Scădere cu 32,7% în mai a pieței auto. Vârsta medie a mașinilor a depășit 15 ani

0

Raportul DGCPI cu privire la înmatriculările de autoturisme noi din luna mai arată un recul cu nu mai puțin de 32,7% față de aceeași lună a anului trecut.

Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGCPI) a dat publicității raportul său lunar cu privire la înmatriculările de mașini noi. Conform acestuia, luna trecută au intrat în circulație în România doar 10.521 de autoturisme noi, valoare corespunzătoare unui recul cu 32,7% față de mai 2024.

Acest recul este, în primul rând, un efect al întârzierii programului Rabla 2025, așteptat inițial în martie, dar amânat de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). În plus, la scăderea puternică au avut un rol mediul socio-economic efervescent, precum și reticența potențialilor clienți de a investi sume importante în bunuri de folosință îndelungată.

Tot în mai 2025 au fost înmatriculate în România de trei ori mai multe mașini second-hand. Mai exact, au ajuns pe șosele 33.043 de mașini de ocazie, în creștere cu 34,28% față de mai 2024.

Cumulat, în primele cinci luni din acest an, au fost înmatriculate 53.745 de mașini noi. și în acest caz se remarcă o scădere importantă, de 12,1%, față de perioada ianuarie – mai 2024.

Cele mai căutate mărci din acest an sunt, în ordine, Dacia (14.875 unități), Toyota (4.880 unități) și Skoda (4.390 unități). Top 10 este completat de Volkswagen (4.012 unități), Renault (3.202 unități), Hyundai (2.872 unități), Ford (2.591 unități), Mercedes-Benz (2.311 unități), BMW (2.220 unități) și Suzuki (1.740 unități).

Piața autoturismelor second-hand a înregistrat o creștere cu 30,15% în primele cinci luni ale anului, până la 163.983 unități.

 Vârsta medie a mașinilor a depășit 15 ani. Şoferii amână înlocuirea vehiculelor

Vârsta medie a vehiculelor în țări din Europa Centrală și de Est a atins sau depășit 12 ani, cu toate acestea, majoritatea șoferilor nu consideră că vehiculele lor sunt vechi, iar 44% spun că mașina lor ‘nu mai e nouă, dar nici veche’, relevă rezultatele unui studiu de specialitate dat luni publicității.

Studiul, realizat de Grupul MOL, s-a bazat pe răspunsurile a peste 1.700 de membri ai programului de loialitate MOL Move din Ungaria, România, Cehia, Slovacia, Serbia și Slovenia și a analizat obiceiurile legate de întreținerea mașinilor și atitudinea față de carburanții premium.

Datele oficiale ale UE arată o vârstă medie a vehiculelor de 15 ani în Ungaria, 15,5 ani în România, 15,1 ani în Slovacia și 16,2 ani în Cehia. Cu toate acestea, estimările auto-raportate sunt semnificativ mai mici în toate țările, ceea ce sugerează că mulți șoferi fie subestimează, fie ignoră vârsta reală a mașinilor lor. În România, doar 20% dintre respondenți cred că vehiculul lor este vechi – deși aproape jumătate dintre ei (47%) conduc mașini mai vechi de 10 ani.

De asemenea, studiul a mai arătat că aproape jumătate dintre șoferii din regiune nu intenționează să își schimbe mașina în următorii cinci ani – indiferent de vârsta acesteia. În mod îngrijorător, unul din zece respondenți (10%) a declarat că în prezent nu își permite nici măcar o reparație minoră. Această lipsă de flexibilitate financiară și amânarea întreținerii prezintă riscuri semnificative pentru siguranța rutieră, subliniază autorii studiului.