Pelerini vasluieni la locurile sfinte din Grecia

Eu sunt  Calea, Adevărul și Viața”  

                                                                        ( Iisus Hristos)

         Locurile Sfinte  din Grecia, în frunte cu  Muntele  ATHOS, sunt  o   dorință în inima fiecărui creştin. Vizita în această zonă spirituală se poate realiza în special prin intermediul pelerinajului, care a  existat dintotdeauna. Dacă pentru un musulman, acesta face parte din cei cinci stâlpi ai islamului, pentru creştini devine  o faptă  care cu răbdare, voinţă şi evlavie se poate îndeplini. Astfel, în perioada 5-12  noiembrie  2024,  un grup de 24 enoriași  vasluieni,  în frunte cu  vrednicul preot  paroh Ștefan Darie, de la Biserica  ,, Sfânta Paraschiva”,  având  binecuvântarea P. S. Episcop Ignatie  al Huşilor,  a fost în pelerinaj, dovedind că membrii comunităţii spirituale sunt alături de păstorul  lor. Acest demers de suflet  are o semnificaţie deosebită, întrucât unii dintre noi eram în prima vizită spirituală într-o ţară  profund ortodoxă,  în care cultura antică este  omniprezentă. 

       Astfel, în miezul zilei de 5 noiembrie, noi, pelerinii, plecăm din  curtea  Bisericii ,, Sfântul  Ioan Botezătorul din Vaslui ”,  cu un autocar modern, condus  de preotul Moroz Nicolae, din Ucraina, cu destinaţia Grecia, Țara Sfinților. Printr-o scurtă rugăciune cerem ajutorul Bunului Dumnezeu pentru o  călătorie rodnică, cu mari valențe spirituale şi  culturale. Ghidul grupului, domnul Bibire Cosmin, bine documentat,  ne  anunță reperele pelerinajului, având de parcurs o distanţă de peste 1.000 Km până la Salonic. Trecem pe la marginea orașelor  Bârlad – Focşani – Buzău –Urziceni și la îngemănarea serii, pe lângă  Bucureşti,  îndreptându-ne  spre  Bulgaria, trecând graniţa pe la Giurgiu și Dunărea pe  Podul Prieteniei, dat în folosinţă în 1954, aflându-se acum în reparații.

        Constatăm cu surprindere că infrastructura rutieră a Bulgariei este bună, având o autostradă modernă, care leagă orașul  Ruse de Sofia  şi Grecia. Dincolo de miezul nopţii, facem un scurt popas  în apropierea capitalei Bulgariei  şi spre dimineaţă trecem în Grecia, prin vama Promachonas. Autostrada traversează un relief predominant  muntos, iar țărmul Mării Egee ne însoţeşte mai tot timpul. Trecem  prin  locuri  încărcate de istorie…   

        Grecia , cunoscută încă din antichitate  sub denumirea de Elada, este o țară cu relief muntos, din Europa de Sud,  așezată la intersecția dintre Europa, Asia de vest și Africa, fiind  mărginită de Marea Egee la Est, Marea Ionică la Vest și Marea Mediterană la Sud. Țara este formată din 13 provincii și  o regiune autonomă, Muntele Athos, numit și Grădina Maicii Domnului.

   Are  o suprafaţă de 131.940 kmp., cu  aproximativ 1400 de insule, din care 227 sunt locuite. Optzeci la sută din teritoriul grec este format din munți, dintre care cel mai înalt este Muntele Olimp , cu 2.917m altitudine, numit și muntele Zeilor, vestit pentru  legendele sale. Are o populație de peste 11 milioane de locuitori. Capitala țării este Atena.

      Grecia modernă își trage rădăcinile din civilizația Greciei Antice și este considerată a fi leagănul culturii occidentale. Această țară  este locul de naștere al democrației,  al Jocurilor Olimpice, al filosofiei, al literaturii, al științelor și al dramaturgiei occidentale, incluzând genurile tragediei și comediei. Realizările culturale și tehnologice ale Greciei au influențat întreaga lume, multe aspecte ale civilizației grecești pătrunzând în Orient prin campaniile lui Alexandru cel Mare, și în Occident prin intermediul Imperiului Roman. Această bogată moștenire este parțial reflectată de cele 18 situri din patrimoniul mondial UNESCO aflate în Grecia, ceea ce plasează țara pe locul al șaselea în Europa și al treisprezecelea în lume.

       Grecia este o țară democratică, cu o economie dezvoltată și  un nivel de trai ridicat.  Este membru fondator al Organizației Națiunilor Unite  și  al  NATO din 1962.  Devine   membru al Uniunii Europene în 1981  și a zonei euro din 2001. Economia Greciei este cea mai puternică   din Balcani,   țara fiind  un important investitor regional.

     Moneda naţională, până la  moneda euro era  încă din antichitate drahma.  Relaţiile dintre Grecia şi Turcia sînt periodic tensionate de delimitarea platoului continental din Marea Egee şi de nesoluţionarea problemei cipriote. Perioade de încordare cunosc şi relaţiile Greciei cu alţi vecini, cum ar fi Albania şi Macedonia, fostă republică a Jugoslaviei.      

     Drapelul Greciei este format din fâșii de dimensiuni egale, pe care alternează culorile albastru și alb, care inseamna E L E F T E R I A , (fiecare fâșie este o literă). Este un simbol al mândriei și al  patriotismului grecilor, reprezentând speranța, libertatea și democrația. În colțul din stânga sus, se află un pătrat albastru, cu o cruce albă. Culoarea albastră reprezintă cerul și marea, iar cea albă semnifică pacea și puritatea. Crucea ortodoxă semnifică  credința creștină,  care joacă un rol important în cultura și identitatea greacă. Timp de peste 450 de ani, grecii au fost  sub stăpânire otomană, dar și-au păstrat credința, tradițiile și limba.

