CL Bârlad a decis: parcările de reședință vor fi scoase la licitație!

0
2527

În sfârșit, ieri, după trei încercări eșuate în 2018 și 2019, inițiativa privind închirierea prin licitație a parcărilor de reședință din Bârlad a fost votată de consilierii locali. Cu câteva amendamente aduse în ședința de plen a Consiliului Local (CL), Regulamentul prevede că șoferii care, acum, parchează după cum „îi taie capul” vor trebui să plătească o taxă anuală pentru un loc în parcarea din jurul blocului, evident, după ce vor participa la licitațiile publice organizate de municipalitate. În condițiile în care, în prezent, Bârladul numără puțin peste 4.000 de locuri de parcare amenajate și mult peste 85.000 de autovehicule înmatriculate, este limpede că se vor da adevărate bătălii între vecini pentru a câștiga dreptul de a parca pe un loc „rezervat” timp de cinci ani.

Mai mult de două ore le-a luat consilierilor locali bârlădeni să dezbată și, în final, după discuții aprinse, replici acide și „înțepături”, să își dea acordul asupra proiectului de hotărâre ce viza aprobarea Regulamentului de atribuire și folosire a locurilor de parcare în parcările de reședință din Bârlad. Nu a fost votat în forma inițiată de primarul Dumitru Boroș, ci cu opt amendamente aduse de consilierii PNL. Asta după ce, anterior, respectivul document s-a aflat în dezbatere publică timp de 30 de zile.

Principalele prevederi ale Regulamentului

Astfel, vizate sunt locurile de parcare amenajate de municipalitate, ce se află la mai puțin de 30 de metri de frontul imobilelor utilizate de locatari. Chiar dacă o familie are două sau mai multe mașini, aceasta va putea închiria prin licitație publică un singur loc de parcare pe o durată de cel mult cinci ani. Evident, numai după amenajarea, semnalizarea verticală și orizontală și numerotarea locurilor de parcare de către administratorul parcării (municipalitatea). La semnalizarea verticală a fiecărei parcări de reședință se va specifica și durata de valabilitate a abonamentului zilnic, respectiv între orele 16.30-08.00.

De asemenea, Regulamentul prevede că, în respectivele parcări, vor fi atribuite locuri numai proprietarilor / deținătorilor de autovehicule cu masa maxim autorizată sub 3,5 tone. Iar persoanele fizice care nu pot dovedi domiciliul / rezidența sau existenţa unui contract de comodat / închiriere și persoanele juridice care nu pot dovedi calitatea de proprietar / posesor al unui imobil în baza unui act legal al unui imobil, în imobilele arondate parcării de reședință respective, nu pot participa la licitație. Ca de altfel nici cei care au garaje, curți și alte spații unde își pot parca mașinile. O condiție obligatorie ca doritorii să poată participa la licitație este ca proprietarii / deținătorii să aibă inspecția tehnică periodică la zi, excepție făcând cei care și-au luat mașini în leasing.

Abonamentele de parcare sunt valabile numai pentru autoturismele cu numerele de înmatriculare pentru care sunt eliberate, acestea nefiind transmisibile. Schimbul de locuri de parcare între abonaţi se realizează doar cu acordul administratorului parcării, în baza unei cereri scrise, la care se vor fi anexate abonamentele în original. În caz de deces al titularului de abonament, la cererea moştenitorilor, abonamentul poate fi transcris pe un mostenitor care îndeplineste condiţiile specificate anterior. Procedura de licitaţie se va organiza nominal pentru fiecare loc de parcare situat în parcarea de reşedinţă. O persoană (fizică sau juridică) poate adjudeca maxim două locuri de parcare, doar în cazul îndeplinirii a două condiţii simultan: a) al doilea loc licitat să fi rămas neadjudecat în urma unei licitaţii publice; b) la respectiva licitaţie să nu fie alte solicitări din partea unor persoane care nu deţin la acel moment un loc de parcare.

Cei care nu se pot prezenta la licitație, pot mandata pe cineva să-i reprezinte. Abonamentele de reședință se vor elibera de primărie, iar plata se va face în două tranșe egale (pe 31 martie și pe 30 septembrie pentru anul în curs). Concomitent cu efectuarea plății, primăria va elibera titularului abonamentul valabil timp de 5 ani, ce va fi expus în interiorul mașinii, însă la loc vizibil, pentru identificare în caz de control. Cei care au licitat și au câștigat un loc de parcare nu au voie să subînchirieze locul respectiv. În cazul în care acest lucru se întâmplă, celor care au subînchiriat locul altcuiva li se reziliează contractul și își pierd și banii plătiți în avans (dacă au achitat taxa deja).

Un abonament de parcare de reşedinţă poate fi valabil maxim 5 ani de zile, cu tot cu prelungiri, după care se va relua procedura de atribuire prin licitaţie publică. În cazul în care titularul abonamentului de parcare de reşedinţă nu achită taxa aferentă până la expirarea perioadei de valabilitate a acestuia, va pierde dreptul de utilizare a locului de parcare şi respectiv de prelungire a abonamentului iar locul va fi scos la licitaţie. În cazul înstrăinării imobilului, abonamentul de parcare încetează. Titularul abonamentului de parcare de reşedinţă este obligat să informeze primăria cu privire la orice modificare survenită în perioada de valabilitate a abonamentului emis, respectiv, schimbarea numărului de înmatriculare, a numelui, etc.

Tot în regulament se prevede că prețul de pornire la licitație este chiar taxa de parcare de reședință, aprobată anual de consilierii locali, ce va fi calculată din momentul atribuirii, proporțional cu numărul de luni/fracțiune de lună ocupate/ă. În baza abonamentului de parcare încheiat în urma atribuirii locului de parcare, primăria va emite decizii anuale de impunere pe perioada de valabilitate a abonamentului. De asemenea, sunt precizate și documentele ce trebuie prezentate în vederea participării la licitație, atât de persoanele fizice cât și de cele juridice, precum și faptul că municipalitatea va anunța public data, ora și locul desfășurării procedurii de licitație, precum și taxa anuală aprobată de CL.

Ce sancțiuni se vor aplica?

Evident, regulamentul prevede și o serie de amenzi. Astfel, cei care ocupă un loc în parcarea de reședință fără deținerea abonamentului de parcare valabil pentru locul respectiv, vor fi amendați cu sume cuprinse între 200-300 lei, iar Poliția Locală poate dispune și măsura complementară de ridicare a mașinii. Montarea unui dispozitiv de blocare pe locul de parcare se sancționează cu amendă cuprinsă între 1.000-2.000 de lei și ridicarea dispozitivului de blocare. Blocarea locului de parcare prin alte mijloace se sancționează cu amendă cuprinsă între 1.000-1.500 lei, neexpunerea abonamentului la loc vizibil în autovehicul se sancționează cu amendă cuprinsă între 50-100 lei. Nu în ultimul rând, ocuparea abuzivă ori subînchirierea unui loc de parcare, nepăstrarea curățeniei sau refuzul de a elibera locul pentru lucrări edilitare se sancționează cu amenzi de 250-350 lei.

Regulamentul complet poate fi găsit la următorul link: http://www.primariabarlad.ro/wp-content/uploads/2021/02/REGULAMENT-PARCARI-RESEDINTA.pdf

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.