La nceputul acestui an, facturile la serviciile de salubritate au crescut semnificativ, att din cauza costurilor crescute pentru transportul gunoiului menajer la Brila, ct si a unei taxe de 80 lei/ton, pentru gunoiul neselectat si depozitat, impus de Uniunea European. Din 2018, aceast tax se va mri cu nc 50%, avnd drept consecint o nou majorare a facturilor la salubritate, dac vasluienii nu vor nvta s selecteze gunoiul, n conditiile n care n toate comunele si orasele sunt instalate pubele specializate. Deja, din 2017, a crescut cu 30% contributia anual a fiecrui UAT vasluian la ADIV, asociatie care a implementat proiectul finantat din fonduri europene „Sistem integrat de management al deseurilor solide n judetul Vaslui”. Motivul: proiectul, cnd va deveni operational, va demara greu, ntruct s-a pierdut exercitiul colectrii selective a deseurilor de ctre populatie.
Pe timpul comunistilor, reciclarea deseurilor era o prioritate national, in acest scop fiind implementate adevrate strategii. La magazine se ddeau la schimb sticle sau borcane, iar cettenii puteau preda la centrele DCA, contra cost, tot ceea ce se putea recicla, de la sticl sau hartie, pan la metale feroase sau neferoase, n plus, la nivelul scolilor, institutiilor sau fabricilor erau impuse cote de predare a deseurilor, colectate selectiv. Dup Revolutie, acest obicei bun s-a pierdut, DCA-urile au fost desfiintate, iar in prezent, doar unittile de tip REMAT mai colecteaz, in principal metale feroase sau neferoase. Acum circa 10 ani, se colectau si se predau PETuri, la societti special infiintate in acest sens, care au accesat fonduri europene. Cand banii s-au terminat, a disprut si aceast activitate. La fel, erau organizate campanii de colectare a produselor electronice si electrocasnice defecte sau uzate moral, de la populatie, care era stimulat in acest sens cu premii, ins si acestea s-au rrit, din acelasi motiv: subventiile tot mai putine si mai mici din partea UE. n schimb, au fost disponibile fonduri nerambursabile pentru dezvoltarea sistemelor de manegement a deseurilor. Cu ajutorul acestor bani, ar fi trebuit deschise gropi ecologice de gunoi, construite statii de sortare ori cumprate si distribuite in UAT-uri echipamente, utilaje si chiar vehicule specializate in colectarea si transportul deseu – rilor menajere. Ulterior, in scopul protejrii mediului, UE a trecut si la alt gen de msuri, de aplicare a unor sanctiuni pentru necolectarea sau nepredarea selectiv a deseurilor. Astfel, conform unei Directive a UE, de la 1 ianuarie 2017 a intrat in vigoare o tax de 80 lei/tona de gunoi depozitat, care a dus in prim faz la includerea in facturile pentru salubritate a unei taxe suplimentare de 2,36 lei/ persoan, la care se adaug TVA. n plus, facturile au fost majorate si ca urmare a faptului c, nefiind inc desemnat operatorul judetean de salubritate care ar trebui s preia si noua groap ecologic de gunoi de la Rosiesti (in prezent, gunoiul menajer fiind transportat de firmele de profil tocmai la Brila), au crescut si costurile aferente. Trebuie spus c vasluienii trebuie s se astepte la o nou majorare a facturilor, dat fiind c, incepand cu 1 ianuarie 2018, taxa pe gunoiul depozitat va creste cu inc 50%, la 120 lei/ton! Conducerea si membrii Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitar Vaslui (ADIV), organism care, cu fonduri europene, a implementat Sistemului integrat de management al deseurilor solide in judetul Vaslui, spune c si dup finalizarea acestui proiect taxa respectiv va trebui pltit. Proiectul, cand va deveni operational, va demara destul de greu, din cauza faptului c, in special in satele si comunele din judetul nostru, colectarea selectiv se va realiza foarte greu si nu va fi de 100%, intrucat populatia inc nu constientizeaz importanta acestei activitti’, declara la ultima sedint a ADIV, din luna ianuarie 2017, Dumitru Buzatu, presedintele asociatiei. n fapt, nici la nivelul oraselor si a municipiilor, dotate de mai bine de 2 ani cu conteinere specializate in vederea colectrii selective a deseurilor, aceast actiune nu merge prea bine, fapt recunoscut si de societtile de salubritate. Din cauza noii taxe de salubritate, pe lang majorarea facturilor ctre populatie, UATurile membre ale ADIV vor trebui, incepand din acest an, s plteasc contributii cu 30% mai mari, bani alocati din bugetele locale. Cresterea contributiilor a fost argumentat de vicepresedintele CJ, Ciprian Trifan: ‘Pe lang necesitatea unui buget tampon pentru a sustine la nevoie aceste taxe, care vor creste de anul viitor, in primul an de operare a proiectului va fi foarte dificil de colectat taxa de salubrizare, dat fiind c nivelul de colectare a lor nu este de 100%, si va trebui pltit operatorul sau, dup caz, operatorii. n plus, pentru monitorizarea activittii celor 4 statii de transfer, asociatia va fi nevoit nu doar s angajeze personal specializat, economisti care s urmreasc activitatea operatorilor si s tin evidenta incasrilor si pltilor, dar si s majoreze cu 20% salariile actualilor angajati, pltiti in acest moment cu putin peste salariul minim pe economie’. Membrii asociatiei au aprobat cu unanimitate de voturi majorarea cu 30% a cotizatiei, care, pan anul trecut, era, la comune, in functie de numrul de locuitori, de 1.000 – 3.000 lei/an, 5.000 lei in cazul orasului Murgeni, 10.000 lei, pentru Negresti, 25.000 lei/an, pentru Husi si cate 50.000 lei/an, pentru municipiile Vaslui si Barlad. n consecint, la adoptarea, in aceste zile, a bugetelor locale pentru anul 2017, UAT-urile vor trebui s prevad, la capitolul cheltuieli, si aceste majorri. La fel, in cazul Consiliului Judetean Vaslui, mem – bru fondator al ADIV si care, pan acum, pltea drept contributie la asociatie suma de 100.000 lei/anual. Vineri, in cadrul sedintei de CJ, consilierilor judeteni le este supus spre aprobare un proiect de hotrare in vederea majorrii, cu 30.000 lei anual, a contributiei ctre ADIV. Cu aceast ocazie, este de asteptat ca alesii, in special cei din opozitie, s cear explicatii cu privire la stadiul implementrii proiectului ‘Sistem integrat de management al deseurilor solide in judetul Vaslui’. Trebuie spus c abia in luna ianuarie a fost publicat pe SEAP documentatia privind atribuirea gestiunii Centrului de Management Integrat a Deseurilor si a statiilor de transfer prin procedura licitatiei publice, societtile interesate solicitand ulterior clarificri, la care au fost formulate rspunsuri. Mai mult, unele firme interesate in a prelua acest serviciu judetean si patrimoniul in cauz, in conditiile in care toate echipamentele si baza material au fost deja achizitionate de ctre ADIV, au notificat deja c vor contesta licitatiile. n aceste conditii, sunt justificate temerile privind noi intarzieri in devenirea, in sfarsit, operational a proiectului. Din pcate, ponoasele le vor trage tot locuitorii judetului, care, incepand de anul viitor, vor plti facturi cu 1,18 lei/lunar/persoan in plus, ca urmare a majorrii taxei de salubritate impus de UE.




