Veniturile a aproape jumtate dintre romni au fost influentate negativ de criz n luna martie, cel mai mare impact fiind resimtit la nivelul cstigurilor extrasalariale. Patru din zece romni declar c veniturile le-au fost influentate n mod negativ de criz n luna martie 2009. Cel mai mare impact a fost nregistrat asupra veniturilor extra-salariale – bonusuri, comisioane, 21% din populatie resimtind scderea acestora. Populatia activ este evident cea mai expus la consecinte nefavorabile asupra venitului, procentul celor afectati crescnd la 50% printre cei angajati sau n cutarea unui loc de munc, se arat ntr-un comunicat al GfK, care citeaz rezultatele studiului GfK Omnibus, realizat lunar. Bucures- tenii percep cel mai putin aceste efecte, numai 18% din locuitorii Capitalei spunnd c veniturile le-au fost influentate de criz. Cea mai dificil situatie se resimte n rndul independentilor, micilor patroni si liber profesionistilor, mai mult de jumtate dintre ei au veniturile n scdere si, n total, dou treimi dintre ei afirm ca au o situatie financiar n declin. Prin comparatie cu alte state, contextul din Romnia este asemntor cu cel din Cehia si din Bosnia-Herzegovina. n majoritatea trilor din regiune, ponderea celor care au resimtit efectele crizei se situeaz la 50%. Cel mai puternic afectat este Ungaria, unde peste 70% din populatie consider c situatia financiar a familiei s-a nruttit, iar cel mai putin expus este Austria, cu 30% din populatie afectat, se mentioneaz n comunicat. Pe lng diminuarea veniturilor extrasalariale, alte consecinte care s-au manifestat sunt ncasarea cu ntarziere a salariului sau chiar scderea lui, ambele fiind resimtite de ctre 9% din populatie. n aprilie 2009, cifrele arat o situatie asemntoare cu cea din martie. Totusi, a crescut proportia celor care si-au pierdut locul de munc din cauza crizei de la 5% la 7%. Autorii studiului precizeaz c scderea veniturilor sau ntrzierea ncasrii salariului pentru o parte important a populatiei nu au dus la scderea venitului mediu, deoarece exist categorii de persoane care cstig mai mult dect anul trecut. Cu toate acestea, pentru 60% dintre romni situatia financiar a familiei este caracterizat prin afirmatia cu veniturile noastre abia reusim s ne acoperim cheltuielile curente, ponderea lor fiind n crestere fat de aceeasi perioad a anului trecut, respectiv 53%. n plus, a sczut proportia celor care economisesc cu cinci puncte procentuale fat de anul precedent, ajungnd la 17% n luna martie 2009. Informatiile provin din GfK Omnibus, studiu realizat lunar, fiind reprezentative pentru populatia Romniei n vrst de 15 ani si peste. Esantionul este format din 1000 persoane din zona urban si rural. Cercetarea s-a realizat simultan n nou tri din Europa. GfK Romnia este un institut de cercetare de piat, cu o cifr de afaceri de 9,1 milioane euro n 2008.