Autostrada Marii Negre, un proiect de cel putin 2,7 miliarde de euro, va trece prin judetul Vaslui!

judetMinisterul Transporturilor vrea s construiasc o nou autostrad, care va face parte din Autostrada Inelar a Mrii Negre, un proiect cu o lungime de aproximativ 7.000 de km si care, asa cum i spune numele, va nconjura Marea Neagr, trecnd prin mai multe tri din zon, inclusiv prin Romnia. „Autostrada-inel” ar urma s uneasc urmtoarele orase: Istanbul, Samsun si Trabzon (Turcia), Batumi si Poti (Georgia), Novorossiisk, Rostov-pe-Don, Taganrog (Rusia), Mariupol, Odesa (Ucraina), Chisinu (Moldova), Bucuresti, Haskovo (Bulgaria). Apoi, inelul va fi nchis trecnd prin Edirne (Turcia) si ajungnd din nou la Istanbul. O prelungire a autostrzii va ajunge pn la Komotini si Aleksandroupolus (Grecia). Tronsonul care va strbate Romnia are dou variante, una principal si una alternativ, reiese din datele puse la dispozitie de Ministerul Transporturilor si preluate de gndul. Traseul variantei principale este Albita (granita Romniei cu Republica Moldova) – Focsani – Ploiesti – Bucuresti – Giurgiu, cu o lungime total de 456,8 km. Valoarea total a investitiei, calculat de Ministerul Transporturilor, pentru acest traseu este de 11.679,08 milioane lei, echivalentul a 2,7 miliarde euro. Varianta alternativ, avnd o lungime de 622 de km, cuprinde Albita – Focsani – Ploiesti – Bucuresti – Constanta, iar valoarea total a investitiei ar fi de 13.662,18 milioane lei, adic 3,17 miliarde euro. n Romnia, finantarea sectiunilor autostrzii va fi asigurat de la bugetul de stat sau prin parteneriat public privat (PPP). Unele portiuni care intr n aceast autostrad sunt deja finalizate. ntrebat de gndul ct de viabil este proiectul Autostrzii Inelare a Mrii Negre, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a declarat c este vorba de un proiect absolut necesar pe termen mediu. „O autostrad care s uneasc litoralul tuturor statelor de la Marea Neagr va fi mereu pe lista de prioritti a Romniei, avnd n vedere importanta pe care tara noastr o acord acestui spatiu. Proiectul Autostrzii Inelare a Mrii Negre nu este doar unul viabil economic, ci absolut necesar pe termen mediu”, a declarat ministrul. El este de prere c, pe msur ce Uniunea European si extinde granitele si economiile din regiune se conecteaz la piata unic, integrarea infrastructurilor este esential pentru folosirea oportunittilor de cooperare. „n acest context, am fcut doi pasi importanti n cadrul sedintei comune de guvern de la Iasi. Am decis de comun acord cu colegii de la Chisinu ruta acestei autostrzi pe teritoriile statelor noastre si, n paralel, am decis ca Romnia si Republica Moldova s si sustin reciproc optiunea n fata celorlalti participanti la proiectul AIMN. E un gest important att politic, ct si pentru perspectivele acestui proiect”, a mai artat ministrul Transporturilor.

Care este stadiul actual, ct cost si cnd vor fi gata sectiunile portiunii AIMN din Romnia

Sectiunile n care este mprtit autostrada n Romnia au diverse stadii de executie, de la elaborare de studii de fezabilitate, lucrri n executie, iar altele sunt deja finalizate, dup cum rezult din datele de la Ministerul Transporturilor.

Romnia si Moldova se sprijina reciproc

Oricum, Romnia si Republica Moldova intentioneaz s promoveze, sprjinindu-se reciproc, o rut a viitoarei Autostrzi Inelare a Mrii Negre (AIMN) care s uneasc Bucurestiul de Chisinu si s serveasc „nevoilor reale” de transport ale celor dou state. „Din perspectiva european, suprapunerea acesteia (Autostrzi Inelare a Mrii Negre, n.n) cu principalele axe de transport ale UE, includerea Chisinului si a Bucurestiului n acest parcurs, sunt elemente ce fac proiectul relevant economic si faciliteaz transpunerea lui n practic ntr-un orizont de timp previzibil”, se arat ntr-un comunicat al Biroului de pres al Executivului, remis dup sedinta comun de la Iasi a guvernelor celor dou state. Ministrul Alexandru Nazare, mpreun cu omologul su, Anatol Salaru, au semnat o scrisoare comun ctre secretariatul tehnic al AIMN de sustinere a traseului Giurgiu – Bucuresti – Focsani – Albita – Chisinu – Odessa, precum si conexiunea cu Marea Neagr, prin Portul Constanta.

