Ce fac autorittile pentru incluziunea scolar si social (…)? (II)

– continuare din numrul trecut –

La aceste proiecte se adaug cele derulate prin Strategia National de Actiune Comunitar, coordonat de CJRAE Vaslui la nivelul judetului. Strategia National de Actiune Comunitar este o activitate voluntar care se desfsoar cu regularitate in scoli si licee. Actiunea Comunitar implic stabilirea unei legturi intre unittile de invtmant de mas, pe de o parte, si Scoli Speciale/Centre Scolare de Educatie Incluziv, Centre de Plasament si Institutii, Locuinte Sociale si Centre de Zi si Spitale – pe de alt parte. SNAC este un program coerent si coordonat de activitti desfsurate cu regularitate si care antreneaz voluntari si copii/tineri cu nevoi speciale, din medii dezavantajate, aflati in situatii de risc, in dificultate sau in pericol. SNAC presupune dezvoltarea activittii de voluntariat realizat de copii/tineri din invtmantul preuniversitar, ce le permite s devin cetteni informati si devotati solidarittii umane. Scopul Strategiei este cresterea interactiunii si a incluziunii sociale. SNAC isi propune: – incurajarea implicrii elevilor, c voluntari, in activitti desfsurate cu persoane aflate in dificultate, in scopul sustinerii procesului de incluziune social si de dezvoltare personal a acestora; – realizarea incluziunii si a implicrii persoanelor aflate in dificultate, prin angajarea tuturor celor interesati intr-un program de activitti educative ce promoveaz intens incluziunea social; – includerea persoanelor izolate din punct de vedere social in viat comu – nittilor locale prin activitti parteneriale; – implicarea voluntarilor si dezvoltarea spiritului de actiune; – cooptarea copiilor/elevilor/tinerilor apartinand grupurilor dezavantajate in comunittile locale; – realizarea incluziunii si implicrii prin angajare a tuturor celor interesati intr-un program educational de activitti ce promoveaz intens integrarea social; – familiarizarea voluntarilor cu organizarea practic si implementarea unui Program de Actiune Comunitar, in scopul sprijinirii/dezvoltrii educationale a persoanelor defavorizate. Beneficiarii directi sunt: – copii/tineri cu dizabilitti, – copii/tineri cu dificultti de invtare si adaptare scolar si social, – copiii/tineri/adulti din medii si categorii vulnerabile. Beneficiari indirecti sunt: – familiile persoanelor aflate in dificultate, – comunitatea, – societatea.

