Ieri, Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ) Vaslui a fcut bilantul celui de-al doilea an de activitti derulate ca parteneri n dou ample proiecte, care au ca obiectiv prevenirea si combaterea abandonului scolar n rndul copiilor cu cerinte speciale. Ambele proiecte sunt implementate de Universitatea Al. I. Cuza Iasi, n parteneriat cu VIA University College din Danemarca si inspectoratele scolare judetene din Vaslui, Iasi, Botosani, Maramures, Mures si Brila. n cadrul proiectelor au fost realizate strategii de reintegrare a elevilor, s-a acordat ajutor financiar si, nu n ultimul rnd, consiliere pentru copii, elevi si printi.
Proiectul „Salvati Copiii de Abandon si Neintegrare” – SCAN, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operat ional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane POSDRU 2007 – 2013, se deruleaz pe parcursul a trei ani (2010 – 2013). „Al doilea an de proiect a fost centrat pe activitti de reintegrare a elevilor aflati n abandon sau risc de abandon scolar, respectnd principiul egalittii de sanse, de gen si al dezvoltrii durabile. n toate cele sase judete partenere, cei 1.000 de elevi selectati ca beneficiari ai proiectului au fost organizati n clase-pilot (24 clase a IX-a si 11 clase a XI-a). Echipele pedagogice ale acestor clase au organizat si desfsurat activitti de tip after- si outdoor-school, menite s asigure progresul elevilor att sub raportul performantei scolare, ct si al abilittilor sociale. Programul „Scoal dup scoal” a inclus actiuni de nvtare a limbilor strine, de TIC, educatie social si voluntariat. Beneficiarii, elevi si printi, au avut acces la servicii de consiliere, n sesiuni individuale si de grup, n vederea cresterii stimei de sine, a valorificrii potentialului creativ si a constientizrii locului scolii pentru fiecare persoan, grup, comunitate. n august 2011, 80 de elevi din judetele partenere au participat la tabra specializat organizat la Duru”, a precizat prof. univ. Laurentiu Soiutu, managerul de proiect, prezent, ieri, la Vaslui. Potrivit acestuia, n cadrul proiectului, prin programe de tip „A doua sans” au fost acordate 90 de burse cursantilor din Iasi, Vaslui si Brila, multi dintre ei printi ai elevilor din grupul-tint, care nu au studiile obligatorii finalizate. Pentru facilitarea accesului pe piata muncii, au fost nfiintate si autorizate, la Iasi, Vaslui si Sighetu-Marmatiei, trei centre de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobndite informal si non-formal. Evolutia elevilor este continuu nregistrat, monitorizat si ameliorat cu ajutorul PEI (Plan educational individualizat), instrument inovator care se adreseaz profesorilor, elevilor si printilor. n vederea dezvoltrii capacittii profesionale a personalului implicat n prevenirea si combaterea abandonului scolar, peste 200 de cadre didactice au participat, n ianuarie si aprilie 2012, la programele de formare realizate de profesori de la Universitatea „Al. I. Cuza” Iasi si VIA University College Danemarca. Vizitele de studiu ale membrilor echipei de implementare la partenerul transna- tional VIA University College Danemarca, precum si ale colegilor danezi n Romnia, au rolul de a fundamenta studiul comparativ Romnia – Danemarca, pornind de la cunoasterea celor dou sisteme de nvtmnt si a strategiilor utilizate n prevenirea si corectarea fenomenului de abandon scolar. Al doilea proiect derulat de Universitatea „Al. I. Cuza”, n calitate de beneficiar, n parteneriat cu aceleasi inspectorate scolare, este intitulat „Cerinte Educationale Speciale pentru Toti – CESPeT”. Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 cu 18.618.602 RON, asistent financiar nerambursabil, si se nscrie n Axa prioritar 2 „Corelarea nvtrii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”, domeniul major de interventie 2.2 „Prevenirea si corectarea prsirii timpurii a scolii”, cu o perioad de implementare de 36 de luni (de la 1 august 2010 pn la 31 iulie 2013). n al doilea an de proiect, eforturile echipei s-au axat pe implementarea activittilor de reintegrare a elevilor cu CES aflati n situatii de abandon sau risc de abandon scolar, respectnd principiul egalittii de sanse, de gen si al dezvoltrii durabile. Au fost proiectate si derulate programe educationale de tip after-school, activitti destinate socializrii elevilor cu CES, de nvtare a utilizrii TIC, de educatie social si voluntariat. Beneficiarii, elevi si printi, au avut acces la servicii de consiliere n sesiuni individuale si de grup, n vederea cresterii stimei de sine, a valorificrii potentialului creativ si a constientiz rii importantei educatiei. n august 2011, 367 copii si 133 printi au participat la tabra organizat la Climnesti. Evolutia elevilor este continuu nregistrat, monitorizat si ameliorat cu ajutorul PEI. Proiectul CESPeT a asigurat programe flexibile de educatie de tip „A doua sans” prin acordarea a 30 de burse cursantilor care nu au finalizat studiile obligatorii. n vederea dezvoltrii capacittii profesionale a personalului implicat n prevenirea si combaterea abandonului scolar, peste 100 de cadre didactice au participat, n ianuarie 2012, la programe de formare derulate n cadrul proiectului.