TRADITII DE RUSALII (I)

Cu origini mitologice, Rusaliile evidentiaz vechi ritualuri de pomenire a mortilor. Este, totodat, o srbtoare legat de abundenta vegetal a verii. Provine de la latinescul Rosalia, srbtoare a trandafirilor, cnd mormintele erau mpodobite cu roze. Aceast srbtoare pgn, a fost suprapus ulterior peste srbtoarea crestin de dup srbtorile pascale a Pogorrii Sfntului Duh, devenit Duminica Mare, a Rusaliilor, a Pogorrii Sfntului Duh.

Srbtoarea crestin ce evoc evenimentul biblic care a avut loc la 50 de zile dup nvierea Domnului, cnd s-a pogort, n chip de „limbi ca de foc” peste ei, druindu-le putere si ntelepciune divin pentru a merge n lume si pentru a transmite Cuvntul lui Dumnezeu. n Biblie, acesta este momentul n care se anunt a doua venire a lui Iisus, ntocmai ca si nltarea, avnd la dreapta si la stnga doi ngeri mari si luminosi. Smbta dinaintea „Rusaliilor”, denumit si „Mosii de Var”, este consacrat prznuirii mortilor. Este numit si „Mosii cei Mari” sau „Mosii Rusaliilor”, iar din btrni se spune c sufletele mortilor („Mosilor”) se ntorc n lcasurile subpmntene n „Ajunul Rusaliilor”, dup ce au prsit mormintele la Joia Mare si au petrecut Pastele printre cei vii. Ca s mbuneze sufletele celor rposati, femeile ddeau de poman vase de lut, linguri de lemn, vin, ap, lapte, pine, flori si lumnri aprinse. Obiceiul este consemnat att n Moldova, ct si n Dobrogea, Muntenia, Banatul de Est si Oltenia. Ritualul era foarte bine structurat, considerndu-se c, prin mplinirea lui, mortii vor fi mbunati si se vor ntoarce n lcasurile lor subterane. n Muntenia, aceast rnduial este pstrat si astzi. Femeile pregtesc din vreme strchini de lut, cumprate de la trguri, n care pun orez cu lapte, aseznd deasupra cteva cirese si o lingur de lemn. n acelasi timp, sunt date de poman ulcele cu ap, iar la codita oalei se aseaz cteva flori de iasomie si frunze de nuc. Blidele sunt mprtite n cimitir, la cptiul celor rposati, n miezul zilei, dup ce preotul ncheie la biseric slujba pentru cei adormiti. Tranii nu uit ns s- si mpodobeasc portile cu flori de tei sau frunze de nuc, cu rol apotropaic. Unica munc relativ grea pe care o nfptuiesc tranii n Lunea Rusaliilor este curtitul fntnilor si izvoarelor. Evident, actiunea aceasta ritualic, n sptmna Rusaliilor, mai ales n ziua a opta dup Duminica Mare (luni), tine n modul cel mai direct de cultul apei. Despre aceasta mrturisesc bogatele traditii populare milenare, care se pstreaz si astzi. De obicei, izvorul sau fntna curtit se sfinteste n aceeasi zi de ctre preot. La curtatul fntnilor si izvoarelor iau parte numai brbatii apti de munc si nu oricrei persoane i se permite s coboare n fntn; trebuie s fie o persoan curat, credincioas, iscusit. Pentru lucrul efectuat, aceast persoan este rspltit cu bani, prosoape, o cmas. Spre sfrsitul lucrului la curtitul fntnii femeile pregtesc masa cu bucate, dau de poman. La mesele ce se fac cu ocazia curtirii apelor, se bea vin cu pelin. Se spune c n sptmna dinaintea „Duminicii Mari”, cnd vara si intr n drepturi, cmpurile sunt pndite de fel de fel de primejdii: furtuni, vrtejuri, grindin, iar oamenii sunt urmriti de „Rusalii”, fpturi mitice, ciudate, stpne ale vzduhului, de care btrnii satelor se tem si le numesc n fel si chip: „Dnsele” „Ielele”, „Soimanele”, „Znele”, „Frumoasele”, „Domnitele”, „Miestrele”, „Milostivele”, „mprtesele vzduhului”, „Fetele Cmpului”, „Ursoaicele” („Ursitoarele”). Le spun astfel ca s nu le zic pe nume, s nu le supere. Oamenii n vrst vorbesc cu team despre aceste misterioase femei si aduc n discutie legende pe care le stiu de la mosii lor. Spun c „Rusaliile” ar fi fost slujnice ale lui Alexandru Macedon si, dup ce au but ap vie pe furis, s-au transformat n zne. Altii spun c „Rusaliile” sunt btrne malefice care-i pedepsesc pe cei care nu le-au respectat srbtoarea, slutindu-i, n timp ce o alt legend vorbeste despre fetele lui „Rusalim mprat”. n Moldova a existat credinta c Rusaliile ar fi fost sapte surori neprihnite. Cnd Diavolul s-a ridicat mpotriva lui Dumnezeu fat cea mare, care-l iubea mult pe Diavol, a trecut de partea acestuia, atrgndu-le dup dnsa si pe celelalte surori. Pentru aceasta, Dumnezeu le-a izgonit pe fete din cer, mpreun cu Diavolul, avnd soarta de a rtci printre oameni terestri. Se mai spune c Rusaliile sunt trimise de Dumnezeu s pedepseasc oamenii ri. Rusaliile apar noaptea, nainte de cntatul cocosilor. Se mai zice c sunt spirite rzvrtite ale mortilor care, dup ce au petrecut Pastele cu cei vii, prsind mormintele la „Joimari”, nu mai vor s se ntoarc sub pmnt. Cu nftisare antropromorf, mbrcate n alb, umbl numai n cete, de obicei n numr impar, 3-5-7 ori 9. Se spune c plutesc si flfie n aer, ns nu oriunde, ci n preajma fntnilor din rspntii, pe sub stresini sau prin pomi. Sun din clopotei, din trmbite, bat tobele, joac si cnt n cor. ncing hore nvalnice, ca un vrtej, n locuri neumblate, dar si la rspntii ori n poieni tinuite, iar pe locul n care au nvrtit hora iarba se nroseste si se usuc, n timp ce pmntul devine neroditor. Spre deosebire de strigoi, „Rusaliile” populeaz peisajul mitic romnesc doar pe timpul verii, si nu oricnd, ci doar n anumite zile, cunoscute n calendarul popular drept „Rusaliile”, „Sptmna Rusaliilor”, „Todorusalii”. Locuintele „Rusaliilor” s-ar afla prin codri neumblati, prin vzduh, pe cmpii, pe ostroave pustii, pe ape mari. „Rusaliile” se deosebesc de „Iele”, fiind babe grbovite si urte, n timp ce „Ielele” au nftisarea unor fete frumoase care apar tot noaptea, si tot vara, ns n perioada altei srbtori, „Drgaica”, nchinat coacerii holdelor (24 iunie). Btrnii spun c n sptmna dinaintea srbtorii „Rusaliilor” nu este bine s se doarm sub cerul liber, nici s se aduc noaptea ap de la fntn, pentru a nu fi atinsi de Soimane, slutiti, pierzndu-si mintile. Soimanele i pocesc si pe cei pe care i ntlnesc n drum si le rspund la ntrebri, dar si pe cei care nu le-au respectat zilele care preced srbtoarea. n traditia popular se spune c cine le vede si le spune altora acesta amuteste. Sunt putine leacuri pentru cei atinsi de „Rusalii”. Puteri tmduitoare au cteva plante: avrmeasa, odoleanul, leusteanul, pelinul, usturoiul, dar si frunzele de nuc, de unde si versurile despre care se spune c ar fi fost auzite chiar de la Soimane: „De n-ar fi avrmeas, / Crstineasa si floarea albastr, / n-ar fi n lume cruce de nevast si toat lumea ar fi a noastr!”. Cel mai mare ajutor al oamenilor n aceast perioad este Jocul Clusului. Cei pociti de Rusalii erau adesea vindecati dac-i jucau clusarii, trecnd peste ei si cntndu-le: „Din Rusalii s te scoli, / Din clus, s sari n sus!”. (continuarea n numrul viitor)

