La sfrsitul anului trecut, senatorul PSD de Vaslui Doina Silistru a adresat o ntrebarea ministrului Transporturilor, Ramona Mnescu, privind posibilitatea redeschiderii navigatiei pe rul Prut. „Oamenii de afaceri din Vaslui, alturi de Camerele de Comert din cele dou judete, doresc s se angajeze ntr-un partenerit privind redeschiderea navigatiei pe rul Prut”, a spus Doina Silistru. Rspunsul Ministerului Transporturilor a fost fr echivoc: n urma tuturor demersurilor prtii romne privind deschiderea navigatiei pe Prut, Republica Moldova nu s-a artat interesat de acest proiect.
„nc de anul trecut, ministerul pe care l conduceti, mpreun cu Ministerul de Interne si cel al Mediului au nfiintat un grup interministerial care s analizeze oportunitatea acestui proiect”, se arat n adresa trimis de Doina Silistru conducerii Ministerului Transporturilor. n acest sens, parlamentarul vasluian a solicitat rezultatul raportului de analiz n ceea ce priveste fezabilitatea redeschiderii navigatiei pe rul Prut, proiect ce va putea fi finalizat din fonduri europene nerambursabile. n rspunsul su, ministrul Ramona Mnescu a fcut un scurt istoric privind navigatia pe rul Prut. Aceasta s-a practicat nc din anul 1856, ns o navigatie cu caracter organizat a nceput n anul 1870. Astfel, pn n anul 1914 s-a navigat pe sectorul Dunre – Nemteni, n lungime de 318 kilometri, iar dup Primul Rzboi Mondial, navigatia s-a extins pn n localitatea Sculeni, la 445 kilometri de Dunre. Pescajul sau adncimea asigurat pe sectorul Dunre – Nemteni era de 0,9 – 1,20 metri, navigatia fcndu-se cu nave de 300 – 600 tone capacitate, cu ncrctur partial la ape mici. Dup Cel de-al Doilea Rzboi Mondial, navigatia pe rul Prut a fost sistat, aceasta devenind frontier de stat. „Dup anul 1989, pentru amenajarea pentru navigatie a rului Prut, partea romn a elaborat, n anul 1991, „Studiul privind posibilitatea de reactivare a transporturilor navale romnesti pe rul Prut”, n anul 1993, Studiul de prefezabilitate privind reluarea navigatiei pe rul Prut si conectarea acestuia la sistemul de navigatie fluvial-maritim, se precizeaz n rspunsul Ministerului Transporturilor. Urmare a ntelegerii dintre cele dou tri, n februarie 1995 s-a convenit ntocmirea de ctre partea romn a unui proiect de Conventie privind amenajarea pentru navigatie a rului Prut. ncepnd cu anul 1997, interesul pentru amenajarea pentru navigatie a rului Prut a Republicii Moldova a fost din ce n ce mai redus. Cu toate acestea, problema privind amenajarea navigatiei si alte folosinte a rului Prut a rmas n atentia Ministerului Transporturilor. „n acest sens, se mentioneaz introducerea si mentinerea acestui obiectiv n Legile nr. 73/1996 si nr. 363/2006 privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national. Astfel, n sectiunea Legii 363 se prevede la punctul 1 – ci de navigatie la care se vor executa lucrri de amenajare, rul Prut ntre Dunre si nodul hidrotehnic Stnca Costesti, iar la porturi noi – pozitia 5.01. pe rul Prut la Oancea, Flciu, Rsesti si Priscani. De asemenea, n acordul ntre Guvernul Romniei si Guvernul Republicii Moldova privind implementarea programului de aistent tehnic si financiar, Ministerul Transporturilor a propus finantarea unor studii de fezabilitate privind amenajarea rului Prut pentru navigatie, ns nici de aceast dat partea moldovean nu a fost interesat de propunerea prtii romne.
sunt de acord cu comentariul de mai sus….prut navigabil…putzin probabil…..
Daca mai ramanea Ceausescu inca vreo 5 ani, la ora actuala Prutul era navigabil!
Dupa terminarea navigabilizarii raului Arges (in 1989 finalizata in proportie de cca 70%), urma amenajarea pentru navigatie a raului Prut si raului Olt.
Astazi realizarea navigabilizarii raului Prut ar costa cca un miliard de euro, fiind necesare lucrari destul complexe- corectarea cursului (acum traseul Prutului este foarte serpuit, impropriu pentru navigatie), dragarea si adncirea albiei (pentru a se putea asigura un pescaj de 4-5 m, ca sa poata circula convoaiele de barje ), dar si consolidarea si taluzarea malurilor. In plus inainte de 1989 pe Prut s-ar fi putut transporta produsele industriei iesene la export, a industriei din vaslui, Brlad si Husi, produse agricole. Ori astazi aceasta industrie nu mai exista.