Varianta de ocolire a municipiului Vaslui „prinsă” iar la finanțare de la Bugetul de stat

În aceste zile se dezbate Bugetul de stat al României pentru anul 2025. În bugetul Ministerului Transporturilor figurează și o finanțare de 647,2 milioane lei, destinată finalizării în acest an a Variantei de ocolire a municipiului Vaslui. Nu se știe însă dacă vor și începe lucrările de execuție, dat fiind că, la doi ani de la aprobarea și alocarea de finanțare pentru acest obiectiv, abia au demarat, în octombrie anul trecut, procedurile de expropriere a terenurilor pe und eva trece șoseaua.

În septembrie 2022 era emisă Hotărârea de Guvern nr. 1137, privind aprobarea studiului de fezabilitate și a finanțării execuției obiectivului Varianta ocolitoare rutieră a municipiului Vaslui. Alocarea financiară prin Ministerul Transporturilor era de 655,602 milioane lei, iar demararea lucrărilor fusese anunțată pentru 1 ianuarie 2023, cu termen de finalizare 31 decembrie 2024. Ambele termene au trecut, fără să se întâmple nimic, reușindu-se doar să se aprobe, în octombrie anul trecut, printr-o altă Hotărâre de Guvern, banii necesari pentru exproprierea terenurilor pe unde ar trebui să treacă varianta ocolitoare, aproape 18,5 milioane lei. În rest, deși acest obiectiv fusese inclus pentru finanțare și în bugetul pe 2024, Ministerul Transporturilor și CNAIR nu au înaintat deloc în implementarea lui.

Acum, Varianta ocolitoare rutieră a municipiului Vaslui este din nou inclusă în programul de investiții a Ministerului Transporturilor, pe lista proiectelor finanțate / propuse la finanțare din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), aferente cadrului financiar 2021-2027 . Suma ce ar urma să fie alocată este de 647,2 milioane lei, cea mai mare parte acoperită din credite de angajament ale Guvernului. Teoretic, proiectul ar trrebui să fie finalizat în acest an, câtă vreme pentru anul 2026 și urmtătorii nu este prevăzută nici o finanțare. Rămâne de văzut dacă măcar vor începe lucrările, așa cum promit mai marii Ministerului Transporturilor și ai CNAIR. Mai trebuie spus că realizarea Centurii rutiere a municipiului Vaslui este singurul obiectiv din județ inclus pe lista de investiții a Ministerului Transportului, alături de Drumul Expres Tișita – Albița, aflat pe lista CNAIR, cu o finanțare de aproape 14 milioane lei, pentru finalizarea etapei de proiectare – faza elaborare Studiu de Fezabilitate/ Proiect Tehnic.

Despre necesitatea realizării unei șosele de centură care să ocolească pe la est municipiul Vaslui se vorbește de foarte mult timp, și, de peste 10 ani, oficiali ai Guvernului și parlamentari de Vaslui au promis realizarea acestui obiectiv. Asta cu atât mai mult cu cât în prezent, traficul local și de tranzit dinspre București spre Iași se desfășoară prin interiorul municipiului Vaslui, pe străzile Decebal sau Ștefan cel Mare, în multe momente fiind foarte aglomerat. Cu o lungine de 18 kilometri și va avea profil de drum național, cu câte o bandă pe sens și acostament lărgit de 1,5 metri, viitoarea Centură a municipiului Vaslui ar urma să se desprindă din Drumul Național 24 (Iași-Vaslui), lângă podul de la Cuvas, unde se va amenaja un sens giratoriu. Șoseaua va urmări apoi valea râului Vasluieț, urmând a supratraversa strada Hușului în zona fostului Bâlci, acolo unde va fi amenajat un pasaj suprateran cu trei bretele de trafic. Apoi, Varianta de ocolire va ocoli pe la est suburbia Moara Grecilor, pentru a se reuni cu DN 24 între Moara Grecilor – Satu Nou, acolo unde va fi amenajat un alt sens giratoriu. Drumul va avea 9 poduri, mai multe pasaje și structuri casetate, 6 intersecții cu sens giratoriu și 2 parcări de scurtă durată, la care se adaugă pasajul suprateran care va traversa strada Hușului și care va face legătura între Variantă și oraș.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.