Motoreta Simson SR2E produs n 1960 – Simsoneta

0

Radu Gorea, presedintele Filialei Vaslui a Retromobil Club Romnia, este pasionat, n afar de masini de epoc, si de vehicule vechi pe dou roti. El este proprietarul motoretei Simson SR2E produs n 1960 la fabricile din Suhl, fosta Germanie Democrat, complet reastaurat si posesoare a Atestatului de Vehicul Istoric, dar si a altor trei asemenea motorete, aflate n proces de restaurare. Din pcate, dup o munc intens si dup ce si-a procurat, cu mari cheltuieli, chiar si din Germania, piesele necesare, vasluianul nu prea a reusit s-si vad mplinit visul de a se plimba cu motoreta sa veche de 58 de ani. Traficul intens si unii soferi l-au fcut s nu se simt n sigurant pe micuta sa motoret, astfel c Simsoneta este acum n conservare, Radu Gorea participnd cu ea doar la evenimentele Retromobil Club Romnia.

Simson SR2 este o motoret produs n fosta Germanie comunist ncepnd cu anul 1957, urmasa modelului SR1, produs ntre 1955-1957. mpreun cu modelul SR2E, au fost produse peste 900.000 de bucti, fiind o motoret extraordinar de rspndit n fosta RDG. Simson SR2 este propulsat de un motor cu un singur cilindru, n doi timpi, cu o cilindree de 49 cmc, si transmisie manual cu dou trepte. Curentul necesar aprinderii fiind produs de un magnetou de 6V, pornirea se face cu ajutorul celor dou pedale. n caz de nevoie, cu treapta de vitez secundar cuplat si ambreiajul tras, se poate face aciclism. Rezervorul are o capacitate de 6 litri, combustibil care i asigur o deplasare de peste 300 km. Datorit acestui fapt, dar si fiabilittii si simplittii sale, motoreta Simson SR2 a fost foarte cutat si pe plan international, fiind exportat chiar si n SUA. Acesta este si motivul aparitiei, la solicitrile importatorilor, a modelului SR2E, dezvoltat ulterior din modelul SR2, aE-ul adaugat denumirii provenind de la „Export. n fapt, noul model a beneficiat de o mbunttire a suspensiei, adugndu-se o bar de torsiune n exteriorul rotii fat si un arc elicoidal central pentru suspensia rotii spate. Modelele SR2 si SR2E au mai fost revizuite ncepnd cu anul 1962, iar literatura de specialitate din acea vreme a constatat c, dup acel an, Simson SR2 si-a pierdut din ce n ce mai mult caracteristica de mijloc de transport pe distante scurte, devenind mai potrivit pentru cltorii de agrement. Modelul SR2 si-a ncetat productia n anul 1964, fiind nlocuit de modelul Simson Spatz. Motoreta Simson SR2E din 1960, detinut de vasluianul Radu Gorea, este primul vehicul pe dou roti din judetul Vaslui care a primit atestat de vehicul istoric. Pn atunci ns, pentru a se conforma standardelor, a fost nevoie de mult munc, n special pentru a procura piesele originale. „Am cumprat „Simsoneta – denumirea consacrat n Romnia pentru motoreta Simson SR2E – n mai 2012, tocmai de la Oradea, de la un prieten, Rudolf Vizi. Mi-am dorit-o pentru c era o modalitate de a merge pe doua roti fr a avea nevoie de permis categoria A, categorie pe care nu o detineam la acel moment, dar si ca proiect de restaurare. Motoreta era n atelierul lui Rudi, desfcut bucti, numai bun de transportat, asa c am ncrcat-o pies cu pies pe bancheta din spate a masinii si am aduso la Vaslui. Dup ce am ajuns cu ea n atelierul meu, am fcut un inventar al pieselor necesare, pe care am nceput s le comand de pe un site din Germania. Am avut si norocul s-l cunosc, nc din copilrie, pe un domn din Vaslui, Pnzaru, care avusese n tinerete o Simsoneta, rmnnd de pe urma ei cu cteva lzi de piese de schimb, pe care mi le-a vndut. Astfel, mi-am mrit sansele de a restaura Simsoneta folosind doar piese originale. Mai mult, n 2014, n timpul unui concediu prin Europa, m-am dus special pn n localitatea Suhl din Germania, locul de nastere a Simsonetei mele. Acolo, la muzeul Simson, am cerut toate informatiile necesare, am fcut o mie de poze ale unor modele conservate n starea original si am cumprat toate emblemele necesare. Ajuns acas, avnd toate piesele si informatiile necesare, am demarat procesul de restaurare, operatiune finalizat dup o investitie considerabil si aproape un an de munc, aducnd motoreta la culoarea si la starea original. n martie 2015 am obtinut, pentru prima dat n judetul Vaslui, „Atestatul de Vehicul Istoric pentru un vehicul pe dou roti. n momentul de fat, singura component neoriginal a Simsonetei mele este scaunul, ns sper s remediez ct de repede si aceast problem, povesteste Radu Gorea, proprietarul unei Simsonete produse n 1960. Avnd toate actele n regula, Radu Gorea a nceput s se plimbe cu motoreta prin oras, ns visul su de a savura aceste plimbri a fost repede spulberat. Din pcate, experienta dorit si asteptat nu am repetat-o de prea multe ori, pentru c n traficul anebun din zilele noastre, cnd soferii de masini uit complet c mai exist si participanti la trafic pe dou roti, punndu-le zilnic viata n pericol. Eu, cu Simsoneta mea micut, fr semnalizri si fr stop pe frn, am fost claxonat, njurat si adesea mam simtit n nesigurant. Asa c, dup experientele neplcute din trafic, am mai scos motoreta la plimbare doar la o expozitie organizat n cadrul Festivalului „Open Camp Vaslui si la dou evenimente „Retromobil Club Romnia. n prezent, Simsoneta se afla n conditii perfecte de conservare. Toate acestea nu m-au descurajat totusi, dovad c n ultimii cinci ani am mai cumprat nc trei motorete, cu care mai am mult de munc pn s reusesc s le aduc la starea original. Chiar dac au fost destul de rspndite n anii lor de glorie, acum mai exist foarte putine Simsonete n Romnia, cu att mai putin functionale si cu acte n regul. n mod sigur, motoreta mea Simson SR2E este singura atestat din judet si probabil chiar din zona Moldovei, a mai povestit Radu Gorea. Asociatia RETROMOBIL CLUB ROMNIA este Asociatia national a detintorilor si restauratorilor de vehicule istorice, care are ca scop promovarea si ncurajarea conservrii, restaurrii si utilizrii vehiculelor istorice n conditii istorice si tehnice corecte.