Patru benzi, circa 7.000 de km lungime. Investitie estimata: circa 19 miliarde dolari

Proiectul Autostrzii Inelare a Mrii Negre, care va avea o lungime de circa 7.000 de km, prevede un sistem de patru benzi care va conecta Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Republica Moldova, Romnia, Grecia si Bulgaria. Memorandumul de ntelegere pentru dezvoltarea autostrzii a fost semnat n aprilie 2007 la Belgrad de ctre guvernele trilor membre ale Organizatiei pentru Coooperare Economic la Marea Neagr si a intrat n vigoare la 1 noiembrie 2008. Pentru a pune n aplicare proiectul a fost nfiintat un secretariat tehnic al Autostrzii Mrii Negre, avnd sediul n Salonic. Fiecare stat a stabilit deja datele tehnice pentru portiunile de autostrad care vor trebui construite la nivel national. „Pn n prezent, au fost parcurse toate etapele tehnice initiate, cu scopul asigurrii continuittii inelului AIMN, fiecare stat detaliind att componenta national a traseului, ct si datele tehnice aferente de implementare”, au precizat surse din Ministerul Transporturilor. n cadrul ntlnirilor oficiale au fost dezbtute punctele de intersectie pe granit, toate statele semnatare ale Memorandumului de ntelegere – cu exceptia Ucrainei – ajungnd la un consens n vederea definitivrii rutei. Investitia total pentru constructia autostrzii inelare nu a fost stabilit, presa international vehiculnd, n urm cu ctiva ani, o sum de aproximativ 19 miliarde de dolari. „Pentru finantarea constructiei autostr- zii inelare vor putea fi folosite fonduri de la bugetele nationale, fonduri europene, precum si alte finantri de la institutii internationale precum Banca European pentru Investitii, Banca European pentru Reconstructie si Dezvoltare sau alte fonduri”, se arat n memorandumul semnat n 2007. Care este traseul autostrzii n Romnia „Pn n prezent, traseul propus este aproape integral la profil de autostrad, cu exceptia sectiunii Bucuresti – Giurgiu, ncadrat ca drum reabilitat – expres, cu 4 benzi de circulatie”, se arat ntr-un rspuns primit de la Ministerul Transporturilor. Romnia a aprobat, nc din 2009, prin ordin al Ministrului Transporturilor, ca rut principal a Autostrzii Inelare a Mrii Negre, traseul Giurgiu – Bucuresti – Ploiesti – Buzu – Focsani – Albita, respectiv ca rut secundar Bucuresti – Constanta. Nu se stie exact cnd va fi gata autostrada La ntrebarea cnd ar trebui s fie gata portiunea din AIMN ce traverseaz Romnia, Ministerul Transporturilor a trimis urmtorul rspuns: Ruta principal: Giurgiu – Bucuresti – profil DN expres, n operare – Bucuresti – Ploiesti – profil de autostrad, operational n 2012 – Ploiesti – Buzau – Focsani – Albita, profil de autostrad, parte a retelei TEN – T centrale. Ruta alternativ: – Albita – Focsani – Buzu – Ploiesti, profil de autostrad, parte a retelei TEN – T centrale – Bucuresti – Ploiesti – profil de autostrad, operational in 2012 – Centura de sud a Bucurestiului – 36 de luni de la atribuirea contractului de concesiune – Bucuresti – Cernavod – n operare – Cernavod – Constanta/ By pass Constanta – pn la finele anului 2012. Proiect prioritar al Organizatiei Mrii Negre n 2012 Autostrada Inelar a Mrii Negre reprezint unul dintre proiectele prioritare de pe agenda Organizatiei de Cooperare Economic la Marea Neagr (OCEMN), a crei presedintie este detinut de Serbia, pn la finele lunii iunie a acestui an, potrivit site-ului organizatiei. „O mare parte a acestei autostrzi ar putea fi reprezentat de actualele variante de drumuri existente, din diferite categorii, iar principalul obiectiv este de a crea o arter rutier international, prin ntretinerea, reconstructia, reabilitarea, modernizarea si constructia unor conexiuni ntre infrastructura rutier principal si cea secundar. Multe dintre sectiunile autostrzii inelare vor coincide cu prti ale actualelor axe de transport europene”, se arat n proiectul initial al autostrzii. La finele anului 2010, presedintele rus de la acea vreme, Dmitri Medvedev, a semnat o lege care ratific un memorandum international privind constructia autostrzii care va nconjura Marea Neagr. „Viitoarea autostrad va intensifica schimburile comerciale, economice, umanitare si legturi de turism n regiunea Mrii Negre si pe ntregul continent eurasiatic”, se arat n memorandum.

2 COMENTARII

  1. Visul mult asteptat se va implini in cel mai scurt timp posibil, Chevrom si-a luat angajamentul ca ne va face Str Republicii + cele doua centuri in schimbul gazelor de schist, buna afacere, nu?? ha ha ha ha ha ha!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.