Actiuni derulate n cadrul SNAC

– Concursul national de dans ‘mpreun pentru viitor’, – Concursul national ‘Scrisoare prietenului meu’, – Sptmana cartofului donat/ Sptmana legumelor donate. La nivelul judetului Vaslui se deruleaz un numr de 59 parteneriate SNAC, fiind implicati 930 voluntari elevi/tineri, 241 cadre didactice si 616 beneficiari directi. Unittile scolare sunt, de asemenea, preocupate de promovarea principiilor incluziunii, de dezvoltarea unui mediu educational prietenos, lipsit de discriminare pentru toti elevii. Una din modalittile adoptate este aceea de derulare de proiecte locale pe tema incluziunii scolare si sociale a copiilor si tinerilor. Se remarc, in anul scolar 2016-2017, urmtoarele proiecte locale, derulate in parteneriat cu institutii si asociatii din comunittile locale: 1. Proiectul Scolii Gimnaziale ‘Episcop Iacov Antonovici’, Barlad – Avem nevoie de scoal! – are ca obiectiv general sprijinirea integrrii sociale pe termen lung a tinerilor aflati in situatie de risc privind abandonul scolar si mentinerea acestora in scoal prin utilizarea unui cadru adecvat de aplicare a unor solutii educationale alternative specifice, inovatoare, dublate de orientare si consiliere. Grupul tint este format din 80 de elevi ai claselor a VII-a si a VIII-a din dou unitti de invtmant. Dintre activittile proiectului fac parte intalniri cu printii elevilor aflati in situatii de abandon, dezbateri pe tema lipsei de comunicare, jocuri cu caracter de socializare desfsurate in sala de sport a Colegiului ‘Al. I. Cuza’ Barlad, actiuni caritabile. Parteneri in proiect, alturi de unittile scolare, mai sunt Clubul Copiilor ‘Spiru Haret’, Barlad si Asociatia ‘Sf. Spiridon’. 2. Proiectul Scolii Gimnaziale ‘George C. Dragu’, Coroiesti – Scoala-a doua cas – are la baz tinta strategic din PDI – dezvoltarea relatiilor intre institutia scolar, comunitate, unittile scolare partenere si institutiile de cultur. Obiectivul proiectului este transformarea elevilor in actorii principali ai demersului educational prin formarea unor comportamente adecvate conform exigentelor actuale ale societtii. Prin intermediul proiectului, cadrele didactice siau propus stabilirea unor punti de comunicare intre elevi – profesori – comunitatea local, formarea unei atitudini pozitive care s armonizeze relatiile intre participanti. Parteneri in proiect sunt Liceul Tehnologic Puiesti, Centrul ‘Mihai Eminescu’, Postul de politie Coroiesti, Media TV Barlad. 3. Proiectul Scolii Gimnaziale ‘Principesa Elena Bibescu’, Barlad – Biserica si scoala, a doua mea cas – se deruleaz incepand cu luna septembrie 2016 si are la baz organizarea unor activitti de invtare formale si nonformale in scopul cultivrii unor valori si atitudini, unor competente cognitive si culturale, in scopul dezvoltrii personale si adaptrii la un stil de viat sntos, lrgirii orizontului de cunoastere. Predomin activittile cu scop educativ, punandu-se accent pe dezvoltarea abilittilor emotionale si a competentelor sociale. Obiectivul principal al proiectului este reprezentat de sprijinirea elevilor proveniti din familii defavorizate prin activitti instructiv-educative, religioase si recreative, in vederea prevenirii abandonului scolar, incluziunii elevilor si cresterii performantei scolare. Prin intermediul parteneriatului creat se doreste sensibilizarea comunittii fat de nevoile elevilor referitoare la petrecerea timpului liber, socializare cu alti copii de varste apropiate, acceptarea diversittii, schimbarea perceptiei comunittii asupra problemelor elevului din familia defavorizat. Parteneriatul este incheiat intre Scoal Gimnazial ‘Principesa Elena Bibescu’ Barlad si Biserica Sfantul Gheorghe, din Barlad. 4. Scoala Gimnazial Hoceni, Pcoala Gimnazial Bogdnesti, Scoala Gimnazial Flciu deruleaz proiecte europene ale autorittilor locale, avand ca obiectiv principal prevenirea comportamentului de esec si abandon scolar pentru elevii proveniti din grupuri de risc/vulnerabile. Acestor proiecte locale li se adaug Programele educationale ‘Scoal dup scoal’, care au ca obiective: – furnizarea de servicii educationale specializate informale si nonformale care s amelioreze comportamentul de adaptare scolar, stimularea si dezvoltarea stimei de sine, a constiintei propriei identitti, a comunicrii interpersonale; – asigurarea unui cadru securizat de petrecere a timpului liber – prevenirea neglijrii copilului si a problemelor de adaptare scolar; – consilierea printilor prin petrecerea in mod constructiv a timpului impreun cu elevii; – sensibilizarea comunittii fat de problematica nevoii copilului de a fi asistat in a-si form deprinderi dezirabile de petrecere a timpului liber, de a invata, de a se comporta, de a socializa, de a accepta diversitatea. Scoala Gimnazial ‘Dimitrie Cantemir’ Vaslui vizeaz prin intermediul acestui tip de program s promoveze imaginea serviciului alternativ creat, sensibilizarea opiniei publice, atragerea de sponsori si parteneri, informarea comunittii si promovarea bunelor practici. Finantarea este asigurat de printii elevilor inscrisi in program. Scoala Gimnazial ‘M. Costache Epureanu’ Barlad, Scoala Gimnazial ‘Vasile Parvan’ Barlad si Scoala Gimnazial ‘Iorgu Radu’ Barlad implementeaz programul educational in parteneriat cu Asociatia ‘ChildsLife’ Bucuresti si ChildsLife International Olanda ce suport, in regim de sponsorizare, partea financiar a programului. Scoala Gimnazial ‘Constantin Parfene’ Vaslui isi propune ca prin programul ‘Scoal dup scoal’ s faciliteze integrarea scolii in comunitate si s dezvolte directii noi de prevenire a comportamentului de esec si abandon scolar pentru elevii proveniti din grupe de risc(copii sraci, copii de etnie roma). Finantarea este asigurat de printii elevilor inscrisi in program si Asociatia ‘Cetteni in Europa’ (asociatie constituit din printi si cadre didactice ale scolii). Scoala Gimnazial ‘Constantin Motas’ Vaslui deruleaz un program destinat elevilor claselor I-IV si asigur servicii alternative de educatie prin activitti specializate de sprijin, ateliere si activitti recreative intr-un cadru organizat, dup programul scolar obligatoriu. Proiectul ofer copiilor asistent psihopedagogic, sprijin pentru efectuarea temelor, activitti recreative. Finantarea este asigurat de printii elevilor inscrisi in program. Incluziunea scolar si social a copiilor si tinerilor de etnie rom a constituit obiectivul principal a trei proiecte derulate in judetul Vaslui, care au vizat includerea acestora in programul ‘A dou sans’, atat la nivel primar, cat si la nivel gimnazial. n urma acestor proiecte, aproximativ 70% din membrii grupurilor tint au finalizat studiile incepute la nivel primar si aproximativ 30% din acestia au continuat la nivel gimnazial. Aproximativ 70% din membrii grupului tint inscrisi la ADS – invtmant gimnazial au finalizat ciclul inferior al liceului (echivalent cu zece clase tip scoal profesional), din care aproximativ 10% au continuat studiile.

– continuare in numrul viitor –

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.