Clasa pregtitoare, un experiment pentru copii, printi si dascli

cristeaInterviu cu prof. Victor Cristea, deputat PSD, membru n Comisia pentru nvtmnt, stiint tineret si sport a Camerei Deputatilor.

Reporter: Ideea introducerii clasei zero n ciclul primar, dup modelul de succes din multe tri cu nvtmnt performant, va fi pus n practic n Romnia fr s fi fost experimentat si pregtit suficient, ceea ce risc s bulverseze un sistem oricum fragil din pricina schimbrilor frecvente. Care credeti c vor fi consecintele imediate ale introducerii acestei clase?

Victor Cristea: n conditiile n care nu s-a fcut un studiu de impact economic si social, n conditiile n care legea nu a fost dezbtut iar acum constatm c sunt probleme ce tin de finantarea cadrelor si a logisticii necesare, n conditiile unei lipse de spatii si a lipsei unei analize a specificului educational al vrstei de 6-7 ani, n absenta programelor, fr de care nu stim ce urmrim, cred c este lesne de nteles c urmrile nu pot fi dect pguboase. Culmea e c vor plti printii si elevii. Dac ar fi existat un minim interes pentru identificarea perioadei optime de pozitionare a acestei clase, poate consecintele ar fi fost salutare.

Rep.: Teoretic, de la promulgarea noii legi a educatiei, n 2011, si pn la startul anului scolar 2012-2013 era timp suficient pentru a pune la punct clasa pregtitoare. Practic, s-a ajuns ca aproape totul s fie aranjat pe ultima sut de metri, cu multe semne de ntrebare referitoare la ce va fi dup 17 septembrie.

Victor Cristea: Exte exact motivul pentru care cred c avem n fat un esec, o dezamgire. A pregti n prip o etap att de important a nvtmntului prescolar vdeste amatorism si va conduce la esec. n primul rnd, clasa aceasta trebuia s rmn ca o ultim form a nvt- mntului prescolar, unde, de bine de ru, exist conditii materiale si umane specifice vrstei. Dac la aceast dat nu au venit vapoarele cu mobilier din China, ce zi festiv va mai fi 17 Septembrie, prima zi de scoal? Care va fi ambientul care stabileste o relatie ntre micutul nger si dasclul su? Nu cumva va rmne toat viata stpnit de aceast imagine dezolant a slii de clas goal?

Rep.: O alt problem legat de clasa zero este reprezentat de personalul didactic necesar. Oficialii ministerului sustin c la clasa pregtitoare nu vor preda cadre didactice debutante, acoperirea necesarului de dascli urmnd s fie realizat prin transferuri si detasri.

Victor Cristea: E drept, resursa uman calificat si informat nu poate fi ns luat dect din sistem, asumnd riscul unui haos general cauzat de mutarea profesorilor de la o clas la alta si nclcnd o regul nescris a scolii, care spune c nvttorul care preia o generatie de copii n clasa I o duce pe aceasta pn n clasa a IV-a. Totusi, altceva este cu adevrat dureros: nu s-a tinut cont c elevul din aceast clas nu este un obiect, un lucru negritor, o pies care se prelucreaz mecanic. Este un caracter, un temperament, un suflet cu abilitti si afecte. Are, altfel spus, o „gen” a lui, de care cadrul didactic trebuie s tin cont n primul rnd. Iat motivul pentru care dasclul are nevoie de continuitate, fiindc el trebuie s stabileasc un raport emotional cu elevul, un raport afectiv ce, n final, duce la nasterea dragostei de carte. Pe astfel de considerente, n mod evident ignorate de aceast lege, elevul si aduce aminte toat viata de educatoare si nvttor, cea sau cel care i-a oferit prima motivatie, poate cea mai important: aceea de a nvta. De aceea, nc o dat spun, aceast clas trebuia s rmn la nvtmntul prescolar. Iat o fraz de dnsii inventat: „Asigurarea personalului didactic necesar desfsurrii educatiei anteprescolare se face de ctre autorittile administratiei publice locale (…)”. Este art. 27, alin. 3 din Legea Educatiei si nvtmntului. Se demonstreaz c elevul a fost privit ca un mobilier. Asta mai nseamn si c administratia local ar trebui s se ocupe de formarea cadrelor didactice, desi avem institutii specializate pentru formarea si perfectionarea cadrelor didactice pentru aceast form de nvtmnt. n sfrsit, avem n fat nc un argument c cei care si-au asumat rspunderea pe aceast lege nu au expertiz, nu sunt calificati s adapteze nvtmntul noilor conditii din Romnia.

