Explicatii fanteziste ale conducerii SC Aquavas Brlad n privinta facturilor umflate ale consumatorilor: oamenii fur cu pictura cantitti enorme de ap. Ar mai fi si conductele care explodeaz zilnic precum artificiile n noaptea de Revelion, ns acest lucru e prea putin important, ntruct si pierderile foarte mari se regsesc brusc… tot pe facturile oamenilor. Replica zilei, dat n cadrul unei ntlniri maraton dintre autorittile locale si administratorii de asociatii din oras a venit, n schimb, de la un simplu cettean: „mi spuneti mie c eu fur cu pictura asemenea cantitate de ap ct se regseste la pierderi pe factur? Da’ ce, credeti c la mine n cas se intr cu barca…?”
Ieri, n sala mic a Casei de Cultur a Sindicatelor din Brlad s-a consumat o nou ntlnire, pus la cale de primarul orasului, Constantin Constantinescu. De aceast dat, edilul sef a tinut s cheme la discutii conducerile asociatiilor de proprietari din Brlad. De partea cealalt, Constantinescu a pus la dispozitia reprezentantilor localnicilor sefii de la cele mai importante servicii din cadrul Primriei Brlad, dar si de la societtile care asigur furnizarea apei potabile sau colectarea gunoiului menajer. Totodat, la sedinta cu asociatiile a fost invitat si conducerea Politiei Brlad, pentru discutii pe marginea problemelor pe care le ntmpin locuitorii orasului.
Apa noastr cea de toate zilele
De departe, cel mai aprig discutat si disputat subiect a fost cel al apei. Vasile Ungureanu, directorul Aquavas Brlad, avea s fie tinta nemult umirilor celor mai multi presedinti de asociatii. Trebuie spus n schimb si c unii presedinti n-au avut absolut nimic de obiectat, felicitnd chiar (n mod propagandist) activitatea societt ii de furnizare a apei potabile. Pe rnd, cea mai grea problem ridicat a fost cea a pierderilor, care se regsesc „ca prin minune” pe facturile consumatorilor. „Nu se poate domnule asa ceva. Demonstrm tot ceea ce spunem. Spre exemplu, ntr-o zi, din ntmplare mam nimerit n preajma celor care efectuau citirea contoarelor de bransament, din subsol. La un moment dat, unul dintre ei a spus, nestiind c sunt n preajm, c a „nghetat” contorul, aflat n subsol, scufundat n ap. De fapt nu functiona, se stricase, se defectase. Si totusi, ntreb eu, cum s-au emis facturile care trebuie s tin cont de acel indice de corectare? De unde a stiut Aquavas ct s-a consumat exact, pentru ca ulterior s ne treac nou pe facturi si pierderile? Cine stie de cnd era stricat…!”, a spus indignat un administrator. Abia de aici aveau s rsar n fata audientei o serie de rspunsuri, care mai de care mai fanteziste, din partea directortului Aquavas Brlad, Vasile Ungureanu. „Da… Stim c au fost astfel de cazuri cu vreo sase sau sapte contoare. Pe care le-am ridicat imediat…”. Si, totusi, factura, cum a fost emis?!
Din seria „Stiati c… numai noi stim?”