      Predomină religia ortodoxă în proporţie de 98 la sută,  cultul musulman ocupă 1,3 la sută, iar celelalte religii 0,7 la sută. Atena este singura capitală din  U.E care nu a construit lăcașuri   de cult destinate populației musulmane.  Este o țară turistică, vizitată de milioane de turiști din întreaga lume, turismul contribuind cu 15% din venitul intern brut.

         Ajungem în dimineața zilei de 6 noiembrie la  Salonic (Tesalonic), al doilea oraș ca mărime  al Greciei și principalul oraș din regiunea Macedonia. Are  o populație de aproximativ 800.764 locuitori, incluzând suburbiile, fiind, astfel, cel mai mare din nordul țării. Este un oraș universitar, un mozaic cultural, o îmbinare între istorie și modernitate. Comparativ cu Atena, Salonicul are un aer balcanic, cu o atmosferă destinsă și  un trecut multicultural. Este locul unde se întalnesc trei mari religii: creștinismul, iudaismul și islamismul, prin greci, evrei și turci, aceștia locuind în pace și armonie de  mai multe secole… Are ca patron spiritual pe Sfântul Dumitru- izvorâtorul de mir, ale cărui moaște se află  în Catedrala care îi poartă numele, unde, în ziua de 26 octombrie au loc mari procesiuni religioase.  

     Orașul  este un muzeu în aer liber datorită numeroaselor monumente în stil bizantin aflate  în stare foarte bună. Siturile antice sunt  în patrimoniul UNESCO,   amplasate în centru, ușor de vizitat, unde  poate merge pe jos fără folosirea mijloacelor în comun. Este construit aproape de mare, de-a lungul golfului Thermaic și este o metropolă modernă cu caracter cosmopolit, purtând urmele veacurilor demult apuse ale istoriei tumultoase. Are metrou,   bulevarde largi, dar și străzi înguste cu multe buticuri, cu mărfuri tradiționale  pentru pelerini. Perimetrul aflat între piața Aristotel și Turnul Alb este plin de suveniruri, aflate în armonie cu restaurantele și barurile din această zonă. Aici s-a născut părintele Turciei moderne, Mustafa Kemal Atatürk, primul președinte al Republicii.

     Vizităm în dimineața zilei de 6 noiembrie, mai întâi Biserica Sfântul Dumitruizvorâtorul de mir, ocrotitorul orașului Salonic. Este principala biserică  dedicată acestui sfânt, datând din  vremea când orașul Salonic era al doilea  ca mărime din Imperiul Bizantin, după Constantinopol. Face parte din situl Monumentelor Paleocreștine și Bizantine din Salonic , fiind din 1988 pe lista monumentelor din Patrimoniul mondial UNESCO. Biserica este una dintre cele mai mari din Grecia și  a fost refăcută  în 1917 , în urma unui incendiu care a provocat mari pagube orașului..

    Biserica  este renumită pentru cele șase panouri de mozaic din  perioada iconoclastă. Aceste mozaicuri îl reprezintă pe Sfântul Dumitru, cu ctitorii și copiii lor. Mozaicurile sunt un strălucit exemplu de artă bizantină care au supraviețuit epocii iconoclaste. O inscripție situată în partea de jos a unuia dintre panourile de mozaic este o mulțumire adresată lui Dumnezeu pentru ajutorul divin la salvarea locuitorilor Salonicului de invazia  păgână,  din anul 612. În bazilică sunt depuse moaștele Sfântului Dumitru, izvorâtorul de Mir, precum și cele ale Sfintei Anisia. 

      Lăsăm în urmă această renumită  biserică și  ne îndreptăm spre  Catedrala Mitropolitană Sfantul Grigorie Palama, trecând prin renumite situri arheologice și  celebra piață Aristotel, simbol al urbei. Lăcașul de cult este unul  dintre cele mai vizitate și importante biserici din Salonic, fiind  închinată Sfântului Grigorie Palama.  A fost  ridicat în anii 1891-1912.  În biserică se află moaștele Sfântului Grigorie Palama, puse  într-o raclă de argint, spre închinare tuturor pelerinilor.  Acest sfânt se sărbătorește în fiecare an în  a doua duminică din Postul Paștilor și la 14 noiembrie.

    Preasfințitul Ignatie, Episcopul Hușilor, i-a dedicat acestui sfânt o excelentă carte intitulată  ,, Sfântul Grigorie Palama și energiile necreate”,  considerînd   că Sfântul Ierarh este teologul luminii, al harului dumnezeiesc și  al slavei Preasfintei Treimi.  A fost Arhiepiscopul Salonicului în anii 1350 – 1359.  Această biserică te  impresionează prin arhitectura somptuoasă și importanța sa religioasă. Catedrala Mitropolitană Sfantul Grigorie Palama  a fost prima biserică  construită  cu  o cupolă  în Salonicul ocupat de turci. Catedrala are la bază tipul octogonal romano-bizantin, cu naos în formă de cruce și  patru turnuri  înălțate  în colțurile clădirii.  După cutremurul din 1978, frescele din  interior au fost repictate, iar sub altar a fost descoperită o criptă secretă, folosită ca ascunzătoare în timpul luptei Macedoniei (1904-1908) împotriva turcilor. În curtea catedralei există un muzeu de icoane, unde pot fi admirate  o serie de mozaicuri și fresce bizantine. Așezată într-o zonă cu multe atracții turistice, Catedrala Mitropolitană Sfantul Grigorie Palama reprezintă un simbol al culturii și istoriei Salonicului,  un important loc de rugăciune și spiritualitate. 

