Pentru majoritatea comerciantilor din Romnia, anul 2009 a nceput foarte prost, pentru c vnzrile au sczut considerabil. Nici la Vaslui marile centre comerciale si chioscurile de cartier nu o duc mai bine. De altfel, reprezentantii magazinelor au anticipat o cdere a consumului, nc de la sfrsitul anului trecut. Vasluienii cumpr tot mai putin si se orienteaz dup produsele cele mai ieftine. Potrivit unui studiu realizat la nivel national, pentru o treime dintre comercianti, luna ianuarie din 2009 a fost foarte grea, n comparatie cu aceeasi perioad a anului trecut. Vnzrile au sczut, n prima lun a anului ntre 8% si 30%. n unele cazuri, comerciant ii spun c vnzrile au sczut chiar la jumtate fat de luna ianuarie 2008. Situatia este general, de la magazinele mici de cartier pn la hipermarketuri. Peste 50% dintre agentii economici sustin c vnzrile au sczut ndeosebi la carne, dulciuri si buturi alcoolice. n schimb, vnzrile s-au redus mai putin la tigri, produse de panificat ie si lactate. La cumpr- turi, romnii au tinut cont n mare msur, de preturi. Mai mult de jumtate dintre vnz tori spun c au remarcat o repliere a consumatorilor de la articole mai scumpe ctre altele mai ieftine. n plus, peste 60% dintre operatorii din comert au beneficiat, n aceast perioad, de mai multe promotii din partea productorilor. Sondajul a fost realizat n perioada 30 ianuarie – 5 februarie si a cuprins 104 operatori de magazine si retele de magazine cu amnuntul din toate judetele trii. La nivelul judetului Vaslui, reprezentantii marilor magazine au anticipat cderea consumului nc de la finele anului trecut, cnd nu au avut vnzrile scontate. n acest sens, comerciantii au precizat c vor face aprovizionri mai mari numai pe produsele care merg cel mai bine, n rest, comenzile acoperind doar standurile de prezentare. Nici micile chioscuri nu au fcut vnzri mari n acest an. Dac ntr-o zi vnd produse n valoare de 600 lei, este foarte bine. Lumea cumpr cte dou banane, o jumtate de pine si e greu de fcut sume mari, n acest fel, ne-a declarat o vnztoare din Vaslui.