TRADI}II DE SFNTUL FOCA SAU OPRLIA

E luna lui Cuptor, a soarelui si a focului, a spicelor coapte si a secerisului, a Racului ce d napoi, ca zilele de dup solstit iu, a Leului cel mndru, cu coama de aur. E luna Imperatorului. Pentru tranul romn nu era usoar respectarea acestor interdictii. E vremea cnd se munceste de la rsritul pn la apusul soarelui: se merge la seceris, se scoate ceapa si usturoiul din straturi, ca s nu ncolteasc, se pregtesc podurile si hambarele pentru a depozita recoltele, se seamn pentru a doua oar varza si spanacul, se sap viile si se curt buruienele, ca s un se strice strugurii…

Foca sau Oprlia este aceeasi srbtoare care la cmp este numit Foca, iar la munte. Oprlia, este supranume al sfintei mironosi- te Maria Magdalena. Se spune c Plie naste focul, iar Foca sufl n acel foc si-l mreste. Oprlia, o continuare a srbtorii Prliilor, provoac incendii si arsuri pe corp dac nu i se prznuieste ziua. n calendarul popular, ziua sfntului Foca, patronul arsi- tei si al incendiilor devastatoare ale cmpurilor, provocate de fulgere sau prin combustie spontan, se celebra o dat cu cea a Mariei Magdalena, la 22 iulie. Ilie Plie si Foca sunt personajele mitologice principale ale acestor zile, evident dup Sf. Ilie, care aduc foc si arsit, incendii. n trecut, au fost incendii mari n aceste zile, de aceea oamenii tineau unele dintre aceste srbtori ndeosebi cele ale cror patroni sunt aspri si nenduplecati si nu lucrau. Se zice, c Foca este o creatur rzbun toare, care arde case, stogurile de paie, cerealele etc. si chiar pe cei ce ndrznesc s lucreze de ziua lui. Prin unele prti ale Moldovei, se crede c Sf. Foca era un sfnt crestinesc, dar de cnd la ziua lui au ars sapte sate. Aceste dou divinitti mitice erau n legtur cu zeul focului si al soarelui. Legat de aceast srbtoare este surprinztor faptul c cei care o tin, nestiind, ce-i de fapt cu acest sfnt, cunosc foarte bine semnificat ia srbtorii, care cade pe 23 iulie, ce trebuie s fac dar mai ales s nu fac n aceast zi. De astfel pentru generatiile vechi, dar si pentru tineri, mai ales pentru cei care triesc n mediul rural, srbtoarea Foca sau Oprlia, face parte din categoria zilelor de peste an care se bucur de o mare atentie si cinstire din partea credincios ilor. Se spune c Sfntul Foca era un crestin ce tria n apropiere de portul turcesc Sinope, n timpul mpratului Traian. Era cunoscut ca un priceput grdinar, care druia mereu sracilor roadele pmntului su. Fiind crestin, a fost prins si dus la judecat naintea prefectului cettii, African. Cnd a nceput African a huli pe Hristos si a face ru sfntului, s-a produs un cutremur; cznd, acesta mpreun cu slujitorii lui au rmas pe jos, fr suflare. Dar l-a nviat sfntul, cci l-a rugat femeia acestuia. Dup aceea l-au dus la mpratul Traian si, mrturisind pe Hristos, Sf. Foca a fost chinuit cu cruzime, fiind n cele din urm aruncat ntr-o baie fierbinte, unde, rugndu- se, el si-a dat sufletul lui Dumnezeu. Traditia popular spune c Sf. Foca este un sfnt care are putere asupra focului. Era socotit o srbtoare asa de mare, c ardeau pietrele n ap si poporul o srbtorea sub cuvnt c-i arde focul. Multi oameni care au ndrznit a lucra n aceast zi au si ptimit cte un caz greu n familie. Astfel, se spune c un om care a semnat fn pe livezi s-au pomenit cu un vnt cald si a ars fnul adunat. n popor, se povesteste c, odat, un svab a fcut cpite n ajun de Sf. Foca, iar n ziua de Foca s-a dus s mai strng din ceea ce-i mai rmsese. Deodat, vede c i se aprind cpitele de fn, iar el, cu cciula n mn, ncepu a alerga de colo pn colo si a striga: Domnule Foco, domnule Foco, pe acelea nu le arde, c-s fcute de ieri, si numai acestea-s fcute de azi! Si cum alerga el si-si fcea cruce, s-a minunat cnd a vzut c ntr-adevr n-au ars dect cpitele fcute n ziua de Foca, iar cele fcute din ajun ar fi rmas neatinse. n unele zone, stenii chiar se opresc din lucru trei zile pe 20, 21, 22. Altfel, n credinta lor, sfintii Ilie, Ilie Plie si Foca i-ar pedepsi aspru. n unele zone ale trii se lucreaz pn la amiaz. Oprlia se tine ca s fereasc recoltele de opreal. Pe Foca si Pantelimon l srbtoresc cu deosebire femeile. Nu torc, pentru c li se aprinde caierul n furc. Femeile nu gteau nimic la foc; nu se aprindea nici mcar un fir de pai iar brbatii nu ndrzneau nici s fumeze. n popor, se spune c din pinea coapt n cuptor n aceast zi ar curge snge. Stenii cred c, fiind mbrcati n cmes lucrat n aceast zi, va fi trsnit sau se va aprinde pe el. Se mai tine si pentru grindin si s nu le trsneasc vitele. Se tine din cauza frigurilor. Nici nu se scald n ru oamenii n aceast zi, spre a nu se mbolnvi. n zilele noastre srbtoarea Sf. Foca o tin mai mult cei ce lucreaz la puturi petrolifere si cu materiale inflamabile. n aceast zi se culege sovrful, pe care gospodinele l folosesc la vopsitul lnii si a firelor de cnep. Exist credinta, c dac sovrful se va culege n aceast zi, vopseaua fcut din el va avea culoarea rosie ca focul.

Un sincer LA MULTI ANI! tuturor cititorilor ce poart ziua sfntului.

Dan Horgan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.