     Vizităm apoi  Mănăstirea Sfintei Teodora  din  centrul oraşului Tesalonic, în apropierea pieţei Aristotel, pe strada care duce către biserica „Sfânta Sofia”. Mănăstirea funcţionează drept cămin pentru monahii și studenții din Grecia. În biserica mănăstirii, în pronaos se păstrează moaştele Sfintei Teodora din Tesalonic.  În curtea mănăstirii se găseşte şi izvorul Sfintei Teodora, a cărui apă este tămăduitoare.

   În aceeaşi biserică se află şi moaştele Cuviosului David din Tesalonic, sfânt  care s-a nevoit mai întâi în mănăstirea Sfinţilor Mucenici Teodor şi Mercurie, din apropierea cetăţii Tesalonicului.  A stat  vreme de trei ani într-un migdal apoi,  într-o chilie pe care a zidit-o sub acel migdal. S-a mutat la cereştile locaşuri în anul 540.  Astăzi, numeroşi pelerini vin zilnic la Mănăstirea „Sfânta Teodora” pentru a se închina cinstitelor sale moaşte.

      În apropierea  Catedralei Mitropolitane se află și   Biserica Sfânta Sofia . Este una dintre cele mai vechi biserici din Salonic, fiind ridicată în secolul al VII-lea, după proiectul marii Biserici Sfânta  Sofia din Constantinopol, construită  în timpul împăratului bizantin  Iustinian ( 527-565). A fost transformată  în moschee în anul 1430, după ocuparea orașului de către turci  și  a fost redată Bisericii Ortodoxe Grecești în anul 1912. În interior pot fi admirate o parte dintre mozaicurile originale și  cupola,  aici aflându-se  moaștele Sfântului Ierarh Vasile al Tesalonicului.

      Ne plimbăm în miezul zilei pe faleză și pe străzile înguste ale orașului  cu restaurante și  magazine pline de  mărfuri tradiționale, din apropierea țărmului Mării Egee,  îndreptându-ne spre Turnul Alb. Trecem printr-un frumos parc  cu situri istorice, unde   tronează imperial statuia împăratului Alexandru Macedon.

      Turnul Alb este simbolul orașului fiind ridicat în secolul al XVI-lea, cu rol  de apărare, ulterior devenind  loc de execuții și închisoare otomană, fiind numit și Turnul Sângeros. În interiorul turnului, la ultimul etaj se află o cafenea, iar primele etaje cuprind Muzeul de Istorie și  Artă.

       Îndreptându-ne cu autocarul spre hotel,  trecem pe lângă Arcul lui Galerius, ridicat pentru a celebra victoria romanilor împotriva perșilor, de către împăratul Galerius Maximianus. Construirea arcului s-a făcut din marmură și cărămidă, iar fațetele pilaștrilor au fost decorate cu scene din lupta împotriva perșilor. Monumentul este important pentru  istoria grecilor. În apropiere se află o impunătoare Rotondă romană. Ea  a fost construită inițial cu rol de mausoleu, însă a fost transformată la finalul secolului al IV-lea în biserică și decorată cu mozaicuri. În prezent, este cunoscută drept Biserica Sfântul Gheorghe. Suntem cazați după amiază în  frumosul hotel Anatolia și  spre seară ne plimbăm pe străzile animate ale orașului.

      În a treia zi, după servirea micului dejun, părăsim orașul Salonic și ne îndreptăm  spre mănăstirea Sf. Ioan Teologul  Suroti.  Pentru a ajunge la Mănăstire, dinspre Tesalonic urmăm autostrada spre Halkidiki şi ajungem la Suroti, pentru a ne închina la moaștele Sfântului Paisie Aghioritul și la Sfântul Arsenie Capadocianul

     Mănăstirea de maici  de la Suroti este  închinată Sfântului Ioan Teologul şi Sfântului Arsenie Capadocianul și se află  la 30 de kilometri de oraşul Tesalonic. Începuturile mănăstirii sunt legate de Cuviosul Paisie Aghioritul unul dintre cei mai iubiți părinți din Muntele Athos, un iubitor de Dumnezeu, de o mare  simplitate.

       Datorită legăturilor duhovniceşti cu obştea Mănăstirii Sfântului Ioan Teologul de la Suroti, Cuviosul Paisie a dăruit aşezământului moaştele  Cuviosului Arsenie Capadocianul. Astăzi, cinstitele moaşte sunt aşezate spre închinare în mănăstire.

       La 4 noiembrie 1993, părintele Paisie a ieşit pentru ultima oară din Sfântul Munte Athos, pentru a fi prezent, ca de obicei, la privegherea sărbătorii Sfântului Arsenie  Capadocianul, prăznuit în ziua de 10 noiembrie, la Mănăstirea „Sfântul Ioan Teologul”, din Suroti. Din cauza problemelor de sănătate, Cuviosul Paisie a rămas aici pentru a fi îngrijit de maicile din obşte.

     La  12 iulie 1994, aproape de miezul nopţii, părintele Paisie Aghioritul a trecut la cele veşnice şi, potrivit dorinţei sale, a fost înmormântat în apropiere de biserica mănăstirii, lângă un frumos foişor din lemn. Te impresionează simplitatea mormântului.  Programul  de vizitare este foarte strict, la fel și ținuta pelerinilor, mănăstirea fiind închisă în zilele de post din cursul săptămânii, inclusiv în ziua de luni. Biserica este foarte frumoasă construită în formă de cruce greacă, cu ziduri cărămizii  și un pridvor cu  coloane și arcuri în formă de semicerc.

    Lăsăm în urmă frumoasa  mănăstire și ne îndrptăm spre Atena pe o autostradă modernă. În drum ne oprim la mănăstirea Kato  Xenia .

