Primele manuale noi, disponibile din 2014-2015, n variant tiprit, digital si on-line

Potrivit unui proiect al Ministerului Educatiei Nationale, primele manuale noi din nvtmntul preuniversitar vor fi disponibile la clase din anul scolar 2014-2015, crtile tiprite urmnd s fie nsotite de o variant digital, care va aduce ca noutate exercitii interactive, jocuri, animatii si filme.

Metodologia privind evaluarea sau reevaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestiunea manualele scolare n nvtmntul preuniversitar – lansat n dezbatere public, marti, de Ministerul Educatiei Nationale (MEN) – prevede c manualele scolare se prezint n trei forme: varianta tiprit, digital si on-line. Astfel, elevii vor primi, la nceputul anului scolar, manualele n dou variante, tiprit si digital (stocat pe un CD), iar cea on-line va fi postat pe platforma www.manuale.edu.ro.

n 2013-2014, manuale-pilot pentru clasa I

Pentru anul scolar 2013-2014, la clasa I, vor fi disponibile manuale scolare-pilot – n format digital, pe website-ul www.manuale.edu.ro, si n variant tiprit, n bibliotecile unittilor de nvtmnt, precizeaz MEN. Pentru a fi admise n sesiunea de evaluare, fiecare proiect de manual scolar trebuie s fie nsotit de CDuri cu varianta digital. Potrivit MEN, manualele n variant digital trebuie s mbogteasc procesul educational cu activitti multimedia interactive. Varianta digital a manualului scolar trebuie s fie similar variantei tiprite a acestuia, prin respectarea continutului stiintific, ordinii temelor, stilului grafic si asezrii n pagin. Ilustratiile care se regsesc n varianta digital a manualului scolar si sarcinile de lucru definite n vederea formrii/dezvoltrii competentelor trebuie s creeze activitti multimedia interactive de nvtare (AMII). Manualul n variant digital are exercitii interactive, jocuri educationale, animatii filme si simulri care prin utilizare aduc un plus de profit cognitiv. Manualele n variant digital trebuie s fie utilizabile att n procesul de predare-nvtare-evaluare, ct si n mod individual, prevede proiectul. n plus, varianta electronic nu este restrictionat doar la rolul de manual propriuzis, ci este (n conjunctie cu platforma on-line care l gzduieste) si caiet de notite, respectiv portofoliu de lucrri personale. Cel mai important element de noutate adus de manualele n variant digital este reprezentat de activittile multimedia interactive de nvtare (AMII). Conform proiectului, clasele de complexitate ale activitti multimedia interactive de nvtare sunt: static (itemi educationali cu care elevul are o interactiune sczut – desene, fotografii, diagrame statice, hrti statice), animat (cuprinde animatii sau filme asupra crora elevul are un control limitat la secvent ierea derulrii ilustratiei prin Play, Stop, Pauz), interactiv (cuprind itemi educationali cu grad nalt de interactivitate – simulri, emulri de procese, rezolvare de probleme, joc educativ – prin care elevul reuseste, prin joc, experiment si descoperire s ating un profit cognitiv superior) si complex (aplicatii software care, n plus, ofer o continuitate a acumulrilor si/sau competentelor dobndite de elev pe ntreaga durat de utilizare att n interiorul fiecrui capitol n parte ct si pe parcursul ntregului manual). Sunt prevzute, de asemenea, criterii pentru evaluarea calittii proiectelor de manuale scolare, acestea fiind eliminatorii si generale, de calitate. Criteriile eliminatorii vizeaz conformitatea cu programa scolar, caracterul nedescriminatoriu si fiabilitatea variantei digitate interactive.

Printre cerintele pentru manualele digitale: grafica atractiva, rulare usoara

Criterii de calitate se refer la corectitudinea continutului stiintific, abordarea didactic a acestuia, contributia la optimizarea procesului de predare-nvtare-evaluare, organizarea continutului n vederea formrii de competent e conform programei scolare, calitatea si accesibilitatea limbajului, calitatea tehnoredact rii si facilitatea utilizrii variantei digitale, dar si la stilul, unitatea proiectului si calitatea activittii multimedia de nvtare interactiv. Conform caietului de sarcini pentru manualele digitale, acestea trebuie s aib o grafic atractiv si adecvat din punct de vedere estetic, resurse multimedia cu o bun calitate, o rezolutie suficient si o calitate bun a sunetului, precum si un continut care s asigure o rulare usoar. Proiectele de manuale vor primi, la evaluare, un numr de puncte, n functie de criteriile de calitate. Pentru a fi aprobat de minister, un proiect de manual va trebui s obtin minimum 57 de puncte din 70 posibile. n vederea acceptrii la evaluare, realizatorii de manuale trebuie s respecte mai multe cerinte, printre care s nu treac numele autorilor si nici cel al unittii economice care are capacitatea de realizare si distribuire a manualelor scolare, sigla sau alte semne particulare ce pot conduce la identificarea acestora. n plus, pe pagina a treia a abecedarelor, a manualelor de citire pentru ciclul primar si a celor de limba si literatura matern si de istorie trebuie s apar textul imnului national, potrivit cu prevederile legale.

