Primarii restructurate

Primriile si consiliile judetene din ntreaga tar au intrat n „era” restructurrilor. Dup ntlnirea de la Busteni, dintre liderii autorittilor locale si reprezentantii Guvernului, s-a convenit asupra necesittii „reformulrii sistemului administrativ”. Cu alte cuvinte, va fi adoptat un act normativ, prin care se vor stabili standardele de cost pentru fiecare localitate. Din surse oficiale, noile grile de personal vor fi dezvoltate n functie de numrul de locuitori ai unei zone. Spre exemplu, primriile din localittile cu peste 10.000 de locuitori ar trebui s detin 24 de functionari, comunele cu pn la 1.500 de locuitori doar 12 functionari, iar n localittile cu populatie ntre 1.500 si 3.000 de locuitori, numrul functionarilor ar putea fi de 14. Valic Berescu, liderul Sindicatului „Sed Lex”, a spus c, dac restructurarea vizeaz strict functionarii publici, n toate primriile ar mai trebui fcute angajri. Dup ce s-a nceput cu agentiile si serviciile deconcentrate, marea restructurare a ajuns si la usile administratiilor locale. Dup mai multe zile de discutii, liderii autorittilor locale si reprezentant ii Guvernului au stabilit normative privind necesarul de personal al unei primrii. Mai exact, s-a convenit asupra rediminsionrii angajatilor din aparatul propriu al administratiilor locale, prin noile grile urmnd s fie diminuat num rul salariatilor. Desi nu exist anun- turi oficiale, se pare c, n week-end, coalitia a stabilit standardele de cost la nivelul localittilor. Pentru primrii si consiliile judetene, proiectul de lege privind standardele de cost, care urmeaz s fie adoptat de Executiv, echivaleaz cu un proces de restructurare major. Astfel, s-ar fi stabilit c primriile din localittile cu peste 10.000 de locuitori s nu detin dect 24 de functionari, n timp ce edilii de la comune cu pn la 1.500 de locuitori ar putea rmne cu doar 12 functionari, iar n comunele cu populatie ntre 1.500 si 3.000 de locuitori numrul functionarilor ar putea fi de 14. n comunele cu populatie ntre 3.000 si 5.000 de locuitori, numrul functionarilor va fi de 16. Totodat, n proiectul vizat de Guvern, consiliile judetene vor avea ntre 120 si 180 de angajati, n functie de numrul de locuitori ai judetului. „Dac primarul va decide pstrarea tuturor functionarilor, peste numrul decis de standardul de cost, acesta nu va mai primi de la bugetul anual fonduri pentru investitii si dezvoltare”, a precizat Dan Nica, ministrul de Interne. De asemenea, ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, a anuntat si msuri de descentralizare ctre autorittile locale. „Primarii vor avea responsabilitatea colect rii veniturilor. n procesul de descentralizare, transferm veniturile ctre autorittile locale”, a precizat Pogea.

Primriile ar trebui s mai angajeze

Valic Berescu, presedintele Sindicatului Functionarilor Publici „Sed Lex” Vaslui, a spus c, pn n acest moment, nu a fost prezentat o pozitie oficial cu privire la redimensionarea de personal din administratiile locale. „Noi avem afiliate la sindicatul nostru 80 de prim rii vasluiene si, dac restructurarea de personal se refer strict la functionarii publici, ar mai trebui fcute angaj ri. O primrie dispune de functionari publici care fac parte din aparatul de lucru propriu, dar si alte categorii de angajati: nsotitori ai persoanelor cu handicap, soferi, paznici, angajati n baza Ordonantei nr. 76 etc. Rmne de vzut la ce segment de salariati se vor aplica standardele de cost”, a precizat Berescu.

Teritoriul asteapt decizia

Valeriu Caragat, viceprimarul municipiului Vaslui, a precizat c, att timp ct nu este definitivat o unitate de msur la care s te raportezi, nu poate fi fcut o apreciere privind rediminsionarea angajatilor „n functie de respectivele normative, ne vom da seama dac vom face restructurri sau alte angajri de personal”, a explicat Caragat. Ioan Cozma, primarul orasului Negresti, spune c, dac Guvernul va adopta o lege privind redimensionarea personalului, aceasta trebui respectat. „La noi exist un plus de personal, ns, de fiecare dat cnd am vrut s facem reduceri, ne-am lovit de probleme de ordin social: datorii, mprumuturi la bnci etc. Dac se va finaliza un act normativ n acest sens, nu avem ce face. Unde-i lege nu-i tocmeal! Eu merg pe ideea evalurii profesionale si cine este capabil s rmn. Situatia este grav, pentru c n aceast lun nu am avut bani de salarii”, a spus Ioan Cozma. Nici la nivelul administratiilor comunale situatia nu este mai bun. Mihai Moraru, viceprimarul comunei Stefan cel Mare, ne-a spus c, pe fondul crizei economice ale crei efecte se simt tot mai acut, aparatul de lucru al primriei este acoperit n proportie de 50%. „Noi ncercm s nu afectm nici o persoan care are ncheiat un contract de munc cu Primria. Ca institutie public, nu ne permitem s trimitem oamenii n concediu fr plat. Aici dispunem de un nucleu de functionari profesionisti, a cror activitate a dat rezultate. Vorbesc de aductiunea cu ap, de asfaltarea drumului spre Brhsoia, precum si de finalizarea unui proiect major pe msurara 322”, a subliniat Moraru. Viceprimarul a adugat c nu poate paznicul s acceseze fondurile de pe proiectele europene, de care comunitatea are foarte mare nevoie. „Noi, PSD-ul, dorim ca toti functionarii publici si angajatii contractuali s-si pstreze locurile de munc”, a mai precizat Moraru.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.