    Mănăstirea Kato Xenia adăposteşte icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului „Străina” (Panaghia Xenia) şi o parte din Brâul Maicii Domnului.   În vara acestui an, la începutul lunii iulie, la inițiativa P.S. Episcop Ignatie,  cinstitul Brâu  a fost adus spre închinare credincioșilor   din  Huși și  Vaslui.

     În locul unde Maica Domnului a binevoit să fie descoperită icoana, creştinii au ridicat o mănăstire. Fiind la malul mării, piraţii au atacat-o  în nenumărate rânduri. După o vreme, călugării au luat icoana Maicii Domnului şi s-au refugiat la Mănăstirea Panaghia Chisiotisa, care astăzi se numeşte Ano Xenia („Străina de Sus”).

   În anul 1980, în urma unui mare cutremur, mănăstirea a fost distrusă în întregime și din cauza instabilităţii terenului, ea a fost reconstruită mai jos,  la un kilometru depărtare.

     Mănăstirea  ne încântă prin arhitectura specifică Greciei:  ţiglă roşie, ziduri din piatră şi chilii vopsite în alb. Între nepreţuitele odoare pe care le deţine mănăstirea se află şi două bucăţi din Brâul Maicii Domnului, primite în dar de la Mănăstirea Vatoped din Sfântul Munte Athos, în anul 1552.

       Hramul mănăstirii este la 23 august, la odovania praznicului Adormirii Maicii Domnului, zi în care se sărbătoreşte icoana Maicii Domnului „Panaghia Xenia”, când mii de pelerini din toată lumea vin să-i aducă cinstire. Lăcașul de cult este o mănăstire de maici, cu monahii venite chiar și din România. Pelerinii ,ca de altfel  la toate mănăstirile,  sunt   primiți cu prăjituri, dulciuri,  ceai și cafea.  Cu deosebită bucurie și evlavie  în lăcașul de cult se  păstrează o parte din Cinstitul Brâu al Maicii Domnului, una dintre cele mai valoroase relicve creștine. Este țesut din păr de camilă și  alături de Cinstitul ei Acoperământ, constituie singura amintire prețioasă care se pastrează din viața ei pământească. Potrivit Traditiei, Apostolul Toma, nefiind prezent la înmormântarea Maicii Domnului, a primit Sfântul ei Brâu ca dovadă a învierii și înălțării ei cu trupul la cer.

     De-a lungul vremii, Brâul Maicii Domnului a vindecat nenumarati bolnavi, în special pe cei de cancer și  a ajutat   multe femei care nu puteau avea copii. Sunt numeroase miracole care s-au întâmplat pană astăzi cu Sfantul Brâu. Valoarea lui este inestimabilă deoarece este direct legat de Maica Domnului, Preasfânta Fecioara Maria. De aceea, Biserica Ortodoxă acordă un cult Sfântului Brâu, așa cum o face și cu Preasfântul Lemn din Crucea Domnului. În calendarul ortodox, evenimentul așezării Sfântului Brâu al Maicii Domnului în raclă, este pomenit la 31 august.

          Seara, după un drum lung de peste 540 de Km  ajungem în Atena, inima Greciei. Suntem impresionați de frumusețea orașului,  de edificiile sale, de viața trepidantă și de intensa  circulație din  această metropolă.  Suntem cazați în centrul orașului la Hotelul President, de patru stele,  cu 21 etaje,  cu piscină și saună. De la ultimul etaj se vede o panoramă a orașului  și colinele acestuia. În acest hotel  stăm două zile.

    Atena este situată  în  regiunea Attica, fiind unul dintre cele mai vechi orașe din lume,  atestat de  peste 3.400 de ani.  În Antichitate  a fost un puternic oraș-stat a cărui apariție a avut legătură cu dezvoltarea portului maritim Pireu. Centru al artelor, al  filosofiei, al  Academiei lui Platon și al Liceului lui Aristotel, este considerată  adesea leagănul civilizației occidentale și locul  de naștere al democrației, în mare parte din cauza impactului  cultural și politic asupra continentului european și  asupra romanilor.  În zilele noastre  Atena este o metropolă cosmopolită, de aproape 4 milioane locuitori, centru al vieții economice, financiare, industriale, maritime, politice și culturale din Grecia. Zeița Atena este patronul urbei.  

    Edificiile  de pe  Acropole  fac parte din   patrimoniul cultural mondial UNESCO, iar Panteonul este sigla U.E. Acropole din Atena (în greacă:  „oraș ridicat”) reprezintă  colina sacră fortificată din centrul orașului, fiind cea mai cunoscută în lume.

    A adăpostit, încă din cele mai vechi timpuri, principalele edificii de cult ale Atenei. Distrusă în întregime de către perși în timpul războaielor medice, ea a fost reconstruită în perioada ,, secolului de aur ” al lui Pericle (secolul al V-lea î.Hr.). La realizarea acesteia au participat arhitecți și sculptori renumiți  aflați sub conducerea lui Fidias. Monumentele mai importante de pe Acropole sunt templele Panteonul  și Erechtheionul ambele dedicate zeiței Atena.

     Trecem cu autocarul prin apropierea Pieții Syntagma (Piața Constituției”)  din  zona  centrală a orașului Atena. Piața este numită după Constituția pe care primul rege al Greciei, Otto, o acordă țării în 1843. Ea este situată în fața Vechiului Palat Regal din secolul al XIX-lea, clădire în care se află acum  Parlamentul Greciei. Piața Syntagma este cea mai importantă, din punct de vedere istoric și social, a Atenei moderne, aici fiind epicentrul activității comerciale și politice a Greciei.

    Clădirea neoclasică care adăpostește Parlamentul Grec din 1934, este înconjurată de vastele Grădini Naționale, deschise publicului; Parlamentul nu este deschis pentru public, nici măcar în perioada vacanței parlamentare. Ceremonia de schimbare a gărzilor are loc la fiecare oră în fața Parlamentului și  a Mormântului Soldatului Necunoscut.