O alt situatie cu repercusiuni grave n buzunarul consumatorului a fost expus de alti presedinti de asociatii. De fapt, totul a pornit de la ntrebarea: „De ce suportm tot noi costul cantittilor enorme de ap care se pierd atunci cnd explodeaz cte o conduct, sau magistral?” „Domnilor, am solicitat ajutorul celor de la Aquavas ntr-o vineri pentru o conduct care s-a spart pe strada Siret si pentru una de pe Vasile Prvan. ntelegem c acolo e problema cu traficul greu si cu trepidatiile produse care fac ravagii. Dar de ce au venit abia luni? Toat apa aia care s-a pierdut de ce s o pltim noi? Ba c o pltim n jumtate cu firma de ap, ba ca nou nu ni se pare asa… Ce se ntmpl? Noi am nteles deja c treaba cu soseaua de centur a fost un subiect pur electoral, pentru c, la urma urmei, din cauz c nu avem sosea traficul greu e dirijat pe acolo si se ntmpl ce se ntmpl!”, a spus suprat un alt administrator. Cum i s-a ridicat mingea la fileu, primarul Constantinescu nu s-a putut abtine si a intervenit „politic”. Explicatiile date de acesta, ns, nu aveau s schimbe cu nimic datele problemei. Poate doar s mustruluiasc audienta… „V spun nc o dat, la obiect: soseaua de centur este o investitie a Guvernului, a Ministerului Transporturilor. Din pcate, pentru c eu nu am aceeasi culoare politic cu actuala guvernare, nu m iau n seam. Fac sosele doar acolo unde au ei interes politic. Unde are PD-L-ul interes politic. Altfel cum s-a explica c la noi n oras explodeaz zilnic tevile si nu avem centur, iar n Tecuci, spre exemplu, sa aprobat deja construirea celei de-a doua sosesele de centur? Prin urmare, concluzie: aveti sosea, dup cum ati votat!”, a spus transant si iritat primarul. Aquavas-ul a venit cu o explicatie mai comic: „Dac nu stiati, noi stim aceste probleme si ne luptm cu ele n fiecare zi…”
Plus picturi din alte fantezii
De departe, cel mai amuzant subiect al ntlnirii l-a deschis tot directorul Aquavas. Acesta a scos, la un moment dat, o foie pe care chipurile s-ar afla niste calcule de necontestat ale unopr „specialisti”. Iat ce a explicat Ungureanu, la capitolul „pierderi”, dar mai ales la capitolul…solutii. „Un singur robinet neetans sau un vas de WC care scap o singur pictur pe secund vor duce la o pierdere de ap de 0,5 metri cubi pe lun. Un singur robinet sau vas WC care scap 30 de picturi n 10 secunde vor duce la o pierdere lunar de 2,23 metri cubi. Cantitti care se regsesc pe facturile noastre, ale tuturor. Deci, ndemnati-v vecinii s fie corecti si s nu mai fure cu pictura, pentru c se zgrcesc la 10 pe luna, ct i vine consumul real”, a calculat complicat Ungureanu. Spre ghinionul su, oamenii din sal au nceput imediat s fac socoteli simple, ceea ce i-a dus la concluzia c explicatiile nu stau n picioare. Adic, un metru cub nseamn 1.000 litri de ap, iar ntr-o lun unei familii i este practic imposibil s „fure” peste 2.000 de litri de ap. Exemplul dat un cettean care a asistat la discutiile de ieri nu mai are nevoie de nici un comentariu: „mi spuneti mie c eu fur cu pictura asemenea cantitate de ap ct se regseste la pierderi pe factur? Da’ ce, credeti c la mine n cas se intr cu barca…? V indic acum autorul moral al unei fapte grave. Aceste este primarul Constantinescu, care ne-a construit cismele aproape la fiecare scar de bloc din oras. El e vinovat de un posibil faliment al Aquavas, n conditiile pe care le spuneti. Eu fac mncare cu ap de la cismea, spl cu ap de la cismea si chiar m spl cu ap de la cismea. De ce mi vine la plata vreo 6 metri cubi? V ntreb…”, a spus rspicat cetteanul. Solutia gsit de societatea de furnizarea de apei avea s strneasc rsete n plen: „Montm contoarele de ap la casa scrii, asa cum a fcut „Gazul” si „Lumina”. Atunci nu vor mai fi pierderi pentru c se va vedea exact ce si cum”. Dar costurile unei asemenea initiative ar trebui sustinute tot de proprietari. Lucru care prea putin probabil se va produce. Ar fi si culmea s avem prin case, pe lng tevile de gaz alttele de ap, pe care s le vopsim cu ocazia oricrtei renovri, nu n galben, ci n bleu.
