Republica Moldova nu vrea Prut navigabil!

La sfrsitul anului trecut, senatorul PSD de Vaslui Doina Silistru a adresat o ntrebarea ministrului Transporturilor, Ramona Mnescu, privind posibilitatea redeschiderii navigatiei pe rul Prut. „Oamenii de afaceri din Vaslui, alturi de Camerele de Comert din cele dou judete, doresc s se angajeze ntr-un partenerit privind redeschiderea navigatiei pe rul Prut”, a spus Doina Silistru. Rspunsul Ministerului Transporturilor a fost fr echivoc: n urma tuturor demersurilor prtii romne privind deschiderea navigatiei pe Prut, Republica Moldova nu s-a artat interesat de acest proiect.

„nc de anul trecut, ministerul pe care l conduceti, mpreun cu Ministerul de Interne si cel al Mediului au nfiintat un grup interministerial care s analizeze oportunitatea acestui proiect”, se arat n adresa trimis de Doina Silistru conducerii Ministerului Transporturilor. n acest sens, parlamentarul vasluian a solicitat rezultatul raportului de analiz n ceea ce priveste fezabilitatea redeschiderii navigatiei pe rul Prut, proiect ce va putea fi finalizat din fonduri europene nerambursabile. n rspunsul su, ministrul Ramona Mnescu a fcut un scurt istoric privind navigatia pe rul Prut. Aceasta s-a practicat nc din anul 1856, ns o navigatie cu caracter organizat a nceput n anul 1870. Astfel, pn n anul 1914 s-a navigat pe sectorul Dunre – Nemteni, n lungime de 318 kilometri, iar dup Primul Rzboi Mondial, navigatia s-a extins pn n localitatea Sculeni, la 445 kilometri de Dunre. Pescajul sau adncimea asigurat pe sectorul Dunre – Nemteni era de 0,9 – 1,20 metri, navigatia fcndu-se cu nave de 300 – 600 tone capacitate, cu ncrctur partial la ape mici. Dup Cel de-al Doilea Rzboi Mondial, navigatia pe rul Prut a fost sistat, aceasta devenind frontier de stat. „Dup anul 1989, pentru amenajarea pentru navigatie a rului Prut, partea romn a elaborat, n anul 1991, „Studiul privind posibilitatea de reactivare a transporturilor navale romnesti pe rul Prut”, n anul 1993, Studiul de prefezabilitate privind reluarea navigatiei pe rul Prut si conectarea acestuia la sistemul de navigatie fluvial-maritim, se precizeaz n rspunsul Ministerului Transporturilor. Urmare a ntelegerii dintre cele dou tri, n februarie 1995 s-a convenit ntocmirea de ctre partea romn a unui proiect de Conventie privind amenajarea pentru navigatie a rului Prut. ncepnd cu anul 1997, interesul pentru amenajarea pentru navigatie a rului Prut a Republicii Moldova a fost din ce n ce mai redus. Cu toate acestea, problema privind amenajarea navigatiei si alte folosinte a rului Prut a rmas n atentia Ministerului Transporturilor. „n acest sens, se mentioneaz introducerea si mentinerea acestui obiectiv n Legile nr. 73/1996 si nr. 363/2006 privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national. Astfel, n sectiunea Legii 363 se prevede la punctul 1 – ci de navigatie la care se vor executa lucrri de amenajare, rul Prut ntre Dunre si nodul hidrotehnic Stnca Costesti, iar la porturi noi – pozitia 5.01. pe rul Prut la Oancea, Flciu, Rsesti si Priscani. De asemenea, n acordul ntre Guvernul Romniei si Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de aistent tehnic si financiar, Ministerul Transporturilor a propus finantarea unor studii de fezabilitate privind amenajarea rului Prut pentru navigatie, ns nici de aceast dat partea moldovean nu a fost interesat de propunerea prtii romne.

2 COMENTARII

  1. Daca mai ramanea Ceausescu inca vreo 5 ani, la ora actuala Prutul era navigabil!
    Dupa terminarea navigabilizarii raului Arges (in 1989 finalizata in proportie de cca 70%), urma amenajarea pentru navigatie a raului Prut si raului Olt.
    Astazi realizarea navigabilizarii raului Prut ar costa cca un miliard de euro, fiind necesare lucrari destul complexe- corectarea cursului (acum traseul Prutului este foarte serpuit, impropriu pentru navigatie), dragarea si adncirea albiei (pentru a se putea asigura un pescaj de 4-5 m, ca sa poata circula convoaiele de barje ), dar si consolidarea si taluzarea malurilor. In plus inainte de 1989 pe Prut s-ar fi putut transporta produsele industriei iesene la export, a industriei din vaslui, Brlad si Husi, produse agricole. Ori astazi aceasta industrie nu mai exista.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.