe si legume. De Snziene pe lng soare si lun se omagiaz si apa, prin ritualul scldrii n rou, practicat de tinerele fete. Acum si copiii sunt stropiti cu ap pentru a fi feriti de boli, iar oamenii suferinzi de reumatism trebuie s intre de dimineat n ru pn la bru si asa s astepte rsritul. Ei vor privi soarele n oglinda apei, nu pe cer, si doar asa, se vor vindeca. ntreaga natur este implicat n srbtoarea de Snziene, iar ciocrlia, care-si ncepe cntatul la echinoctiul de primvar, nceteaz s mai cnte dup aceast dat. Tot n noaptea de „Snziene” se culege „nebunarita”, cea mai veche plant folosit n ritualurile magice. Si verbina culeas n noaptea de Snziene are efect n farmecele de dragoste. Florile se snziene nu trebuie smulse sau rupte, ci tiate dintr-o singur lovitur cu cutitul. Dup srbtoarea de Snziene florile cmpului si pierd treptat mirosul si puterea tmduitoare, n pduri apar licuricii, pe cer rsare „Closca cu Pui” iar vara porneste cltoria spre toamn. n ziua de „Snziene”, soarele joac pe cer la rsrit, de bucurie c astzi strluceste cel mai tare pe bolt, iar la amiaz ncremeneste n loc, nflcrat si biruitor. n ziua de „Snziene” se joac „Drgaica”, dans ritual, asemenea celui al „Clusarilor”. Fat de „Clusarul de Rusalii” acum ceata este format exclusiv din fete, cteva mbrcate n haine brbtesti, numite „Drgaice”, „Drghicute” sau „Drgane”. La fel ca n cazul Clusarilor, si alaiul Drgaicelor strbat ulitele satului, formnd, prin drumul lor simbolic, un bru fertilizator si apotropaic, ce cuprinde ntreaga comunitate. Alaiul este nsotit de un muzicant si de un steag purtat de una dintre fete, mpodobit cu baticuri colorate, spice de gru, usturoi, pelin, flori de snziene si alte plante magice. n unele sate, fetele aveau si coase, vestind c e vremea cositului, c plantele si-au ncheiat drumul, au fost smnt, au germinat, au crescut, s-au nmultit iar acum urmeaz s moar. n alte locuri, cea mai frumoas fat se alege „Drgaica”, se mpodobeste cu spice de gru si cu flori de snziene ca o mireas, dup care, nsotit de alaiul su, cutreier holdele, cmpurile si satele ntr-un extraordinar parcurs ritualic, aductor de belsug si fertilitate, reminiscent a unui strvechi cult agrar cu puternic simbolistic nuptial. n ziua de „Snziene” se „nstruteaz Boul”, adic se mpodobeste cu flori, si se plimb prin sat, obicei ceremonial cu o simbolistic nuptial, atestat ndeosebi n nordul Transilvaniei si dedicat unei divinitti taurine, fertilizatoare, ce poate fi identificat cu Mitra sau Dionysos. Obiceiurile de Snziene se crede c ar continua un cult roman nchinat zeitei Diana, venerat si pe teritoriul Daciei. Sunt datini vechi autohtone, al cror nume originar dac s-a pierdut. S-a pstrat cel roman, Snziana, de la Sancta Diana, care circul si azi n Banat, Oltenia, Transilvania, Maramures sau Bucovina . n sudul Moldovei, n Muntenia si Dobrogea, are denumirea dup cel slav Drgaica. I se mai spune „Ziua Soarelui”, „Ursina” sau „Amutitul Cucului”. n aceast zi cucul, orologiul calendaristic al romnilor, pasre oracular care-si ncepe cntecul la echinoctiul de primvar, de „Blagovestenie”, amuteste acum, la solstitiul de var.

Dan Horgan

Bibliografie: – Antoaneta Olteanu – „Calendarele poporului romn”, Editura Paideia 2001; – Elena Niculita Voronca – „Datinile si credintele poporului romn”, Editura Polirom, Iasi, 1998; – Ion Ghinoiu – „Obiceiuri populare de peste an”, Editura Fundatiei Culturale Romne, 1997; – Ion Ghinoiu – „Srbtori si obiceiuri romnesti”, Editura Elion, Bucuresti, 2002; – Ion Talos – „Gndirea magicoreligioas la romni”, Dictionar, Editura Enciclopedic, Bucuresti, 2001; – Irina Nicolau – „Ghidul Srbtorilor Romnesti”, Editura Humanitas, 1998; – Romulus Vulcnescu – „Mitologie Romn”, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985; – Simion FIorea Marian – „Srbtorile la romni”, Editura „Grai si Suflet – Cultur National”, 2001; – Vietile Sfintilor, Editura Episcopiei Romanului si Husilor, 1998.

1 COMENTARIU

  1. Cata frumusete in traditiile si obiceiurile de Sanziene. Pacat ca aceste traditii se pierd cu trecerea timpului. Multumim, domnule Horgan, ca ni le reamintiti!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.