Privit ca un salvator al transportului public de cltori din Brlad, societatea Vertrantis d semne c ar avea probleme! O dovad n acest sens este solicitarea cencesionarului serviciului de transport public, materializat ntr-o cerere depus la Primria Brlad, de a i se aproba majorarea tarifelor la biletele de cltorie. nainte de termen! Evident, cererea a fost respins, ntruct n contractul semnat de Vertrantis cu Primria se prevede c operatorul nu poate modifica pretul biletelor n primul an de contract. Rmne de vzut dac, dup data de 27 mai, cnd luna de miere” la pret de 1 leu expir, Vertrantis va face o nou cerere n acest sens. Si, mai important, dac CL va fi de acord cu majorarea, ct va costa biletul?
Pe msur ce trece timpul, pare c problemele financiare ale noului transportator public local din Barlad, Vertrantis, se accentueaz. Dac initial societtii i-a venit destul de greu s isi mentin personalul angajat (in special soferii) cu care s-a prezentat la licitatie, acum, dificulttile financiare par a prinde un cu totul alt contur. Desi, potrivit unor informri oficiale ale concesionarului, fluxul de cltori pltitori de bilet pare a fi destul de bun, cheltuielile inregistrate in special dup data de 1 ianuarie a anului curent par s fi crescut considerabil. Spre exemplu, dac autobuzele si microbuzele care circul prin oras transport lunar peste 250.000 de pltitori de bilete, uneori chiar spre 300.000, cheltuielile cu angajatii (ale cror salarii s-au majorat prin lege la inceputul anului) si cele cu carburantii (care s-au scumpit fat de anul trecut) nu sunt deloc de neglijat. La toate aceste probleme trebuie adugate si pierderile, Vertrantis reclamand, deja, faptul c alti transportatori, in special cei care merg pe trasee intra si interjudetene, nu respect statiile orasului si chiar preiau cltori interurbani, fr a avea acest drept. Colac peste pupz, transportatorul pare c nu si-a gandit prea in amnunt un plan de management, pentru c nu a luat in considerare faptul c are de achitat rate destul de mari la autobuzele nou-noute cu care a intrat pe trasee anul trecut. Nu a prevzut, totodat, nici scderea TVA-ului, care ar trebui s ii mai atenueze din cheltuieli, si nu a ghicit nici care va fi rata inflatiei pan pe 27 mai, cand va putea ‘umbla’ la contract, evident, cu acordul Consiliului Local Barlad. ns, toate aceste date, plus multe altele, ar trebui s se regseasc, potrivit prevederilor aceluiasi contract, intr-un raport de activitate, pe care concesionarul este obligat s il prezinte concedentului in foarte scurt timp. Despre investitiile asumate prin aceeasi intelegere dintre prti, deocamdat… nimic. Culmea, o alt explicatie pentru pierderile transportatorului local vine de la cei care pan acum au monitorizat atent orarul autobuzelor si microbuzelor din oras: cu cat circuli mai corect, conform unui program bine stabilit si/sau gandit, cu atat ai sanse mai mari s pierzi bani. nainte, cand se circula ‘lejer’, in unele cazuri chiar haotic, profitul era mai mare pentru fostul concesionar. n plus, acum sunt trasee unde, dup mai bine de jumtate de an de la preluare, s-a constatat c nu renteaz deloc, transportatorul actual luand chiar in calcul renuntarea la ele. ‘Cererea concesionarului (Vertrantis, n.r.) a fost inregistrat si i s-a dat deja si un rspuns, in sensul c, asa cum s-a legiferat prin contract, cel putin un an de zile nu se poate umbla deloc la pretul biletelor. Interesul nostru, ca autoritate de reglementare, este s avem un transport public local modern, asa cum am artat cand am scos la licitatie caietul de sarcini. Celelalte aspecte, legate de cheltuieli, profit sau pierderi, dup caz, tin de concesionar…’, ne-a declarat Mihai Bozianu, seful Compartimentului de Transport din cadrul Primriei Barlad.
pai, de, s-a invechit sita si la ei. ce sa mai spun ca autobuzele circula doar pe strada principala. noi, astia din zonele periferice, circula tot cu microbuze, inghesuiti ca sardinele. sigur, daca maresc pretul biletului, vor ramane fara clienti