Senatorii au decis, la inceputul sptmnii trecute, c alcoolismul, boala psihic, dependenta de droguri a unuia dintre printi, violenta fat de copil sau fat de cellalt printe se consider motive ntemeiate pentru ca instanta s decid ca autoritatea printeasc s se exercite de ctre un singur printe.
Parlamentarii au adoptat, n acest sens, n unanimitate, cu amendamentele propuse de Comisia pentru administratie si Comisia pentru drepturile omului, proiectul de modificare a Legii 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului. Legea mai prevede c unittile sanitare, cele de protectie social, serviciile de ngrijire de tip rezidential, entittile fr personalitate juridic, persoane fizice sau juridice care interneaz sau primesc n ngrijire femei gravide ori copii care nu posed acte pe baza crora s li se poat stabili identitatea sunt obligate s anunte n termen de 24 de are, n scris, autoritatea administratiei publice locale n vederea stabilirii identittii, dar si a DGASPC de care apartin. Potrivit proiectului, n vederea stabilirii identittii copilului prsit n unitti sanitare sau gsit ori a printilor acestuia, organele de politie si serviciile publice comunitare de evident a persoanelor au obligatia de a desemna persoane responsabile care s realizeze cu celeritate demersurile pentru nregistrarea nasterii copilului si s transmit datele de identificare directiei generale de asistent social si protectia copilului sau serviciului public de asistent social. Acestea au obligatia efecturii demersurilor de stabilire a identittii printilor copiilor prsiti n unittile sanitare n situatia n care acestia au fost identificati si nu au ntocmit certificatul de nastere. n proiectul de act normativ se mai stipuleaz c instanta sau Comisia pentru protectia copilului care a dispus plasamentul copilului stabilesc, dac este cazul, si cuantumul contributiei lunare a printilor la ntretinerea acestuia. Sumele astfel ncasate se constituie venit la bugetul judetului sau al municipiului Bucuresti. Dac plata contributiei la ntretinerea copilului nu este posibil, instanta ar urma s oblige printele apt de munc s presteze ntre 20-40 de ore lunar pentru fiecare copil actiuni sau lucrri de interes local pe durata aplicrii msurii de protectie. O alt msur de protectie stabilit prin acest proiect re refer la copiii ai cror printi pleac la munc n strin- tate. Astfel, printele care exercit singur autoritatea printeasc sau la care locuieste copilul, care urmeaz s plece la munc n strintate, are obligatia de a notifica aceast intentie serviciului public de asistent social de la domiciliu, cu minimum 40 de zile nainte de a prsi tara. Notificarea va contine n mod obligatoriu desemnarea persoanei care se ocup de ntretinerea copilului pe perioada absentei prin- tilor sau tutorelui. Potrivit acestui proiect de lege, instanta va dispune delegarea temporar a autorittii printesti, pe durata lipsei printilor, dar nu mai mult de un an, ctre persoana desemnat. n proiectul de act normativ se mai arat c pedepsele corporale sau alte tratamente degradante exercitate asupra copiilor n cadrul procesului instructiv-educativ sunt interzise. Legea stabileste obligatia pentru cadrele didactice de a semnala centrelor de resurse si asistent educational cazurile de abuz, neglijare, exploatare si orice alte forme de violent asupra copilului si de a informa serviciul public de asistent social sau, dup caz, directia generale de asistent social si protectia copilului despre aceste cazuri. Proiectul de lege urmeaz s intre n dezbaterea Camerei Deputatilor, care este Camer decizional.