Rep.: Instruirea cadrelor didactice pentru clasa pregtitoare a nceput luni, 27 august, cu doar trei sptmni nainte de nceperea cursurilor. Nu e cam trziu?

Victor Cristea: Trebuie apreciat faptul c Guvernul Ponta nu a plecat premeditat s anuleze legea, privit prin consecintele sale – care dezamgesc -, ci a cutat s o pun n practic, lund msuri de formare a personalului didactic si de asigurare a fondurilor pentru mobilier. ns aceste lucruri trebuiau fcute imediat dup promulgarea legii, n ianuarie 2011. Cred c nu mai are sens s dau numele neaventilor care au contribuit la aceast stare de fapt; trebuie s ne adunm, n fapt si gndire, pentru elaborarea unei legi care, prin efectele sale, s rspund nevoilor de educatie adaptategradului de dezvoltare al trii, dar si celui de perspectiv. Legea nvtmntului trebuie s ocupe un rol important n proiectul de societate al Romniei, pe care eu m angajez personal s l sustin.

Rep.: Trgnd linie, majoritatea pregtirilor necesare pentru clasa zero ar urma s se ncheie, teoretic, cu o zi, dou, cel mult trei nainte de nceperea noului an scolar. Apoi, dup 17 septembrie, copiii si profesorii vor afla mpreun, la scoal, dac introducerea clasei pregtitoare n ciclul primar este un succes, un fiasco sau doar o nou msur grbit, la care s-ar putea renunta anul viitor.

Victor Cristea: De fapt, ce se ntmpl acum este un experiment. n functie de rezultatele pe care le va nregistra n acest an, Parlamentul Romniei va decide viitoarea pozitie n structura nvtmntului a clasei pregtitoare, va decide cu privire la formarea cadrelor didactice, la curricul etc. Pe de alt parte, este foarte important ca nvtmntul s aib stabilitate si este cert c micutii din actualele clase pregtitoare trebuie cuprinsi n actul de educatie. n calitate de parlamentar, solicit tuturor factorilor interesati opinii privind locul si rolul acestei clase, pentru a opera mbunttiri sau pentru a da, n sfrsit, o lege care s formeze cu adevrat oameni.

Rep.: Ce mesaj transmiteti, domnule deputat, copiilor care pe 17 septembrie ncep scoala, printilor acestora si dasclilor?

Victor Cristea: Supravietuirea unui popor nu se mai face cu arcul si sgeata; astzi, ne folosim de cultur, de civilizatie, de cultivarea valorilor nationale. Aceste lucruri se realizeaz numai printr-un nvtmnt pragmatic, cu oameni cu vocatia de a construi. Asta presupune ca printii s dea dovad de spirit civic, implicndu-se n viata scolii. Profesorii, n strns colaborare cu familia, trebuie s gseasc cele mai bune metode pentru a materializa scopul de baz al scolii: mntuirea si propsirea oamenilor. Sunt convins c profesorii, care au demonstrat pe parcursul anilor c au har, vor reusi, prin rezultatele elevilor lor, s redefineasc identitatea, personalitatea si locul pe care l meritm n lume. Chiar dac suntem n criz, singurul domeniu care nu trebuie s fie n criz este nvtmntul. El trebuie s dea solutiile mpotriva crizei! Adept al acestor principii, verificate si aplicate de-a lungul ntregii mele experiente la catedr si nu numai, voi face tot ce mi st n putint pentru a determina si motiva cadrele didactice s realizeze obiectivele propuse si s i constientizeze pe elevi cu privire la rolul lor n perspectiva societtii romnesti. Este motivul pentru care, cu ocazia deschiderii noului an scolar, dragi elevi, stimati profesori si printi, v doresc un an fr perturbri legislative. Numai asa veti obtine rezultate pe msura asteptrilor.

1 COMENTARIU

  1. Legea Funebru este f?cut? 80% de abramburica, excep?ia fiind mutarea clasei preg?titoare la gimnaziu. Acum ??tia se cac? pe ei c? nu au spa?iu, impact vr?jeal? etc., dar ….. pn? mai ieri nou am nv??at ?i n 3 schimburi ?i ei nu vor s? munceasc? m?car n 2 schimburi. A?as pro?tii ??tia de politicieni tot ce fac al?ii naintea lor este r?u. La pr??it cu voi n balt?.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.