Sn Petru de var (I)

Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt srbtoriti n fiecare an pe data de 29 iunie, zi n care credinciosii merg la biseric si dau de poman n amintirea mortilor din familie. Ziua este una de o mare important n Biserica Ortodox Romn, cei doi sfinti apostoli fiind cei mai importanti ucenici care au propovduit Evanghelia. Activittile lor misionare si popularizarea Evangheliei i-au transformat n cei mai importanti apostoli pentru ortodocsi. Minunile svrsite de cei doi sfinti sunt descrise si n Noul Testament. Sfintii Apostoli Petru si Pavel au murit n anul 67 ca si martiri ai credintei crestine. Sfntul Petru a murit fiind rstignit cu capul n jos la Roma, iar Sfntul Pavel si-a cunoscut sfrsitul fiind decapitat. Avnd n vedere c cei doi s-au dat viata pentru credinta n acelasi an, ei sunt srbtoriti n aceeasi zi n fiecare an, pe 29 iunie. naintea srbtorii acestora, credinciosii tin un post de cteva zile n care se curt de pcate si se reapropie de divinitate. Postul sfintilor Petru si Pavel este unul din cele patru posturi mari ale anului crestin ortodox. Sfntul Petru, fratele apostolului Andrei, a fost de origine din Bethsaida, localitate n apropierea Lacului Tiberiadei. Cnd si-a nceput activitatea public, Petru era deja cstorit si se mutase la Capernaum, unde tria mpreun cu soacra sa. Nicieri nu se face mentiune n legtur cu sotia sa, desi din Epistola nti ctre Corinteni 9, 5, se poate deduce c el si-a luat sotia n cltoriile sale misionare. Textele canonice nu ne spun dac Petru a avut sau nu copii, doar Faptele apocrife ale lui Petru vorbesc despre fiica sa. Adeseori, Petru devine purttorul de cuvnt al celorlalti apostoli. Desi privilegiul prioritar de a fi descoperit c Iisus este Mesia i revine Sf. Apostol Andrei (Ioan 1,41), Petru este cel care afirm cu mai mult trie acest lucru, fapt pentru care Mntuitorul l evidentiaz (Matei 16, 13-20). Cu toate acestea, el este cel care fluctueaz n credinta sa n Hristos, de la afirmare si pn la negare sau lepdare de El. Petru este ntre primii ucenici care au sosit la mormntul Mntuitorului, dup ce femeile anunt nvierea Sa, iar dup nltarea la Cer, se erijeaz, fr a fi ales de cineva, n conductor al apostolilor, si exercita rolul de conductor n numirea celui care l nlocuia pe Iuda (Fapte l, 15-22); vorbeste la Pogorrea Duhului Sfnt (Fapte 2, 14-41); este unul din cei dinti apostoli care svrseste o minune n numele lui Iisus (Fapte 3, 1-10); i condamn pe Anania si Safira; svrseste multe minuni; l primeste pe Cornetius n Biseric (Fapte 10, 1-11, 18), ceea ce a fost interpretat ca un prim gest de deschidere a nvtturii crestine ctre neamuri, desi n disput cu Sf. Apostol Pavel este cel care sustine cererile iudeo-crestinilor privind observarea practicilor impuse de Lege (Galateni 2, 11-21); iese n evident cu ocazia sinodului apostolilor de la Ierusalim (Fapte 15, 7-11). S-a svrsit la Roma, prin moarte martiric, alturi de Sf. Pavel, n timpul persecutiei neroniene. Petru (nume corespunznd gr. ptros si aram. Kepha, cu ntelesul de „piatr, stnc”) se lmureste prin Evanghelie: „Iisus, privind la el si la Simon, fratele lui Andrei, i-a zis: Tu esti Simon, fiul Iona; tu te vei numi Chifa si Chefat (ce se tlcuieste: Petru)” (Ioan 1, 42; subl. n.). „Si Eu ti zic tie ca tu esti Petru, si pe aceast piatr voi zidi Biserica Mea, si portile iadului nu o vor birui” (Matei 16, 18) loc invocat abuziv de catolici pentru fundamentarea „primatului papal”. Mostenit din latin popular n form Chetru (Sanchetru, de la Sanctus Petrus), numele a fost reintrodus ulterior pe filiera greco-slav, formele lui romnesti cele mai rspndite fiind Petru, Patru si Petre (diminutive: