ntotdeauna am fost fascinat de titluri, mai ales cnd le ntlneam pentru unele creatii care, prin autori sau virtual continut, erau noutti pentru mine. ncercam s aflu totul din titlu, integrndu-l ntr-o imaginar cheit de aur, de argint sau de bronz, descuind lacte aidoma sau surprinztor, de altfel. Pn acum, titlul suprem ca valoare, pentru mine, a fost cel al unei poezii de Dimitrie Stelaru, „Moarte bun, caporale”, care esentializa ntregul mesaj artistic. Pstrndu-mi integral vechea admiratie, m simt ns coplesit de largile, complexele si tulburtoarele semnificatii, directe sau incifrate, ale unui nou titlu, „Cirese pentru Maresal”, desemnnd un roman devenit drag mie si semnat de Ion Iachim, cumulnd si dou apartenente editoriale: Vicovia si Babel. n mod paradoxal, este bine c avem multe si multiple edituri (cu cele rposate, probabil o mie) dar, totodat, suntem ntristati de posibilitatea tot mai diminuat de a fi, ct de ct, la zi cu ceea ce se public. Trim convingerea c, mereu, noi si noi aparitii ne sunt nstrinate datorit unor impedimente de informare, firesti n fluxul editorial tot mai intens. Eminescienele „sute de catarge” pot fi sfrmate si de hazardantele si imprevizibilele reactii sau ignorri ale mijloacelor mass-media. Ion Iachim a depsit, ns, barierele lipsei de comunicare, impunndu-se n peisajul publicistic de limb romn cu zeci de titluri, majoritatea sugernd o fericit simbioz ntre literatura propriuzis si interesul, uneori dureros pentru istorie: „Decameron Basarabean sau Dumnezeu i-a dat omului pusc”, „O istorie a expansiunilor rusesti”, „Cu jraticul pe buze”. Dar, uneori, cutnd s redea luminozitatea si puritatea copilariei: „Ca floarea de mr, fericirea”, „Amintirile pitigoiului Zbant”. S mai adugm c Ion Iachim este din Cornova, un sat nu prea mare, dar locul de origine al unor marcante personalitti. Cartea este pecetluit cu nsemnul „200 de ani de la raptul Basarabiei”. Alturi de titlu, o alt cheie pentru deslusirea ntelesurilor romanului este imaginea de pe copert, reprodus dup o fotografie de familie, nftisndu-l pe Maresalul Antonescu nsotit de militari si ntretinndu-se cu un copil. Intrm, dj, n atmosfera unui lait- motiv principal al romanului, ntlnirile Maresalului cu bietelul basarabean Alistar Vrzrescu, petrecute sub semnul fantasticului, nvingnd barierele timpului si spatiului. Poate un alter-ego al autorului, copilul aureolat de candoare comunic impresionant de expresiv cu maturul comandant de osti si de destine nationale, determinndu-l, astfel, s si dezvluie cele mai profunde trsturi umane. Materializrile spiritului sau ancorrile n viitor concretizeaz zbaterile sufletesti ale celui care, si dincolo de moarte, vrea s cunoasc destinul prtii de tar pentru care si-a dat viata, Basarabia. ntretierea dintre real si fantastic atinge apogeul n final cnd, antitetic fat de prezentele n viitor, pn n 1964, ale umbrei Maresalului, copilul se va ntoarce el n trecut, fiind prezent la Valea Piersicilor, la locul nedreptei executii, alinnd apropierea mortii cu flori de cmp si cirese timpurii, constientiznd tot ceea ce se ntmpl: „… ciresele… erau att de reale, nct Maresalul si aminti de realismul scnteietor al tablourilor lui Van Eyik, realism topit n enigm… Maresalul se apropie de copil si-l mngie, cald, pe obraz: – ntoarce-te n viitorul tu. Si… nu m uita… – N-am s uit c m-a drgnit pe obraz Maresalul Romniei. Era pe la Chindii. Plutonul de executie si isprvi executia. Un ofiter, comandantul plutonului, a mai tras o dat n inima Maresalului czut pe spate. Pentru sigurant.” n