     În fiecare zi, pelerinajul  începea cu o rugăciune, iar când ne îndreptam spre mănăstirea  cu hramul sfântului,  se citeau acatistul și rugăciunile acestuia.  Vineri, 8 noiembrie, de ziua Sfinților Arhangheli Mihail și Gavril, ne urcăm în autocar și străbatem bulevardele Atenei,  trecând pe lângă stadionul olimpic, în zare obsevându-se Acropole, îndreptându-ne spre portul Pireu,  pentru a lua feribotul  și a ajunge în insula Eghina, la mănăstirea  unde se află moaștele Sfântului Nectarie, chiar în preziua sărbătoririi sale. După îndeplinirea formalităților portuare din Pireu, ne urcăm într-un feribot modern,  într-o zi splendidă de toamnă, admirând clădirile albe și   peisajul marin din jur. Insula Eghina este  situată în Golful Saronic, între Atica și Argolida. Poziția favorabilă a insulei a făcut ca  Eghina să fie  o rută comercială importantă și unul dintre cei mai mari rivali al orașului Atena, fiind cea mai apropiată insulă de Atena,  îndeplinind  pentru puțin timp  și  rolul de capitală a Greciei. Tot pe această insulă a locuit o perioadă scriitorul Nikos Kazantzakis, care inspirat de peisajele zonei  și de viața autentică grecească a scris cartea „ZorbaGrecul”.

         Un important obiectiv turistic din punct de vedere duhovnicesc îl reprezintă mănăstirea „Sfanta Treime”, unde se găsesc moaștele Sfântului Nectarie Taumaturgul. Acesta este considerat protectorul insulei Eghina si a ajutat la ridicarea manastirii între anii 1904-1910.   Biserica mănăstirii a fost ridicată pe ruinele unei vechi biserici bizantine, la insistențele maicilor din zonă și a fost închinată, la început, Sfintei Treimi. Ulterior, dupa trecerea la cele vesnice a Sfântului Nectarie, la  9 noiembrie 1920 și odată cu canonizarea sa de catre Patriarhia Ecumenică din Constantinopol, la 20 aprilie 1961, a primit al doilea hram. Mai târziu, la poalele mănăstirii o fost construită o biserică  măreață, una dintre cele mai mari din Grecia, pentru a primi miile de pelerini ce vin aici, mulți și din România.  Astăzi, capul sfantului este păstrat într-o mitră de argint în biserica mică, iar părți din moaștele sfântului se află alături, într-o raclă de argint. De asemenea, în apropiere se află chilia și mormântul Sfântului Nectarie, ambele deschise pentru vizita pelerinilor.

     În taina inimii sale, fericitul ierarh Nectarie era un adevărat isihast, un mare lucrător al rugăciunii lui Iisus, care îi dădea multă pace, bucurie, blândețe și îndelungă răbdare, nebăgând în seamă defăimarea și osândirea celor din jurul său.

      Dorind la bătrânețe să se retragă  pentru  mai multă liniște, a construit între anii 1904-1907, cu ajutorul multor credincioși și ucenici, o frumoasă mănăstire de călugărițe în insula Eghina, rânduind aici o viață desăvârșită de obște, după tradiția Sfinților Părinți. Se retrage definitiv în această mănăstire, ducând o viață de smerenie și slujire, de dăruire totală și rugăciune intensă. Dumnezeu l-a învrednicit pe Cuviosul Nectarie cu harul Duhului Sfânt. Pentru aceasta, mulți bolnavi și săraci alergau la biserica mănăstirii din Eghina și cereau ajutorul lui pentru vindecare.

     Simțindu-și sfârșitul aproape, pe când făcea un pelerinaj cu icoana Maicii Domnului în insula Eghina, Sfântul Nectarie a spus  ucenicilor săi că în curând va pleca la Hristos. Îmbolnăvindu-se, a fost dus la un spital din Atena. Răbda cu tărie boala și ispita, așteptând cu bucurie ceasul ieșirii sale din această viață.

     După aproape două luni de suferință, Sfântul Nectarie și-a dat sufletul cu pace în mâinile lui Hristos, la 9 noiembrie, 1920, la vârsta de 74 de ani,   izbăvindu-se de toate ispitele acestei vieți, pentru care s-a învrednicit să se numere în ceata sfinților lui Dumnezeu. Ucenicii săi, după ce l-au plâns mult, l-au înmormântat, după rânduiala în biserica zidită de el, cu hramul ,, Sfânta Treime”.  

     După mai bine  de douăzeci de ani, la trei septembrie 1953, sfintele sale moaște au fost scoase din mormânt și așezate în biserica mănăstirii din Eghina, pentru cinstire și binecuvântare. În anul 1961, Sinodul Bisericii din Grecia, văzând numeroasele minuni care se făceau la moaștele sale, l-au declarat sfânt, cu zi de prăznuire la nouă noiembrie, devenind astfel cel mai venerat sfânt din această binecuvântată țară ortodoxă. Zilnic credincioșii se închină la moaștele Sfântului Nectarie și la mormântul său, făcând din mănăstirea sa din insula Eghina cel mai iubit loc de pelerinaj din toată Grecia.
     Sfântul Nectarie s-a arătat făcător de minuni încă din timpul vieții, asemenea tuturor sfintilor, de unde și numele „Taumaturgul”, adică „Vindecătorul”. Este cunoscut ca fiind  Sfântul ocrotitor al bolnavilor de cancer.

     Insula Eghina este cunoscută ca fiind   Țara fisticului și a turismului. Economia insulei se bazează pe pescuit  și  agricultură (se cultivă grâu, măsline, struguri, smochin și fistic, cultivat intensiv). În Eghina sunt  numeroase magazine  cu diverse mărfuri grecești și orientale. Ne oprim la ele și cumpărăm produse locale. Aici sunt  și frumoase plaje care atrag turiști din toată lumea.