n 2014-2015, manuale pentru clasele I, a II-a, a V-a si a IX-a

Potrivit MEN, calendarul realizrii manualelor scolare pentru preuniversitar ncepe n anul scolar 2013-2014 si ar urma s se ncheie n 2017-2018. Astfel, n 2013-2014, este programat realizarea manualelor-pilot pentru patru discipline de clasa I (comunicare n limba romn, comunicare n limba romn pentru scolile cu sectiile cu predare n limba matern, comunicare n limba matern, matematic si explorarea mediului), care ar urma s ajung la elevi din anul scolar 2014-2015. Conform calendarului propus de MEN, la 31 mai 2013 va fi aprobat, prin ordin al ministrului Educatiei, pachetul de reglementri n domeniul manualelor scolare si va fi postat pe SEAP caietul de sarcini pentru elaborarea manualelor scolare-pilot pentru clasa I n procedur de licitatie deschis. n perioada 1 iunie – 1 octombrie 2013, este programat elaborarea proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, n variant tiprit si nsotit de componenta digital a acesteia. ntre 1 si 15 octombrie 2013 se va desfsura sesiunea de evaluare a calittii proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, ncheiat prin comunicarea rezultatelor acestei evaluri. n intervalul 15 – 25 octombrie 2013 sunt programate depunerea si rezolvarea eventualelor contestatii privind rezultatul evalurii, finalizat prin comunicarea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare si aprobarea, prin ordin al ministrului Educatiei, a manualelor scolarepilot pentru clasa I. ntre 25 octombrie si 5 noiembrie 2013 va demara procesului de achizitie a manualelor scolare-pilot pentru clasa I, care va avea la baz ncheierea unui acord-cadru de furnizare a manualelor scolare ntre MEN, ca autoritate contractant, si agenti economici. Ulterior, pn la 5 decembrie 2013, va avea loc transmiterea, ctre bibliotecile unittilor de nvtmnt, a manualelor scolare pilot pentru clasa I, aprobate prin ordin al ministrului Educatiei. n continuare, calendarul propus are programate, n perioada 5 decembrie 2013 – 15 martie 2014, colectarea si centralizarea la nivelul inspectoratului scolar, a observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolarepilot pentru clasa I si, ulterior, transmiterea acestora la Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE); operarea, de ctre agentii economici, a modificrilor solicitate de CNEE, pe baza observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolare-pilot pentru clasa I. n perioada 15 – 31 martie 2014, vor fi centralizate comenzilor de manuale scolarepilot de clasa I, pentru anul scolar 2014-2015, n functie de solicitrile cadrelor didactice. n final, ntre 31 martie si 15 aprilie 2014, vor fi lansate comenzilor de manuale scolare-pilot de clasa I, pentru anul scolar 2014-2015, conform calendarului propus de MEN. De asemenea, conform unui calendar cu aceleasi etape, procedurile pentru manualele de clasa a II-a vor demara n august 2013, cu evaluarea proiectelor, si ar urma s se ncheie n iunie 2014, cu lansarea comenzilor. Potrivit calendarului referitor la toate manualele din preuniversitar, n 2014-2015 vor fi realizate manualele pentru clasele I, a II-a, a V-a si a IXa, n 2015-2016 – cele pentru clasele a III-a, a IV-a, a VI-a si a X-a, n 2016-2017 – cele pentru clasele a VII-a si a XI-a, iar n 2017-2018 – manualele pentru clasele a VIII-a si a XII-a. MEN subliniaz c va ncerca accelerarea procesului de realizare a manualelor de clasa a VIII-a si a XII-a, astfel nct acestea s intre n vigoare ncepnd cu anul scolar 2016-2017. Potrivit ministerului, n prezent, numrul total de programe scolare pentru nvtmntul preuniversitar este de 555, din care 279 de programe (adic 50,3%) sunt acoperite de manuale scolare, n timp ce pentru restul de 276 de programe (adic 49,7%) nu exist manuale scolare aprobate, fie din cauza slabei calitti stiintifice a acestor manuale, care nu au fost admise dup evaluare, fie din cauza constrngerilor bugetare care au condus la amnarea sau anularea sesiunilor anuale de evaluare.

2 COMENTARII

  1. Bravo Barladeni!!! ati votat cel mai mare” gospodar „acesta bestie este cel mai prost primar din tara,ganditiva ca regiunea Barlad va fi prima din tara pentru exploatarea gazelor de sist. Adio teren fertil,adio panza freatica. Sinteti o rusine pt.oras si tu Titi ,Solomon si tot neamul vostru

  2. in alte tari se foloseste demult sistemul asta . pentru noi acesta este un inceput. peste 10-15 ani cartile o sa fie o amintire .

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.