Petrut, Ptrut, Petru;, Patrus, Petric, Petrisor etc.), cu femininul Petra (diminutive: Petruta, Ptruta, Petric s. a.). Numele mic Petru st la originea multor nume de familie (dintre care unele au fost initial tot nume de botez: Petrea, Petrache, Ptrascu etc.). Petroniu si Petronela (nume rare la noi, cu caracter neologic si livresc) n-au legtur etimologic cu numele grecesc al apostolului, ci provin din vechiul nume latin Petronius (de la petro, „berbec”). Sfntul Apostol Pavel, „Apostolul neamurilor”, sa nscut ntr-o familie de evrei descendenta din tribul lui Beniamin, n Tarsul Ciliciei, probabil n primii ani ai erei crestine, primind numele de Saul. A fost crescut si educat n traditia fariseic, se pare, la Ierusalim, desvrsindu-si educatia sub ndrumarea vestitului rabin Gmliei. n zelul sau fat de religia printilor si, Saul devine persecutor al crestinilor, vznd n credinta crestin un dusman de moarte al traditiei legaliste iudaice. n drum spre Damasc, unde se ndrepta pentru a-i aresta pe crestinii de acolo si a-i aduce la Ierusalim spre a fi judecati, Saul trieste momentul de rscruce care i va schimba definitiv viata. Mntuitorul Iisus Hristos i se arat, nvluit de o lumin strlucitoare, atrgndu-i atentia c cei persecutati nu sunt doar crestinii, ci El nsusi. n aceast identificare a lui Hristos cu cei care cred n El rezid temeiul nvtturii pauline despre Biseric, nteleas ca Trup mistic al lui Hristos. Este botezat de Anania, episcopul Damascului, schimbndu-i-se numele din Saul n Pavel. Dup o perioad de trei ani n Arabia, merge n Antiohia Siriei, de unde ntreprinde cele trei cltorii misionare – n Cipru, Asiat Mic, Pamfilia, Frigia, Galatia, Macedonia, Tesalia si Ahaia (Grecia) – dup care urmeaz captivitatea sa din Cezareea si Roma din anii 61-63. A fost martirizat n timpul mpratului Nero prin decapitare, ca cettean roman, n acelasi timp cu Petru. Pavel este forma romneasc a lui Paul (lat. Paullus, explicat prin adjectivul paullus, „mic”), ncettenit sub influenta greco-slava. La noi, formele cele mai rspndite ale numelui au fost Pavel, Paval, Pavlu, Pavle (ultimele trei iesite azi din uz), cu diminutive ca Pavelica, Pavalas, Pavu etc. (pentru femei: Pavelina, Paulina, Polina, cu diminutive rare ca Paulic, Paulita, Pavelic, Pavelita, Pavalut, Paveluta etc.). Paul (pronuntat uneori Pol si diminutivat mai ales Paulic) si Paula sunt forme neologice, ajunse la noi sub influenta occidental, mai ales catolic. La fel si Paulin (care apare ns mult mai rar) si chiar Paulina (desi acesta din urm are si unele precedente locale). Ca si numele Petru, Pavel/Paul st la baza multor nume de familie (Pavelescu, Pavlovici, Paulescu, Paulian etc.). n ceea ce priveste Snpetru, nu transformarea celor doi sfinti crestini (Pavel si Petru) ntr-unul pgn este esential, ci atributiile primite de acesta n Calendarul popular, ntruct marcheaz miezul verii agrare si perioada secerisului. Sn Petru de Var, a preluat dat (29 iunie) si numele Sfntului Apostol Petru din Calendarul crestin. n Panteonul romnesc Sn Petru de Var este desprtit de fratele su, Sn Petru de Iarn, patron al lupilor, de aproximativ o jumtate de an. n traditia popular Sn Petru apare fie ca personaj pmntean, fie ca divinitate celest. n vremurile imemoriale, cnd oamenii erau foarte credinciosi, Sn Petru de Var umbla pe Pmnt, singur sau nsotit de Dumnezeu. Adesea, Dumnezeu l consult la luarea unor decizii. La marile srbtori calendaristice (Crciun, Anul Nou, Boboteaz, Mcinici, Sangiorz, Snziene) Sn Petru poate fi vzut de pmnteni la miezul noptii, cnd se deschide pentru o singur clip cerul, stnd la masa mprteasc n dreapta lui Dumnezeu. (va urma)

Dan Horgan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.