6 pacienti pe ora!

upu_vasluiDe la nceputul anului si pn ieri, la ora 12.00, la Unitatea de Primire Urgente (UPU) din cadrul Spitalului Judetean de Urgent Vaslui se prezentaser 3.752 pacienti. Foarte multi, n conditiile n care, recent, dr. Raed Arafat, subsecretar de stat n Ministerul Snttii, ddea exemple de unitti similare, cu adresabilitate mare, care aveau sub 3.000 de pacienti. Interesant de vzut ct de multi pacienti sunt, de fapt, acesti 3.752 de oameni cu probleme medicale, cu att mai mult cu ct, mai nou, avem si un sistem de coduri colorate – ca n cazul dezastrelor – care indic timpul maxim n care trebuie s se intervin n cazul unui pacient. „Dac mprtim cei 3.752 de pacienti pe care i-am avut n acest an la 29 de zile, rezult 130 de pacienti pe zi. mprtit la 24 de ore, rezult o medie de, s spunem, sase pacienti pe or. Astfel, fiecrui pacient i revin 10 minute n care s fie consultat, s i se fac analizele si procedurile de stabilizare sau de redirectionare. Teoretic, este bine. Practic, lucrurile stau putin altfel”, spune dr. Carmena Piseru, medicul sef al UPU din cadrul Spitalului Judetean de Urgent. La sfrsitul sptmnii trecute, ministrul Snttii, dr. Ion Bazac, a aprobat Protocolul National de Triaj al Pacient ilor din Structurile pentru Primirea Urgentelor. Protocolul stabileste un model de triaj al cazurilor de urgent, dup sistemul codurilor colorate de la dezastre, astfel nct prioritatea consultrii s revin ntotdeauna persoanelor aflate n starea cea mai grav. Medicii din Vaslui spun c protocolul este foarte bun dar… greu de respectat. Primul motiv este numrul mare de pacienti nregistrat n unele perioade. Msura i sustine n cazurile, multe, n care apartintorii si pacientii cu afectiuni usoare nu au respect pentru cazurile grave si insist ca „problema” lor s fie rezolvat cu prioritate. „n primul rnd, pacient ii nu vin cnd vrem noi si se ntmpl ca uneori s fie avalans. Avnd n vedere c un pacient cu stop cardiorespirator reprezint cod rosu si pentru a fi salvat i se pot aloca ntre 30 si 60 de minute, eventual pn la o or-dou, n functie de cauza care a produs stopul, de vrst si de alti factori, si avnd n vedere c ntr-un astfel de caz medicul urgentist trebuie s lucreze cu patru din cei sase asistenti existenti pe tur, timpii de asteptare, pe coduri, nu mai pot fi respectati. Dar nu asta este singura problem. Problema cea mai grav este faptul c aici vine toat lumea, indiferent dac este cazul sau nu. n primul rnd vin, cei care nu gsesc medicul de familie, care nu lucreaz n regim de permanent sau cei care, pur si simplu, evit medicul de familie. O alt categorie o reprezint persoanele neasigurate, care stiu foarte bine c numai la UPU pot beneficia de consultat ii si analize gratuite. Afluxul este nfiortor si cnd vin stranierii. Si toti vor s li se asigure ct mai repede asistent medical, vor s-si rezolve ct mai repede problema. Practic, UPU a devenit policlinic si asta n detrimentul adevratelor urgente. Nu faptul c muncim pe rupte, att medici si asistenti, este problema, ci faptul c pentru aceste false urgente sunt mobilizati medici si asistenti strict necesari la adevratele urgente. Pentru c nici nu pot s nu vd o persoan care spune c i-a crescut glicemia sau tensiunea, pentru c s-ar putea s aib dreptate. Dac mie mi se pare c nu e grav si l trimit la medicul de familie sau la policlinic, risc s cad pn la poart si atunci eu sunt responsabil pentru asta. Dar vin si cu amigdalit sau cu lombosciatic, oameni care merg si fac scandal s ocupe un pat la UPU. Vreau s spun c persoanele cu adevrat bolnave sunt foarte linistite, pentru c nu au puterea de a face scandal”, explic dr. Carmena Piseru.

Aici, numai dac faci scandal ti se d atentie si ti se rezolv problema!

Experiente cu apartintori care nu tin cont de celelalte urgent e au fost si la UPU Vaslui. Chiar la nceputul sptmnii, un brbat vocifera, cernd ca unul din paturi s fie eliberat si femeia cu care venise, cu probleme lombare, s fie consultat imediat. „Aici, numai dac faci scandal ti se d atentie si ti se rezolv problema!”, striga omul. „La us erau 60 de oameni. Am iesit si l-am ntrebat pe brbat: credeti c cei care au venit aici naintea dumneavoastr sunt sntosi? Ei sunt prosti pentru c nu fac scandal? Atunci, au reactionat pacientii care asteptau. Dar toti acesti apartintori care vin si fac scandal, sau care vin pe rnd, cte 5-10, s cear relatii despre cte un pacient si crora trebuie s le explici, la fiecare n parte care este starea bolnavului, rpesc din timpul pe care trebuie s-l acordm urgentelor. Practic, nu exist respect pentru bolnavul venit la urgente. Pn nu se va ntelege c n locul unui „oarecare” cu stop cardiac sau cu un atac cerebral poate fi ruda celui care st la us, sau poate fi chiar el cel n cauz, urgentele nu vor functiona asa cum trebuie”, afirm dr. Piseru. Si totusi, codurile de urgent sunt considerate benefice pentru sistem. Motivul este extrem de simplu si este explicat tot de urgentist: „Si pn acum acordam prioritate urgentelor. Stabilirea acestor coduri si a timpilor de asteptare vin si ne sustin n fata celor „grbiti”. Nimeni nu ne mai poate acuza c dm prioritate unui stop cardiac n fata unei dureri de cap”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.