jurul simbolismului acestei relatii peste timp este constituit ntreaga constructie a romanului, o scnteietoare mbinare de fictiune, depsind imaginatia comun, realism, documente istorice redate direct sau indirect. Prin participare la evenimente, dar n primul rnd prin evocarea atemporala a amintirilor incluse n amintiri – dup tehnica amintit n mod repetat a Madeleinei lui Proust – este reconstruit fragmentar, dar convingtor, ntreaga viat a Maresalului: copilria n hain militar, afirmarea tnrului ofiter de cavalerie, priceperea n ale rzboiului dovedit initial n 1913, dar n mod plenar n timpul primului rzboi mondial cnd, n calitate de sef al celei mai importante sectii din Marele Stat Major (Operatii), a fost creierul btliilor de la Mrsti, Oituz, Mrsesti. Este cel dinti aspect esential privind servirea natiunii, aspect omis cu bun stiint de ctre denigratorii si. Urmeaz o carier strlucit, gradul de general, misiuni n strintate, dar si conflicte tot mai acute cu regele-spertar Carol al II-lea care, ascuns dup fustele Lupeasci-Wolf, a cedat fricos Basarabia, Bucovina de Nord, Ardealul de Nord, Dobrogea de Sud. n acel moment de tragedie antic pentru Romnia, Antonescu si-a asumat responsabilitatea pentru destinul trii, atunci cnd toti oamenii politici, cu exceptia tinerilor nationalisti, sau dat n lturi cu „elegant”. O cascad de omisiuni ale denigratorilor privesc natura imperioas a aliantei cu Germania, chiar mpotriva propriei vointe a Maresalului, refuzul de a-i preda pe evreii din Romnia lagrelor naziste, facilitarea emigrrii n Israel a evreilor amenintati de masacrele unguresti, respectarea legilor rzboiului n efectuarea represaliilor si ndrepttirea lor, acceptarea tacit a tratativelor duse de adversarii si politici cu Puterile Aliate, propriile sale tratative secrete cu Stalin, intensificarea rezistentei pentru a obtine un armistitiu si o pace mai onorabile. Anchetarea sa de ctre procurorulcriminal Vasinski este redat n pagini putine, dar memorabile. Maresalul este amenintat cu torturi groaznice pentru a recunoaste caracterul rusesc al Basarabiei, ceea ce refuz, desi i se promite orice, chiar libertatea: „… noi avem attea metode de a scoate mrturiile necesare… Dac utilizm cel putin una din ele, vei recunoaste, cu toat sinceritatea, c pe data de 48 februarie, tu si cu mam-ta l-ati mpuscat pe Dumnezeu, pe cnd acesta lua masa la restaurantul acela al vostru, la Capsa. Ion Antonescu se ridic. Vasinski, asezat pe scaun, mngia mitraliara Z.B. Se uita la militarul romn de jos in sus: Antonescu era mijlociu de statur, putin grbovit. l privesc asa cum privea Hegel muntii, i veni n memorie o fraz citit undeva, Tmia m-sii!” Cu destinul su se mpletesc destinele a doi simpli soldati, un ardelean si un basarabean, a doi ofiteri germani, al unui preot devenit ofiter romn, etc., toate reunindu-se spre a mai aduga pagini de foc si snge la epopeea rzboiului sfnt pentru eliberarea Basarabiei si Bucovinei de Nord.
Dan Ravaru
Comentariul dumneavoastra denota o anumita convingere. Care poate fi chiar cea adevarata.Istoria zbuciumata a acestui taram mare parte ascunsa pentru a nu ficercetata, cred ca nu poate da loc la concluzii exaustive mai ales din partea unui erudit ca dumneavoastra. Eu nu sunt un denigrator al Maresalului, dar cred ca o anumita stare de suficienta l-au determinat la decizii radicale unele gresite. Este loc de mult studiu,dar pina la el cred ca o predare in scoli a unei istorii complete a romanilor, cu bune si rele ar fi un act benefic cu rezultate in generatia viitoare. Cu stima