Persoanele crora le este imputat insolventa firmei ar putea plti din avere datoriile

Persoanele crora le este imputat insolventa unei firme ar putea fi obligate s acopere din propria avere, partial sau integral, datoriile societtii respective si nu vor mai avea dreptul s ocupe pozitia de administrator la alte companii timp de 10 ani de la data hotrrii judectoresti definitive.

Noile prevederi sunt incluse n draftul Codului insolventei, aflat nc n discutie. La capitolul privind atragerea rspunderii pentru intrarea n insolvent, documentul stabileste c, n cazul n care n raportul administratorului judiciar sau al lichidatorului sunt identificate persoane crora le-ar fi imputabil aparitia strii de insolvent a debitorului, judectorul sindic poate dispune, la cererea administratorului judiciar sau a lichidatorului, ca o parte sau ntregul pasiv nepltit al debitorului ajuns n stare de insolvent s fie suportat de membrii organelor de conducere si/sau supraveghere din cadrul societtii, precum si de orice alte persoane care au contribuit la starea de insolvent a debitorului, fr s depseasc prejudiciul aflat n legtur de cauzalitate cu fapta respectiv. Se va considera c acele persoane sunt responsabile dac au folosit bunurile sau creditele firmei n folosul propriu sau n cel al unei alte persoane, au fcut acte de comert n interes personal sub acoperirea firmei, au dispus, n interes personal, continuarea unei activitti care ducea, n mod vdit, firma la ncetarea de plti, au tinut o contabilitate fictiv, au fcut s dispar unele documente contabile sau nu au tinut contabilitatea n conformitate cu legea, au deturnat sau au ascuns o parte din activul firmei ori au mrit n mod fictiv pasivul acesteia, au folosit mijloace ruin- toare pentru a procura firmei fonduri, n scopul ntrzierii ncetrii de plti, au pltit sau au dispus s se plteasc, n luna precedent ncetrii pltilor, cu preferint unui creditor, n dauna celorlalti creditori. n cazul nepredrii documentelor contabile ctre administratorul judiciar sau lichidator, att culpa, ct si legtura de cauzalitate ntre fapt si prejudiciu se va prezuma. Actiunea se prescrie n termen de 3 ani, iar prescriptia ncepe s curg de la data la care a fost cunoscut sau trebuia cunoscut persoana care a contribuit la aparitia strii de insolvent, dar nu mai trziu de 2 ani de la data pronuntrii deschiderii procedurii. Persoana mpotriva creia s-a pronuntat o hotrre definitiv de atragere a rspunderii nu mai poate fi desemnat administrator sau, dac este administrator n alte societti, va fi deczut din acest drept, timp de 10 ani de la data rmnerii definitive a hotrrii, se arat n proiect. Rspunderea persoanelor n cauz nu va putea fi ns angajat dac, n organele colegiale de conducere ale persoanei juridice, s-au opus la actele ori faptele care au contribuit la starea de insolvent sau au lipsit de la luarea deciziilor care au contribuit la starea de insolvent si au fcut s se consemneze, ulterior lurii deciziei, opozitia lor la aceste decizii. Rspunderea nu va putea fi angajat nici dac n luna precedent ncetrii pltilor au fost efectuate, cu bun-credint, plti n executarea unui acord cu creditorii, ncheiat ca urmare a unor negocieri extrajudiciare pentru restructurarea datoriilor debitorului, cu condit ia ca acordul s fi fost de natur a conduce la redresarea financiar a debitorului si s nu fi avut ca scop prejudicierea si/sau discriminarea unor creditori.

Planul de reorganizare va putea fi prelungit doar pe termen limitat

Codul insolventei va impune un prag minim, de 30% din totalul valoric al masei credale, ca si conditie suplimentar pentru aprobarea planului de reorganizare a firmelor n insolvent cu cinci categorii de creant, iar planul va putea fi prelungit oricnd, dar pe termen limitat de pn la 18 luni. La nceputul sedintei de vot privind planul de reorganizare, administratorul judiciar va informa creditorii prezenti despre voturile valabile primite n scris. Fiecare creant va beneficia de un drept de vot, pe care titularul acesteia l exercit n categoria de creante din care face parte creanta respectiv. Vor fi categorii distincte de creante, pentru care se va vota vota separat, respectiv creante care beneficiaz de drepturi de preferint, creante salariale, creante bugetare, creante chirografare apartinnd creditorilor fr de care activitatea debitorului nu se poate desfsura si care nu pot fi nlocuit i, precum si celelalte creante chirografare. n forma actual a proiectului, Codul insolventei stabileste c, n cazul n care sunt cinci categorii de creditori, planul de reorganizare se consider acceptat dac pentru cel putin trei dintre categoriile de creante mentionate n programul de plti se accept planul, cu conditia ca pentru minimum una dintre categoriile defavorizate s se accepte planul si ca cel putin 30% din totalul valoric al masei credale s accepte planul. n acelasi timp, ns, este prevzut c dac sunt trei categorii de creditori, planul se consider acceptat n cazul n care cel putin pentru dou categorii voteaz planul. Aceast prevedere este contestat de avocat i n discutiile cu Ministerul Justitiei, care arat c desi cele trei categorii de creditori reprezint cele mai numeroase cazuri, nu exist conditia cumulativ a aprobrii planului de ctre 30% din total creante. n cazul n care sunt patru categorii, planul se va considera acceptat tot pe baza a 30% din totalul valoric al masei credale, dac este votat de cel putin dou categorii si una dintre categoriile defavorizate accept planul. Planul de reorganizare va putea fi modificat oricnd pe parcursul procedurii, dar nu va putea fi prelungit dect pentru o perioad de pn la 18 luni. n cazul intrrii in faliment dup confrmarea unui plan de reorganizare, titularii creantelor vor participa la distribuiri cu valoarea acestora astfel cum au fost nregistrate n tabelul definitiv consolidat, respectiv cu suma efectiv datorat de ctre debitor, nu cu cea nscris n planul de reorganizare, ca n prezent.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.