       După amiază părăsim insula și ne îndreptăm spre Atena. În apropierea metropolei,  vizităm  o frumoasă mănăstire  cu hramul  Sfinții Mucenici Ciprian și Iustina. Este  o biserică frumoasă în stil grecesc, impunătoare cu o catapeteasmă deosebită.  La  2 octombrie,  Biserica Ortodoxă sărbătorește  pe Sfinții Mucenici Ciprian și Iustina. Acest mucenic a fost unul dintre cei mai mari vrăjitori ai timpului său, dar, încercând să facă magie asupra unei tinere fecioare pe nume Iustina, puterea diavolească nu a avut succes asupra credinței statornice a acestei tinere. Văzând caâă vrăjile sale nu au efect, Ciprian s-a convertit la ortodoxie și a devenit mai târziu episcop al Antiohiei. Atât Sfântul Ciprian cât și Sfânta Iustina fecioara  au suferit martiriul în Damasc. La plecarea din mănăstire starețul ne-a adus spre închinare moaștele celor doi sfinți.  

     Seara  ne întoarcem spre Capitală, încercând să ne apropiem cât mai mult de Acropole și trecem prin apropierea celebrei piețe a Constituției, unde se află Parlamentul Republicii Elene.

       Sâmbătă, dimineața plecăm din Atena  și ne îndreptăm spre unul dintre cele mai cunoscute locuri de pelerinaj din Grecia de astăzi, Mănăstirea Sfântului Efrem cel Nou, care se află în apropierea localităţii Nea Makri, din regiunea Atica, la  30 de kilometri nord de Atena.

     Această mănăstire  a fost zidită în perioada bizantină, înainte ca peninsula grecească Atica să ajungă sub ocupaţie otomană. Mănăstirea este închinată Maicii Domnului, având hramul ,,Buna Vestire” dar este cunoscută mai degrabă ca Mănăstirea Sfântului Efrem, deoarece în biserica mănăstirii se află  moaştele Sfântului Efrem cel Nou, considerat ocrotitorul celor dependenţi de droguri, al celor cuprinşi de depresie şi al celor deznădăjduiţi.

     Sfântul Mucenic Efrem cel Nou s-a născut la 14 septembrie,  de Ziua Sfintei Cruci în  1384, intrând la o vârstă fragedă în Mănăstirea Maicii Domnului de pe Colina Neprihăniţilor. În luna septembrie 1425, turcii au cotropit mănăstirea, ucigând mulţi monahi, iar pe Efrem l-au luat prizonier. După ce l-au torturat timp de mai multe luni,  Sfântul Efrem a murit  la 5 mai 1426 .

     În ziua  de 3 ianuarie 1950, prin revelație dumnezeiască, monahia Macaria a descoperit moaștele  Sfântului Efrem cel Nou. A doua zi, maica Macaria a curăţat sfintele moaşte şi le-a aşezat în altarul bisericii mănăstirii, înaintea lor aprinzând o candelă. În aceeaşi noapte, Sfântul Efrem cel Nou i-a apărut maicii, în vis, spunându-i numele său, cât şi cele despre viaţa lui.

    După descoperirea sfintelor sale moaşte, Sfântul Efrem a făcut nenumărate minuni şi vindecări  celor  care i se adresau cu rugămintea de a primi tămăduire. Astfel, a tămăduit mulţi oameni de cancer și alte boli, salvând oamenii pe patul de moarte  în timpul operaţiilor.

     Canonizarea Sfântului Efrem cel Nou a fost făcută de către Patriarhia Ecumenică în 1998 şi este prăznuit atât în ziua mutării sale la Domnul, pe 5 mai, cât şi în ziua aflării cinstitelor sale moaşte, pe 3 ianuarie.

       Mănăstirea este construită  din piatră. În centru se găseşte  Biserica închinată Bunei-Vestiri. În partea dreaptă a bisericii se află racla cu moaştele întregi ale Sfântului Efrem, iar în partea stângă  este  o capelă  unde o candelă stă de veghe la mormântul Sfântului. De asemenea, în curtea mănăstirii, într-un paraclis lateral  se găseşte o parte din copacul în care a fost martirizat acest Sfânt.  Mănăstirea Buna Vestire este cunoscută  astăzi drept Mănăstirea Sfântul Efrem cel Nou

      În aceeași zi mergem la  Mănăstirea Sfântul Ioan Rusu din Insula Evia. Biserica mănăstirii adăposteşte, cu mare bucurie, mult cinstitele Moaşte ale Sfântului Ioan Rusu, un sfânt cunoscut şi iubit în întreaga lume, atât pentru nenumăratele lui minuni, cât şi pentru  viaţa lui  deosebită, închinată  în Hristos. Sfântul Ioan Rusu s-a născut în Ucraina, în jurul anului 1690.  Înrolat în armata  țarului Petru  cel Mare,  într-o luptă împotriva turcilor, tânărul Ioan a fost capturat şi vândut că sclav. Este dus în Constantinopol, apoi în regiunea Prokopion din Asia Mică, unde a vieţuit ca slugă la un ofițer  turc din  localitate. Ajuns în casa ofițerului, Sfântului Ioan i s-a impus să adopte religia musulmană, iar pentru că a refuzat să facă acest lucru în urma repetatelor încercări ale gazdelor, a fost umilit și chinuit, bătut, lovit și scuipat. Cu toate acestea, a  rămas neclintit în credința sa, spunându-i stăpânului său: „Dacă mă lași liber în credința mea, îți voi împlini cu sârguință poruncile; dacă mă silești să-mi schimb credința, mai degrabă îți predau capul decât credința. Creștin m-am născut și creștin voi muri”. În cele din urmă, pentru refuzul său s-a ales cu „titulatura” de kafir, ceea ce înseamnă „om necredincios” și i-a fost încredințat grajdul de vite ca locuință și ascultare. Dar aceasta nu l-a mâhnit pe Ioan. Îi mulțumea lui Dumnezeu zi de zi că l-a învrednicit să înțeleagă virtutea smereniei și să fie credincios  lui Hristos, Cel care s-a născut tot într-o iesle, lângă Betlheem. Uneori, sfântul reuşea să termine munca zilnică şi să meargă în Biserica „Sfântul Gheorghe” din sat, pentru a participa la priveghere.      

