Autoritatea de Supraveghere Financiar a publicat, spre consultare public, normele de aplicare a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de rspundere civil auto – RCA, n care sunt prevzuti si coeficientii de bonus (50%-100%), respectiv de malus (110%-200%) aferenti tarifelor.
Pentru a se asigura punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de rspundere civil auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si de tramvaie, proiectul de norm elaborat de ctre ASF si supus consultrii publice vizeaz in principal urmtoarele aspecte: – definirea anumitor notiuni de baz in textul normei; – reglementarea anumitor aspecte tehnice care intr in aria de competent a ASF; – reglementarea elementelor contractului RCA, inclusiv reinnoirea acestuia; – formatul politei de asigurare; – reglementarea conditiilor si criteriilor de autorizare si practicare a asigurrii RCA pe te – ritoriul Romaniei; – criteriile de risc, indici de incrcare, coeficienti de majorare si/sau corectie ori alte instrumente utilizate in calculul tarifului de prim; – asigurrile RCA aplicabile asiguratilor cu risc ridicat; – modalitatea de avizare si inregistrare a personalului care efectueaz constatarea daunelor; – reglementarea modalittii de constatare, evaluare, stabilire si plat a despgubirilor; – modalitatea de decontare direct; – reglementarea criteriilor de aplicare a siste – mului bonus-malus; – facilitti si penalitti aplicabile asiguratilor. Proiectul de norm are in vedere regle – mentarea anumitor aspecte noi prevzute in cuprinsul Legii nr. 132/2017 cum ar fi: 1. Introducerea notiunii de tarif de referint, reprezentand tariful orientativ ce se calculeaz semestrial de ctre o societate cu expertiz recunoscut in domeniu, contractat de ctre ASF. Tariful urmeaz a fi publicat de ctre ASF. 2. Introducerea notiunii de ‘asigurat cu risc ridicat’, acesta reprezentand persoana care pe baza incadrrii in clasele de risc pentru care cel putin trei asigurtori RCA oferteaz un tarif de prima de ‘N’ ori mai mare decat tariful de re – ferinta. Factorul ‘N’ este stabilit de ctre Biroul Asigurtorilor Auto din Romania (BAAR), cu aprobarea ASF. 3. Asigurtorii RCA si intermediarii de asigurri au obligatia s informeze asiguratii/ contractantii cu privire la incetarea contractului RCA si la posibilitatea de reinnoire a acestuia cu 30 zile inainte de incetare. Modalitatea de reinnoire a contractului RCA se stabileste prin reglementari ale ASF. 4. Mentionarea in cuprinsul legii a principiului de acordare a despgubirii pe baza acoperirii costurilor de readucere a vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat. 5. Stabilirea despgubirii pe baza costurilor de reparatie ale vehiculelor, valoarea de repa ratie fiind reglementat prin lege ca fiind cea stabilit prin utilizarea sistemelor specializate de evaluare sau prin documente emise in conditiile legii in care unitatea reparatoare auto isi poate utiliza propria valoare a orei de manoper afisat. Proiectul de norm are totodat in vedere punerea in acord cu anumite modificri ale legislatiei primare, care privesc: 1. Aplicarea sistemului bonus-malus, criteriile de aplicare fiind cele stabilite de ctre ASF si prevzute in legislatia secundar. 2. Modificarea conditiilor de certificare a personalului care efectueaz constatarea daunelor. 3. Modificarea reglementrilor ce privesc modul de stabilire in amiabil a despgubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vtmrii integrittii corporale ori a snttii acestora. Acestea urmeaz a fi stabilite pe baza punctajului comunicat de Institutul National de Medicin Legal ‘Mina Minovici’ Bucuresti si prevzut intr-un ordin comun emis de ctre Ministerul Snttii si ASF. 4. Modificarea prevederilor privind suspendarea contractului RCA, msur ce poate fi aplicat pe perioada suspendrii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizrii vehiculului, cu obligatia depunerii plcutelor de inmatriculare/inregistrare la autoritatea care le-a eliberat. Procedura suspendrii si a cazurilor de imobilizare se stabileste prin reglementri comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, ASF si Ministerului Dezvoltrii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene.