‘Fie-v dragi copiii, purtati-v cu ei bland, invtati-i ce e de folos, fiti drepti si-ti vedea c nu-s slbatici. Schimbati-le des ocupatia, jucati-v cu ei, cci intre copii trebuie s fii si tu copil’, spunea la vremea sa Ion Creang, indrgostit de scolita lui din Pcurarii Iasului si fascinat de universul copilriei pe care avea s-l descrie cu atata cldur si duiosie in Amintirile sale. Un adevr fundamental, pe care marele nostru povestitor il trieste si il afirm cu convingere atunci cand spune ‘cci intre copii trebuie s fii si tu copil’. Este de altfel si revelatia pe care cititorul o are atunci cand parcurge paginile crtii ‘Ani de lumin’, scris de dou autoare, Eugenia Acatrinei si Crina Larisa Potorac, aprut in acest an, la Editura PIM. Conceput mai degrab ca un album, cartea pare s rezume experienta a dou personalitti cu o inclinatie nativ, special si distinct, hrzit anume parc formrii personalittii umane aflate la primul contact cu societatea si sistemul educational. Este si motivul pentru care cartea este structurat in trei prti distincte. O prim parte destinat poeziei ce cuprinde un numr de 68 de poezii, a doua parte, sub genericul ‘Cuvinte izvorate din lumina anilor’, cuprinde la randul ei un numr de 69 aforisme pe teme educationale, existentiale si filosofice si, in sfarsit, o a treia parte, ce ar putea fi intitulat ‘Glossar Foto’, incluzand 99 de instantanee color ce ilustreaz o preocupare educational sustinut si variat in lumea fascinant a varstei cand crizantema vietii infloreste. Desigur, scenele si imaginile au incrctura lor emotional, cu atat mai mult cu cat impletesc activitti profesionale cu amintiri de familie a cror valoare in timp vor creste sub raport emotional-afectiv. Cu sigurant o precizare a fiecrui eveniment cu localizare in timp si spatiu ar putea sublinia autenticitatea, mai ales din perspectiva timpului. O not distinct a crtii o dau incercrile de a fixa in versuri o experient de o viat mai ales a primei autoare, Eugenia Acatrinei, ajuns la sfarsitul unei cariere care i-a marcat profund modul de a fi si a gandi. Cum era si firesc, patina timpului s-a asternut benefic asupra judectilor surprinse in versurile sale sugestive, imbrcand acea tent sftoas si inteleapt asupra vietii si avatarurilor ei. Prin versuri aparent simple, ce apartin mai degrab liricii discursive, fiecare poezie contine in structura ei o doz de nostalgie, fericit impletit cu acea intelepciunea pe care doar experienta ti-o d, fiecare tem sfarsind prin asertiuni moralizatoare, izvorate din realittile vietii trite, nu rareori cochetand cu subtilitti filosofice. Desigur, totul se limiteaz la lumea mirific a copilriei, limitat cum e si firesc de relatia copil, printe, educator, grdinit, cas, spatiu de joac, in fapt universul copilului cu tot ce presupune el: jocul ca modalitte de invtare, lectii tematice, cu noastere elementar, raporturi interumane in spiritul afectiunii si dragostei, a prieteniei si respectului pentru valori, toate fiind subiecte de valoare, dup cum mrturisesc autoarele chiar in prefat: ‘n acest volum de versuri / Am creat demersuri / Ca prin acest concept / S ating discret / Subiecte de valoare’ (Prefat, p. 3). Subiectele de valoare nu vor fi putine, ele abund in fiecare poezie, toate fiind ptrunse de acel caracter formator si moralizator: S scrii frumos / n armonia cantecului / S gandesti duios / n linistea sufletului / E ca o raz de lumin (Oaz de lumin, p. 9). Pentru c Dumnezeu este dragoste si cine rmane in dragoste, rmane in Dumnezeu. Respectul pentru cei din jur este o adevrat cutum, reluat cu obstinatie chiar, pentru a o impune subconstientului: Cu smerenie si piosenie / Te apleci pan la pmant / Druind drept multumire / Printilor ti un regal / Un plai cu dragoste si dor / Un plai cu mandre flori (Plecciune, p. 10). Respectul trebuie s se extind, desigur si asupra colectivittii in care copilul socializeaz: S ne aducem aminte / Peste ani / De frumoasele clipe trite / Alturi de colegi si copii si elevi, dar si asupra dasclului: M-nclin in fata ei / n ochii ei albastri / Ce ne-au vegheat viata / Timp de cinci ani / Ca niste astri (Doamnei Dirigint, p. 14). Pentru c dasclii sunt lumina satului care starnesc gandul cel bun si tainic: E tainic gandul / Care vorbeste / S-aduc- n vias / Doar bine si frumos / Pentru intreaga obste (Gand tainic, p. 46). Pan la urm, totul prinde contur prin determinarea care o sdeste in mintea copilului: M bate gandul / S-n frunt pmantul / S scot la iveal / Tot ce este bun / Ce-am invtat la scoal (Datorie, p. 30). Dincolo de minunata lume a copiilor, in care autoarele sunt parte activin virtutea unei experiente de viat se circumscrie atitudinea lor -, comportamentul lor, limbajul simplu si plin de cldur, toate acestea adaptate fireste nivelului de intelegere al copilului care, la randul su empatizeaz extrem de usor cand te simte aproape de el. Satisfactia realizrilor nu este o tem rar in poezia autoarelor. Ea imbrac de asemenea nostalgia timpului trecut, asa incat varsta senectutii poate s aib parte de gratitudinea generatiei tinere pe care a format-o: Varsta nu va fi povar / Inimile noastre spun / C ne-au druit din tine / Tot ce-a fost mai sfant / Mai bun (Omagiu, p. 79). ncat, chiar dac: Se duc btranii ca un fum / Ca o mireasm de tmaie / Si-n urma lor ce-o s rmaie? / Doar buruieni, pustiu si scrum (La mine, acas, in Romania, p. 80) prin prisma sperantei unui viitor luminos, sdit cu generozitate in sufletele copiilor de ctre dascli si educatori inimosi, pot contrazice perspectiva sumbr a ultimului vers citat mai sus. Lumea pe care o exploreaz cartea este o lume aparte, complex, dar plin de farmec prin inocenta ei. Aici, responsabilitatea celor ce lucreaz in domeniu educatiei este maxim, pentru c, lucrand cu varsta copilriei, lucrezi la temelia pe care se zideste lumea viitorului. Si fericiti sunt cei care construiesc aceast temelie cu atata devotiune, dragoste si sinceritate. Este de fapt nota care strbate ca un fir rosu acest amplu si frumos demers liric. Culegerea de aforisme, parte semnate de nume celebre, parte fr autor, ceea ce sugereaz c autoarele se regsesc si in lumea intelepciunii, a judectilor de valoare, adaptate acestei lumi a copilriei, pe care o imbrtiseaz cu atata cldur si druire. Asemenea asocieri pot conduce la aparitii editoriale mari tocmai prin candoarea, delicatetea si profunzimea unei lumi din care rman cele mai frumoase amintiri si inceputuri pentru fiecare dintre noi. Pentru c, spun autoarele Eugenia Acatrinei si Crina Larisa Potorac: Pe acest pmant / Nimic nu-i intampltor / Mai ales cand vorbim / Despre Copii, Dragoste sau Dor (Lumina din curtea scolii, p. 94).
* Valeriu Lupu
doctor n stiinte medicale