       Cunoscând ziua trecerii sale la cele vesnice, a cerut sa fie împărtășit cu Trupul și Sângele Domnului. Sfânta Împărtășanie i-a fost adusă într-un măr, pentru a fi ferită de profanare. După ce a fost împărtășit, a trecut la cele veșnice în anul 1730, la vârsta de 40 de ani.  Mai târziu, în urma unei descoperiri dumnezeiești, preotul care l-a împărtășit a luat sfintele sale moaște și le-a așezat în biserica ,, Sfântul Gheorghe”. Această biserică a fost jefuită in 1832 de Osman Pasa, cel care va arunca în foc sfintele sale moaște, din dorința de a se răzbuna pe creștini. Potrivit Tradiției, trupul sfântului neputrezit s-a mișcat în foc, rămânând nevătămat. Numai o negreală de la foc și fum a rămas întiparită pe sfintele sale moaște. După anul 1922, moaștele Sfântului Ioan Rusul au ajuns din Anatolia  în insula Evia, în actualul oraș Procopie. Sfântul era venerat atât de greci, cât şi de turci, armeni, protestanţi şi musulmani, mulţi dintre cinstitorii săi fiind binecuvântaţi cu minuni, vindecări şi ajutor. Biserica greacă unde se află acum   racla este foarte frumoasă  și ne închinăm  la  sfintele sale moaște înnegrite de fum.  Lângă ele se   află bastonul său, iar  în apropierea bisericii, într-un mic paraclis sunt centura și  fesul acestuia.

     Sprea seară ne îndreptăm spre   orașul Kalampaca și Meteora, fiind cazați la Hotelul  Larissa Imperial.

       Duminică, 10 noiembrie,  mergem  la mănăstirile de la Meteora , unde ,, raiul  este suspendat” între cer și pământ . Așezate în inima Greciei, stâncile Meteorei au  pe vârfurile lor  înalte,  de peste 600 de metri, mai multe mănăstiri bizantine din secolul al XIV-lea ,, suspendate ”. Te minunezi și astăzi cum au putut să construiască aceste biserci cu ziduri groase cu  mijloacele și tehnica rudimentară din evul mediu. Cu ajutorul scripeților și alte mijloace  s-au adus materialele și s-au construit aceste lăcașuri durabile în vârful stâncilor, pentru a fi ferite de invaziile turcești și a nu fi transformate în moschei. Am văzut  acolo că și astăzi  materialele  și alimentele sunt aduse la  aceste mănăstiri  cu ajutorul scripeților, a cablurilor și a cabinelor suspendate. Călugării de aici  au dat dovadă de jertfelnicie pentru credință, țară și neam.

      La Meteora erau cândva 24 de mănăstiri,  dar acum au rămas doar șase care  pot fi vizitate. Mulți partizani greci se ascundeau în mănăstirile de aici și din păcate, multe au fost distruse de nemți în cel de-al Doilea Război Mondial. În ciuda  împrejurărilor  istorice nefavorabile, călugării au păstrat și au salvat până astăzi comorile neprețuite ale mănăstirii lor. Complexul monastic de la Meteora este al doilea din Grecia după cel de pe Muntele Athos și, din fericire, poate fi vizitat și de femei. Face parte din Patrimoniul UNESCO.

   Din motive de timp,  vizităm doar două mănăstiri din complexul Meteora.

    Cea mai mare dintre mănăstirile de la Meteora este Megalo Meteora situată la 623 m înălțime. Aceasta a fost fondată în 1336 de un călugăr pe nume Athanasie Meteoritul. Biserica din interiorul mănăstirii are hramul ,,Schimbarea  la față” a Mântuitorului, a fost ridicată la mijlocul secolului al XIV-lea. Vechea mănăstire a fost transformată în muzeu unde, printre altele, se pot vedea gravuri și tapiserii care ne prezintă  viața austeră a călugărilor din Meteora.    Aici se află una dintre cele mai bogate și mai remarcabile biblioteci monahale, osuarul cu osemintele călugărilor și scripeții cu care călugării aduceau proviziile în mănăstire.

    Biserica a fost construită în stilul arhitectural al mănăstirilor de pe Muntele Athos. În timpul celui de-al doilea ctitor, Sfântul Iosif, biserica a fost decorată cu frescele unei biserici obișnuite cu  Hristos Pantocrator, Cei trei Ierarhi, Fecioara Maria înscăunată, ctitorii mănăstirii și scene din Patimile lui Hristos.  De-a lungul timpului s-au construit capelele mai mici, turnul și scările care duc la el, bucătăria și un adăpost pentru bătrâni. Înainte de a intra în Mănăstire se vede schitul din peștera în care a trăit călugărul Athanasie.

    Pe o altă stâncă abruptă se află Mănăstirea Sfântul Ștefan. Este menționată în arhive din secolul al XIV-lea, biserica veche fiind pictată cu fresce, așa cum arată inscripția de pe plăcuța lăcașului. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, mănăstirea a fost bombardată, fiind aproape distrusă.
   Din 1961 a devenit mănăstire de maici. Acum este un lăcaș deosebit de frumos unde putem admira bisericile renovate și muzeul modern cu obiecte,  veșminte și vechi cărți bisericești .