Din pacate ne plangem si ca deobicei nu facem nimik. Asta este traim occidental intr-o tara din pacate ramasa in lumea a 3-a. este inadmisibil cum nu exista nici o alta institutie care sa reclame aceste abuzuri…si nu in ultimul rand in orice tara mai dezvoltata nu exista apometre ca la noi la apa..nici macar la turci…iar 2 pierderile se impart in fct de consum…nu de nr de persoane.
felicitari, foarte bun articolul si mai ales sesizarile cu trimiteri la incompetenta intelectuala datorata unui retard profesional la adresa jurnalistilor barladeni/vasluieni! oameni prosti, smecheri, fraieri, indolenti si indiferenti la soarta comuna, unii consuma pe furis si in ascuns, in timp ce TOTI platesc! la draq cu toti imputitii astia! Dumnezeu ii vede, pacat ca noi suferim pana sa-i pedepseasca El! Duca-se pe Apa Sambetei cu totii! Jurnalisti, locuitori ai Barladului, primar discromat politic si conducere Aquavas cu infrastructura lor cu tot!
Bafta „barladene” care ai scris aici! mi-e rusine cu concetatenii nostri… mi-e sila ca nu pot face prea multe decat sesizari inutile si, eventual, actionari in judecata!
Dincolo de problemele pe care le are Aquavas , cum ar fi vechimea retelelor de apa, lipsa unor echipe de interventii 24 din 24, criteriile pe care sunt numiti sefii acestui operator (exclusiv membrii PSD , nu conteaza ca nu au pregatire de profil) , ar fi de preferat ca stimatii nostrii ziaristi sa se documenteze inainte de a pune in pagina un articol! Uitati cum arata un articol cat de cat documentat care l-am gasit pe urmatorul link:www.ziaruldeiasi.ro/local/roman/picatura-care-ne-fura-din-buzunare~ni3hsn:
ziaruldeiasi.ro LOCAL ROMAN
Picatura care ne fura din buzunare
Data publicarii: 22/10/2004
In fiecare luna, la fiecare familie din oras, pe listele de plata de la intretinere apar, in plus, citiva metri cubi de apa
. Dupa ce au facut sacrificii si si-au montat apometre, romascanii vor sa plateasca exact cantitatea de apa inregistrata de aparat. Numai ca investitia in apometre s-a dovedit nu doar inutila, ci si costisitoare.
Investitia romascanilor in achizitionarea de apometre pentru inregistrarea
consumului de apa rece se dovedeste nu doar inutila, ci si costisitoare.
Aceasta tinind cont de faptul ca, la fiecare familie de romascani, in fiecare
luna, pe linga consumul inregistrat de contorul de la baie sau de la
bucatarie apar, in plus, citiva metri cubi de apa. Aici nu au gresit
administratorii la calcul, pentru ca ei respecta Hotarirea Consiliului Local
numarul 70, din luna august 2002. Conform acestui act
, pierderilor de apa
din partile comune ale instalatiilor se repartizeaza pe fiecare consumator,
indiferent daca acesta este contorizat sau nu. La momentul cind a fost
aprobata, consilierii locali „plingeau” de mila romascanilor care nu aveau
apometre montate, pierderile fiind puse doar in spinarea acestora. Insa,
cind au votat hotarirea, consilierii nu s-au gindit si la cei multi care au facut
sacrificii si si-au montat contori, tocmai pentru a plati exact cantitatea de
apa pe care o consuma. De aceea, locatarii considera hotarirea nedreapta
si, din acest motiv, in fiecare zi, cel putin cinci romascani depun reclamatii
la Primaria Roman.
De ce platim mai mult?
Posibilele diferente intre indexul contorului general (cel instalat la intrarea
in bloc) si suma inregistrarilor apometrelor individuale din apartamente isca
nemultumirea locatarilor. Pentru a beneficia de apa curenta, orice cladire
din Roman trebuie racordata la conductele de apa ale Goscom. Intre
racordul dintre conducta Goscom si instalatia blocului se interpune un
contor general, care masoara consumul global de apa rece. Dincolo de
acest contor, instalatia blocului este integral proprietatea locatarilor
respectivi. Aceasta instalatie poate sa aiba sute de ramificatii, implicit sute
de conducte individuale, catre fiecare consumator. Teoretic, ceea ce
afiseaza contorul general al Goscom trebuie sa coincida cu suma celor
citeva sute de contoare instalate in apartamente (baie, bucatarie). Acest
lucru nu se intimpla peste tot si de aceea apar diferentele.
