E.ON si MOL vor dezvolta o retea national de 40 de statii de ncrcare a vehiculelor electrice

Investitia, care va ncepe n acest an si se va ncheia n 2020, va fi sustinut cu finantare nerambursabil din fonduri europene. Initiativa face parte dintr-un proiect mai amplu, denumit NEXT-E, care vizeaz dezvoltarea unei retele paneuropene de statii de ncrcare ce va traversa sase tri. NEXTE primeste cel mai mare grant de e-mobilitate din partea Comisiei Europene, pentru a extinde infrastructura de ncrcare a vehiculelor electrice n trile de coeziune.

Comisia European a anuntat, in data de 23 iunie, c proiectul NEXT-E a fost selectat pentru a primi fonduri prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), cu o cofinantare reco – mandat de 18,84 milioane Euro, acesta reprezentand un grant pentru a sustine dezvoltarea unei retele de incrcare a vehiculelor electrice. Prin intermediul proiectului NEXT-E vor fi instalate 222 de statii standard de incrcare rapid (50 kW) si 30 de statii de incrcare ultrarapid (150-350 kW), creindu-se astfel o infrastructur esen – tial pentru incrcarea vehiculelor elec – trice in Republica Ceh, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia si Romania. Proiectul a fost selectat dintre 152 de proiecte din domeniul transporturilor, numrul initial al proiectelor fiind 349, cu o sum total solicitat pentru cofinant are CEF de 7,5 miliarde Euro. Proiectul NEXT-E reprezint un model de cooperare a catorva grupurilider in sectoarele de electricitate, petrol si gaze, acestea unindu-si fortele cu productorii de automobile pentru a crea o retea de incrcare interoperabil si nediscriminatorie, ca alternativ viabil la vehiculele echipate cu motoare cu combustie intern. Consortiul este alctuit din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovensk ener – getika din Slovacia, E.ON Czech Re – public, E.ON Hungary, E.ON Romania), companiile din cadrul Grupului MOL (reprezentate de filialele din toate cele 6 tri participante), Hrvatska elekro – priveda din Croatia, PETROL (din Slovenia si Croatia), Nissan si BMW. n Romania vor fi instalate, in cadrul acestui proiect, 40 statii de incrcare rapid a vehiculelor electrice. Un numr de 19 statii vor fi instalate de ctre E.ON Energie Romania, care va sustine aceast investitie printr-o finantare nerambur – sabil din fonduri europene, in valoare de peste 1 milion de euro. Alte 21 de statii vor fi instalate de ctre partenerul MOL Romania. Statiile de incrcare rapid vor fi amplasate in perimetrele unittilor din reteaua de distributie a carburantilor operat de compania MOL si vor urmri acoperirea unor puncte importante de pe traseul a trei rute de transport rutier: Arad-Bucuresti-Constanta (culoar IV pan-european), Sebes-Targu Mures-Iasi si Suceava-Bucuresti-Giurgiu (partial cu – loar IX pan-european). Acesta este doar inceputul pro – iectului E-Mobility. Pe lang faptul c reprezint un model de business de viitor, este si o initiativ care are o puternic legtur cu eforturile de protejare a mediului inconjurtor, su – biect luat tot mai serios in considerare si in Romania. De asemenea, prin im – plicarea in astfel de proiecte dorim s venim in intampinarea nevoilor clientilor nostri, cei care se afl in centrul preocuprilor noastre permanente de a le oferi produse, servicii si solutii noi’, a declarat Frank Hajdinjak, director general al E.ON Romania. ‘Scopul nostru este de a oferi cele mai bune servicii persoanelor aflate in miscare, conform strategiei pentru 2030 a Grupului MOL. Instalarea de incr – ctoare pentru masini electrice in statiile noastre, ca parte a proiectului NEXT-E, ne va ajuta s devenim prima alegere a clientilor nu doar in materie de car – buranti, produse alimentare sau oferte gastro puse la dispozitie in statiile noastre Fresh Corner, ci si in ceea ce priveste alternativele la carburantii traditionali’, a declarat Camelia Ene, Country Chairman & CEO al MOL Romania. Consortiul NEXT-E va sprijini planurile nationale de e-mobilitate si strategia de expansiune a vehiculelor electrice in regiune, dezvoltand solutii sustenabile de incrcare, evaluand integrarea energiei regenerabile si intro – ducand procese inovatoare de business si pachete pentru consumatori in vederea reducerii dependentei de titei, contribuind astfel la procesul de decarbonizare in Europa. Consortiul va colabora indeaproape cu ministerele transporturilor, Comisia European si autorittile care elaboreaz politici sectoriale, pentru a se asigura c lectiile invtate in cadrul acestui proiect se regsesc intr-o implementare eficient a infrastructurii de incrcare a vehiculelor electrice. n cadrul proiectului se va realiza si un studiu complex de piat pe partea de e-mobilitate, care va indica cea mai bun strategie si cele mai eficiente abordri, din punct de vedere al costurilor, a infrastructurii de incrcare a vehiculelor electrice si a prestrii de servicii, in vederea impulsionrii utilizrii de vehicule electrice in regiune, conectand astfel trile din Europa de Vest cu cele din zona de coeziune a proiectului si transformand conducerea unei masini intr-o experient confortabil, bazat 100% pe electricitate. Planurile detaliate de retea si studiile vor fi urmate de un proiect-pilot in dou etape, care va include montarea de incrctoare rapide si de incrctoare ultrarapide, care vor rezulta intr-un plan final de imple – mentare la nivel regional a vehiculelor electrice si intr-un plan etapizat. Acti – vittile aferente proiectului au inceput in 2017, prin lansarea unor activitti cu intindere pe mai multi ani, fiind planificate a se incheia pan la 31 decembrie 2020. Proiectul NEXT-E a fost selectat pentru acordarea de fonduri de ctre Agentia Executiv de Inovatie si Retele (INEA) a Comisiei Europene, prin intermediul solicitrii de propuneri lansate in data de 13 octombrie 2016. Evaluarea oficial a proiectului mentioneaz: ‘Relevanta actiunii propuse in forma sa redus este foarte mare, ea promoveaz decarbonizarea, mobilitatea sustenabil si conectivitatea intermodal. Actiunea este una foarte matur si e de asteptat c va avea un impact pozitiv, c va aduce probe practice ca baz solid pentru luarea de decizii si c va avea si o strategie pentru implementarea in viitor a unei retele complete de incrcare pentru vehiculele electrice in intreaga Europ de Est.’ Investitia are loc in cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), mecanismul financiar al UE venind in sprijinul retelelor de infrastructur. Comisia propune s se investeasc suma de 2,7 miliarde Euro in 152 proiectecheie de transport care vin in sprijinul unei mobilitti competitive, curate si conectate in Europa. n paralel, separat fat de proiectul NEXT-E, E.ON Romania a instalat deja mai multe statii de incrcare a auto – vehiculelor electrice si a inceput un program de completare a propriei flote cu masini cu emisii zero, dand astfel comunittii si autorittilor locale un puternic semnal legat de preocuprile sale privind reducerea polurii. Mai exact, in acest an au fost instalate 7 statii de incrcare, dintre care trei sunt functionale la sediile E.ON din Iasi, Targu Mures si Bucuresti, iar celelalte patru in Iasi, in locatii ale unui dealer auto si la Universitatea Tehnic. Totodat, un numr de trei autovehicule electrice VW au intrat recent in flota companiei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.