Potrivit unui amendament adoptat n acest sens n comisiile parlamentare la modificarea Codului rutier, soferii nceptori ar putea fi obligati s fie nsotiti, la deplasrile pe timp de noapte, de o persoan adult care are permis de conducere de cel putin cinci ani.
Senatorii din Comisiile senatoriale juridic, pentru Aprare si Administratie public au adoptat, n acest sens, un amendament la proiectul de modificare a Codului rutier propus de Guvern. Potrivit acestuia, conductorul de autovehicule posesor al categoriilor B1 si B care are o vechime mai mic de un an de la obtinerea permisului de conducere are obligatia „s nu conduc vehicule din categoria B sau BE cu o putere a motorului mai mare de 110 kw” si „s nu conduc vehicule din categoriile A1, A2 (daca nu a posedat anterior A1), B1, B si BE pe timpul noptii pe drumurile acoperite cu gheat, zpad, polei”. Amendamentul mai prevede obligatia pentru aceast categorie de conductor auto „s nu conduc vehicule din categoriile A1, A2 (dac nu a posedat anterior A1), B1, B, BE pe autostrzi pe timpul noptii sau pe timpul zilei cnd vizibilitatea este redus sub 100 m” si s fie „nsotit de o persoan adult, membru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel putin 5 ani de zile, n deplasarea pe timp de noapte pentru vehiculele din categoria B sau BE”. La depunerea acestor amendamente, senatorul Nicolae Moga a argumentat c legislatia romneasc trebuie s tin cont de practica european si faptul c anual n Romnia aproximativ 27 la sut din accidentele grave de circulatie sunt produse de conductori auto cu vrste cuprinse ntre 18 si 25 de ani. „Varianta optim pentru conductorii auto nceptori de a dobndi experient n conditii minime de risc este instituirea unor restrictii de deplasare”, a mai mentionat acesta. La propunerea aceluiasi senator, membrii celor trei Comisii au decis s se introduc diferentieri n functie de grupa de vrst a conductorului auto n ceea ce priveste perioada de valabilitate a permiselor de conducere. Astfel, valabilitatea permiselor de conducere pentru va fi de cinci ani pentru persoanele de pn la de pn la 60 ani si de trei ani pentru cei cu vrsta peste 60 ani n cazul autovehiculele cu mai multe locuri (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv). Valabilitatea permisului pentru autoturisme si motociclete (AM, A1, A2, A, B, BI si BE) pentru conductorii auto de pn la 60 de ani ar urma s fie de 10 ani, de cinci ani pentru cei pn la 70 de ani si de trei ani peste aceast vrst. Potrivit unui alt amendament acceptat de membrii celor trei Comisii senatoriale, depus de senatorul Moga, unitti de asistent medical autorizate s fac examinarea medical pentru eliberarea permisului de conducere numai dup ce rubrica „Antecedente personale” din fisa medical a fost completat de ctre medicul de familie sau unitatea medical care l are n evident pe solicitant. Acesta si-a argumentat, n scris, amendamentul artnd c policlinicile si cabinetele autorizate care efectueaz examinarea medical nu dispun de o evident medical care s contin istoricul fiecrui pacient sau informatii despre o eventual boal cronic. Senatorii din Comisiile senatoriale juridic, pentru Aprare si Administratie public mai propun ca toate vehiculele pe care se desfsoar proba practic a examenului de obtinere a permisului de conducere, inclusiv motocicletele, s fie echipate cu sisteme tehnice de monitorizare audio-video pentru asigurarea si verificarea legalittii examenului. Ei au adoptat, n acest sens, un amendament la proiectul Guvernului de modificare a Codului rutier, modificare propus de senatorul PSD Darius Vlcov. n varianta initial, proiectul de lege pentru modificare a Ordonantei de urgent 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevedea c sunt exceptate de la aceste dotri, la proba practic, mopedele, motocicletele si triciclurile cu motor. Vlcov a explicat c n prezent exist echipamente performante, care pot fi amplasate pe orice vehicul cu care se sustine examenul auto.