Pierderi de apa
Masuratorile efectuate in legatura cu pierderile de apa rezultate din
functionarea defectuoasa a armaturilor arata o risipa extraordinara a apei
de consum, chiar si la o mica defectiune a acestora:
– la o picatura de apa/secunda, consumul orar este de 0,18 litri pe ora, iar
consumul lunar de apa este 130 litri;
– la doua picaturi de apa/secunda, consumul orar este de 0,61 litri pe ora,
iar consumul lunar de apa este 440 litri;
– la o picurare continua, consumul orar este de 3,8 litri pe ora, iar consumul
lunar de apa este 2.750 litri;
– la curgerea WC-ului, consumul orar este de 40 litri pe ora, iar consumul
lunar de apa este 29.000 l.
Sint perfecte contoarele noastre?
Toti producatorii mondiali de aparate
de masura certifica, in specificatiile
tehnice, existenta unei tolerante, care – in functie de tipul contorului si de
vechimea acestuia – poate ajunge pina la ^/- 5%.
Se poate consuma apa fara ca aceasta sa fie inregistrata de contor?
In functie de sensibilitatea lor, contoarele se incadreaza in patru clase de
precizie, de la A la D (D fiind clasa cea mai performanta). Prin sensibilitate
se intelege debitul minim de la care va porni inregistrarea contorului. De
exemplu, contorul de clasa A „porneste” inregistrarea de la 60 l/ora, in timp
ce contorul de clasa D porneste de la 11,5 l/ora.
Contoarele de apartament sint, in general, de clasa A sau B (contoarele de
clasa B care nu sint montate perfect orizontal trec in clasa A), in timp ce
contoarele generale ale blocurilor montate de catre societatea Goscom sint
de clasa C.
O alta cauza a diferentelor intre consumul inregistrat de contorul general
de facturare si suma consumurilor de apa din apartamente o constituie
timpul, adica aparatele Goscom se citesc in zilele de 28 si 29 ale lunii, pe
cind citirile contoarelor din apartamente de fac atunci cind vrea
proprietarul.
Daca se sparge o teava?
O pierdere aparuta in conductele din subsol este sesizabila doar la o
verificare efectuata de catre un specialist. De asemenea, prezenta apei in
subsolul blocurilor este un indiciu al unei posibile pierderi. Desi aceste
cantitati nu apar pe nici un contor de apartament, ele sint inregistrate de
contorul general.
Pe unde se duce apa?
Sint frecvente cazurile in care, la subsolurile blocurilor, in boxele locatarilor
exista cite un robinet de apa. Indiferent de scopul pentru care au fost
realizate (pentru muraturi, pentru spalat masina), aceste robinete reprezinta
o noua sursa generatoare de diferente. In plus, de multe ori, aceste
robinete curg in voie pentru ca, aparent, nu deranjeaza pe nimeni. Totusi,
aceste consumuri sint inregistrate de apometrul general.
De ce trebuie verificate apometrele?
Conform Listei Oficiale emise de Biroul Roman de Metrologie Legala
(BRML), toate contoarele trebuie verificate metrologic din trei in trei ani,
pentru a evita functionarea lor eronata. Totodata, exista posibilitatea ca, din
diverse motive, mecanismele contoarelor sa se blocheze, astfel incit
cantitatea de apa consumata sa nu fie inregistrata de contorul de
apartament. Acestea sint motivele pentru care reprezentantii asociatiei de
proprietari trebuie sa verifice periodic contoarele din apartamente.
De ce trebuie sigilat contorul?
Simpla montare a contoarelor in apartamente nu garanteaza inregistrarea
tuturor consumurilor. O cale suplimentara de asigurare o reprezinta
sigilarea contoarelor in instalatie – de catre reprezentantii asociatiei de
proprietari. In acest mod se impiedica orice interventie a proprietarului
asupra aparatelor de masurare a consumurilor. (Lucia CRAINICU)