     Biserica centrală a fost construită în 1798 cu hramul Sf. Haralambie. Aici sunt păstrate sfintele moaşte ale Sfinţilor Haralambie şi Ştefan. De remarcat sunt pupitrele și jilțurile din lemn sculptat. Vechea bancă, construită în anul 1857, este acum muzeu. Aici sunt expuse manuscrise vechi, icoane post-bizantine, obiecte din argint și veșminte brodate cu fir de aur,  cum sunt brâul şi mânecile Episcopului Gavriil. 

   Nu doar mănăstirile de la Meteora atrag turiștii ci și natura înconjurătoare. Stâncile în sine sunt impresionante, minuni ale naturii,  ridicându-se ca niște ciuperci înalte cu aceste biserici din Tesalia.

        După amiază plecăm din Meteora spre  Salonic și seara  suntem cazați la același hotel Anatolia de  la  începutul pelerinajului.  În cursul dimineții de luni vizităm  din nou orașul și Biserica Sfântului Dumitru-izvorâtorul de mir. Și aici ca la toate obiectivele religioase și turistice întâlnim grupuri de pelerini români veniți din diferite  zone ale țării.

      La ora 11 în a șaptea zi, părăsim cu nostalgie orașul Salonic,  îndreptându-ne  spre casă pe același drum, trecând granița pentru a ajunge în Bulgaria. Ne oprim pe traseu  la un magazin pentru a lua ultimele suveniruri. În după amiaza zilei de luni avem parte de o surpriză din partea părintelui Ștefan  și vizităm Mănăstirea Rila, cea mai renumită biserică ortodoxă din Bulgaria. Aici cad primii fulgi de nea din această toamnă, vremea schimbându-se pe neașteptate.        

    Întemeiată în secolul al X-lea, Mănăstirea Rila este așezată în partea de nord-vest a Munților Rila, la o altitudine de 1147 de metri, în valea râului Rila, la 117 kilometri sud de capitală Sofia.

   După tradiție, Mănăstirea Rila a fost ctitorită de Sfântului Ioan de Rila în vremea țarului Petru I (927-968). Cuviosul Ioan s-a nevoit într-o peșteră nu departe de locul mănăstirii, iar mănăstirea a fost zidită de ucenicii săi.

      Mănăstirea Rila a supraviețuit ocupației turcești și  a fost restaurată prin osteneala fraților Ioasaf, David și Teofan din Granica. Ei au reușit să strângă în jurul lor  o nouă comunitate de călugări. Una dintre cele mai mari realizări a celor trei frați este aducerea de la Târnovo la Rila a moaștelor Sfântului Ioan de Rila în anul 1469. Odată cu mutarea sfintelor moaște la Mănăstirea Rila, aceasta a ajuns să fie cunoscută în toată țara, cât și peste hotare.

             Un incendiu, izbucnit în anul 1833, a cauzat multe daune, atât la corpul vechi al mănăstirii, cât și în părțile noi ale acesteia. Călugării au reușit cu greu să adune cele necesare reparațiilor. După  Eliberarea Bulgariei (1878), Mănăstirea Rila a pierdut din importanță, nemaifiind văzută ca un loc central al țării, ci doar ca un loc de rugăciune. Odată cu instituirea regimului comunist, activitățile religioase au ajuns să fie limitate, bunurile și proprietățile acesteia i-au fost confiscate, iar mănăstirea a fost transformată în muzeu.

      În anul 1976, Mănăstirea Rila a fost declarată monument istoric și arhitectural național, iar în anul 1983, aceasta a fost trecută pe lista Patrimoniului Mondial de Cultură UNESCO. În anul 1991, statutul inițial al mănăstirii a fost recunoscut printr-un decret special al Consiliului de Miniștri.

      Astăzi, în Mănăstirea Rila se afla singura comunitate monahală care mai păstrează în întregime tradițiile și spiritul culturii ortodoxe balcanice.Suntem impresionați de frumusețea lăcașului de cult, de catapeteasma acestuia, pictura  și  întreaga biserică fiind  în curs de restaurare.

       Noaptea trecem pe lângă Sofia, capitala Bulgariei,  traversănd Dunărea pe Podul Prieteniei,  construit acum  70 de ani, îndreptându-ne rapid  spre casă, încântați de obiectivele  spirituale vizitate.

      Aşadar, după un pelerinaj de vis, de suflet, de care ne vom aduce aminte permanent, enoriaşii, împreună cu părintele lor, au revenit în oraşul Vaslui. Desigur, mai bogaţi sufleteşte, întrucât această vizită ne-a împlinit spiritual şi cultural. Înţelegem  mult mai bine istoria acestei zone  frământate din  inima Lumii Ortodoxe, ca  fiind  un spaţiu  al schimburilor culturale și  comerciale, între Orient și  Occident, întrucât  grecii  numiți și  ,,cărăuşii   mărilor” sau  ,,evreii Europei” au dat mari valori civilizației umane. Pelerinajul acesta  ne aduce  acea viaţă paşnică, spirituală, de legătură dintre cult şi cultură, dintre identitatea românească şi  universalitate, ne ajută să înțelegem unele  lucruri care până  acum ne  erau străine sau chiar să ai o altă concepție despre viață. Ne face să fim mai înţelepţi, mai buni şi generoşi, într-o viaţă trecătoare şi o lume agitată, stresantă,  în schimbare, în care sunt pervertite valorile moral-creştine, credinţa, nădejdea şi iubirea. De aceea, acest pelerinaj, cu alese trăiri spirituale, constituie o experienţă deosebită care ne va marca toată viaţa.

                                                                                     Prof.   Nicolae   Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.