76.824 de apeluri înregistrate de Asociatia Telefonul copilului, în prima jumãtate a anului 2012

Sãrãcia cauzatã de lipsa unui loc de muncã, de disponibilizãri si reducerea ajutoarelor sociale acordate a dominat lista problemelor semnalate prin cele 76.824 de apeluri la numãrul de telefon al Asociatiei Telefonul Copilului, 116.111, în primele sase luni ale anului 2012. Situatiile grave au determinat interventia institutiilor abilitate în mii de cazuri, iar zeci de copii au ajuns în grija statului, în principal din cauza sãrãciei.

„Criza economicã a afectat societatea în profunzimea sa. Este foarte grav si trist deopotrivã sã vedem pãrinti care preferã sã îsi abandoneze copiii din cauza sãrãciei, neavând mijloacele necesare sã îi îngrijeascã. Linia 116.111 este deschisã deopotrivã copiilor si pãrintilor si suntem aici pentru a-i asculta si sprijini. Tragem încã un semnal de alarmã, însã: abandonul, abuzul, singurã tatea, tristetea cu care se confruntã copiii sunt probleme care nu au solutie decât printrun efort cumulat si sustinut din partea tuturor actorilor implicati, de la familii la institutiile statului“, a declarat Cãtãlina Florea, director executiv al Asociatiei Telefonul Copilului. Pe fondul crizei financiare, pãrintii au recurs la mãsuri extreme si în anul 2012: fie au ales institut ionalizarea temporarã sau chiar abandonul copiilor (Transilvania este pe primul loc, cu 29 de cazuri, urmatã de Moldova – 6, Muntenia – 3, Bucuresti – 3 si Oltenia – 2), fie au ales mãsuri alternative la institutionalizare, precum asisten- ta maternalã, centrul maternal, centrul de zi, plasamentul familial (cele mai multe sesizãri au fost înregistrate din Bucuresti, în numãr de 13, urmat de Moldova – 9, Muntenia – 7, Transilvania – 6 si Oltenia – 5). Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociatiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an aratã cifre îngrijorã toare. Din cele 76.824 de apeluri înregistrate la 116.111, 2.085 de cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate pe de o parte, iar pe de altã parte consilierea si monitorizarea continuã a specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului. Starea emotionalã a copiilor la începutul apelului a fost identificatã de specialistii Asociatiei Telefonul Copilului astfel: 28,53% dintre copii simteau tristetea, 11,53% frustrarea si depresia, 11,24% singurãtatea, 9,22% apãsarea, 6,05% frica. Tristetea si singurãtatea au fost identificate la copiii care au apelat 116.111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea si depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relatie bunã cu pãrintii, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz si violentã domesticã. Au fost sesizate 1.026 de cazuri de abuz asupra copilului si violentã în familie iar printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost molestarea fizicã, în procentaj de 43,76%, neglijarea – 26,09% si abuz emotional – 12,16%. Numãrul cazurilor de abuz sexual asupra copilului si trafic de minori aproape s-a dublat în prima jumãtate a acestui an, fiind înregistrate 94 de astfel de situatii. Cu sprijinul institutiilor abilitate, au fost adoptate cele mai bune solutii pentru stoparea abuzului si înlãturarea efectelor negative produse de situatia traumatizantã, iar agresorii sunt condamnati pentru faptele sãvâr- site. Consilierea psihologicã indicã un procentaj de 16,50%, din numãrul total al cazurilor înregistrate la 116.111 si s-a impus în situatii în care copiii se simteau singuri, tristi, neîntelesi, neglijati, discriminati, respinsi, dar si în legaturã cu probleme specifice vârstei. Consilierea juridicã solicitatã la 116.111, referitoare la alocatii si indemnizatii, încredintarea copilului, pensia alimentarã, mentinerea legãturilor personale, dreptul la vizitã al pãrintelui care nu a obtinut încredintarea copilului, ordonanta presedin- tialã, pãrãsirea tãrii cu un minor, înregistrarea tardivã a nasterii, precum si drepturile copilului, a înregistrat un procentaj de 20,81% din numarul total al cazurilor. Mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce priveste cazurile înregistrate la 116.111 este cel rural, în procent de 50,59%, urmat de cel urban, în procent de 43,26%, iar pentru un procent de 6,15% a fost solicitatã confidentialitatea. Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia (26.18%), urmatã de Transilvania (20,43%), Moldova (16,88%), Bucuresti (13,91%), Oltenia (10,79%), Dobrogea (5,52%), Banat (3,51%), necunoscut (2,78%). În ceea ce priveste repartizarea pe judete, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judetele Buzãu, Ilfov, Constanta, Iasi, Teleorman, Dolj, iar cele mai putine au fost sesizate din judetele Sãlaj, Mures, Botosani, Bistrita-Nãsãud, Alba, Satu Mare. În aceastã perioadã si totodatã într-un an în care efectele crizei continuã sã fie devastatoare pentru tot mai multi copii si pãrinti, Asociatia Telefonul Copilului a organizat întâlniri directe cu 17.387 copii din regiunile Transilvania, Moldova, Munteania si Oltenia, din zone rurale dezavantajate, cãtre care s-a îndreptat cu rechizite personalizate, dulciuri si jucãrii. De asemenea, prima jumãtate a anului 2012 a adus din nou recunoastere activitãtii Asociatiei Telefonul Copilului, prin omologarea recordului înregistrat de Asociatia Telefonul Copilului „Fotografia cu cele mai multe zâmbete de copii“ de cãtre World Records Academy. Si anul acesta, la Gala Societãtii Civile, Asociatia Telefonul Copilului a urcat pe podiumul Galei, cu douã premii la sectiunile „Proiecte si campanii de CSR“, respectiv „Programe“.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.