Dan Horgan

Bibliografie: Antoaneta Olteanu – „Calendarele poporului romn”, Editura Paideia, 2001; Elena Niculita Voronca – „Datinile si credintele poporului romn”, Editura Polirom, Iasi, 1998; Ion Ghinoiu – „Obiceiuri populare de peste an”, Editura Fundatiei Culturale Romne, 1997; Ion Ghinoiu – „Srbtori si obiceiuri romnesti”, Editura Elion, Bucuresti, 2002; Ion Talos – „Gndirea magico-religioas la romni”, Dictionar, Editura Enciclopedic, Bucuresti, 2001; Irina Nicolau – „Ghidul Srbtorilor Romnesti”, Editura Humanitas, 1998; Romulus Vulcnescu – „Mitologie Romn”, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti, 1985; Simion FIorea Marian – „Srbtorile la romni”, Editura „Grai si Suflet – Cultur National”, 2001; Vietile Sfintilor, Editura Episcopiei Romanului si Husilor, 1998

4 COMENTARII

  1. Am asteptat cu sufletul la gura continuarea articolului. Nu ne-ati dezamagit nici de data asta. Felicitari domnule Horgan pentru articol dar si pentru ceea ce faceti. Astept cu nerabdare articolul urmator sa mai invatam, noi romanii de pretutindeni din frumoasele noastre traditii. Felicitari si Monitorului de Vaslui ca are asa oameni in redactie dar si pentru ca exista si in format electronic!

  2. Felicitari d-le Horgan pentru articol. Ca de obicei aduceti informatii extraordinare si despre traditiile romanesti de „Rusalii”.

  3. Dupa cum ne-am obisnuit, multe informatii interesante intr-un articol de calitate! Felicitari dl. D. Horgan si multumiri Monitorului de VS.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.