Aproape 4.000 de vasluieni au ncasat ilegal, anul trecut, prestatii sociale n valoare de 1,2 milioane de lei. Pentru verificarea persoanelor care au dorit s fraudeze bugetul statului s-au coalizat mai multe institutii, de la Evidenta Persoanelor, Casa de Pensii, APIA. Chiar si informatiile cuprinse n Baza National de Decedati sunt valorificate. Nu au scpat de verificri nici persoanele care au plecat la munc n strintate ori si-au gsit un loc de munc. Cu o astfel de retea de informatii” n spate, AJPIS Vaslui a recuperat, deja, o mare parte din banii ncasati necuvenit.
Agentia Judetean pentru Plti si Inspectie Social (AJPIS) Vaslui a descoperit, in anul trecut, 3.906 vasluieni care au incasat ilegal prestatii sociale. n total, inspectorii sociali au identificat plti necuvenite in sum de 1.243.418 lei. Din suma total incasat necuvenit de beneficiarii de asistent social, au fost recuperati deja 1.081.554 lei, ceea ce reprezint un grad de recuperare de 86,98%. Sorin Prepelit, directorul AJPIS Vaslui, spune c debitele constatate reprezint 0,42% din totalul pltilor efectuate in 2016 pentru beneficiile sociale, care au fost de 294.970.743 lei. Au fost verificate si monitorizate toate debitele constituite in vederea recuperrii sau predrii la administratiile financiare in vederea executrii silite. n medie, lunar, au fost verificati 3.480 beneficiari de alocatie de stat, alocatie pentru sustinerea familiei, ajutor social si indemnizatie pentru cresterea copilului’, a precizat Sorin Prepelit. Pe baza tabelelor transmise de ctre Inspectia Muncii si Agentia Judetean pentru Ocuparea Foertei de Munc (AJOFM) Vaslui, in medie, in fiecare lun, au fost suspendate de la plata ajutorului social 50 de familii. Suspendarea s-a efectuat cu luna urmtoare constatrii si a durat pan la obtinerea de ctre primrii a documentelor justificative, pe baza crora s-a efectuat, dup caz, modificarea sau incetarea pltii. De altfel, in cadrul campaniilor de control sau efectuat intersectri ale bazelor de date proprii ale AJPIS Vaslui cu acele ale Serviciului Judetean de Evident a Persoanelor, Agentia de Plti si Interventie in Agricultur (APIA), AJOFM, Casa National de Pensii, Baza National de Decedati. Datele primite au fost transmise si primriilor, care au efectuat verificri privind corectitudinea datelor declarate de beneficiari, iar acolo unde s-a constatat nerespectarea prevederilor legale, s-au constituit debite. Primriile au primit si tabelele nominale cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au incadrat in munc, inclusiv care au plecat cu contract de munc in strintate, au refuzat un loc de munc oferit sau un curs de calificare/recalificare/formare profesional’, a mai spus Prepelit.
Controale peste controale
n primele trei luni ale anului trecut s-a desfsurat o campanie de control privind stabilirea si acordarea alocatiei de plasament. Au fost inspectate 24 de entitti (Directia General de Asistent Social si Protectia Copiului Vaslui si 23 primrii), unde s-au verificat 166 de dosare cu suspiciuni, fiind dispuse 43 de msuri de remediere. Pentru 6 beneficiari, au fost constituite debite in valoare total de 41.015 lei. O alt campanie desfsurat in perioada august-septembrie 2016 a vizat riscuri privind stabilirea si acordarea principalelor beneficiii de asistent social (venit minim, ajutor social etc.). Au fost inspectate 6 UAT-uri, fiind verificate 201 dosare si dispuse 60 de msuri de remediere cu impact financiar. Au fost constituite opt debite in cuantum de 10.712 lei, suma fiind recuperat integral. Tot in anul trecut, inspectorii sociali au realizat verificri rezultate din suspiciunile provenite din intersectarea bazelor de date ale mai multor institutii. Au verificate 7.887 suspiciuni la mai multe prestatii sociale, fiind constituite 1.586 debite, in sum de 89.307 lei. Alte 25 de controale inopinate au vizat verificarea petitiilor/sesizrilor/ autosesizrilor privind nerespectarea conditiilor de stabilire, acordare si plat a beneficiilor de asistent social. Au fost incheiate 25 de procese-verbale de control, au fost verificate 687 dosare la care s-au identificat 211 nereguli, fiind dispuse 46 msuri in vederea remedierii deficientelor constatate.