Ce fac autorittile pentru incluziunea scolar si social a copiilor si tinerilor din grupurile dezavantajate? (III)

– continuare din numrul trecut –

Tot pentru a creste nivelul de integrare scolar si social a copiilor de etnie rom, la Scolile gimnaziale din comunele Bcesti si Cozmesti si-au introdus ca discipline de studiu Limba Romani si Istoria si cultura romilor, predate de cadre didactice calificate (cu studii superioare). n vederea imbu – nttirii relatiei cu printii si membrii comunittilor de romi, in 6 unitti scolare din comunitti mixte au fost angajati mediatori scolari care contribuie la reducerea abandonului scolar in randul elevilor romi si majoritari, cuprinderea unui numr mare de elevi romi in activittile scolare si extrascolare, implicarea printilor romi in imbunttirea prezentei elevilor si a rezultatelor scolare. Se remarc, astfel, un interes sporit al copiilor romi fat de participarea la olimpiade si concursuri scolare. n acest an scolar s-au obtinut urmtoarele rezultate: 1. Olimpiada de Limba romani – dou mentiuni la faza national 2. Concursul National de Istoria si Civilizatia romilor – mentiune la faza national 3. Concursul de creatie literar ‘Stefan Fulii’ – mentiune la faza national 4. Concursul National Diversitatea o sans spre viitor – particip 3 echipaje la faza national. Inspectoratul Scolar Vaslui are o bun colaborare cu diferite organizatii, asociatii sau structuri guvernamentale cu activitate in directia minorittilor. Astfel, ONG Partida rromilor a organizat campania ‘Eu iti dau recomandarea’ si a participat la informarea in scoli privind msurile de ocupare a locurilor speciale pentru rromi, a distribuit recomandrile pentru elevii care au optat pentru locurile speciale in licee si invtmant superior.

Efectele excluziunii scolare si sociale

Un studiu efectuat la nivelul unittilor scolare din judetul Vaslui a relevat faptul c lipsa msurilor concrete de integrare a copiilor si tinerilor din grupuri dezavantajate, vulnerabile, mai intai in mediul scolar si apoi in cel social, genereaz o serie de probleme grave, precum esecul si abandonul scolar, discriminare de toate tipurile, segregare, violent, comportamente delincvente, consum si trafic de substante ilegale, neimplicare in viata civic, acces limitat pe piata muncii. n acest context, pentru combaterea acestor efecte negative, Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui a avut in vedere aceste grupuri vulnerabile la stabilirea strategiei educationale a judetului Vaslui si in planurile manageriale, propunandu-si ca obiectiv principal diminuarea ratei de abandon scolar si de neparticipare la educatie si asigurarea concordantei intre dezvoltarea invt – mantului profesional si tehnic si cerintele pietei muncii la nivel local, national si european in vederea facilitrii tranzitiei absolventilor de la scoal pe piat muncii. n contextul cooperrii cu comunitatea local, national si european, strategia ISJ prevede optimizarea relatiilor comunitare in folosul beneficiarilor directi, dar si dezvoltarea dimensiunii europene a educatiei in vederea atingerii obiectivelor asumate de Romania prin Strategia Europa 2020.

Proiecte de viitor ale ISJ si ale institutiilor conexe

ISJ Vaslui si unittile conexe isi propun s continue implementarea principiilor incluziunii prin noi proiecte, astfel: – a fost depus de ctre ISJ Vaslui un proiect de parteneriat strategic Erasmus+ cu parteneri din Italia, Germania, Polonia, care are ca obiectiv incluziunea copiilor cu CES in scolile de mas si imbunttirea competentelor cadrelor didactice din aceste scoli care lucreaz cu copii cu dizabilitti; – un alt proiect, cu titlul ‘ INTEGRAT – Msuri socio-educationale integrate, centrate pe copii din comunitti defavorizate’, a fost depus in cadrul cadrul Programului Operational Capital Uman 2014-2020, Axa prioritar 6, avand ca beneficiar Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui. Cele patru unitti scolare identificate pentru a face parte din grupul tint al proiectului ‘INTEGRAT – Msuri socio-educationale integrate, centrate pe copii din comunitti defavorizate’ sunt: Liceul Tehnologic ‘Petru Rares’ Barlad, Scoala Gimnazial nr. 1 sat Iana, Scoala Gimnazial ‘Teodor Medeleanu’ Ciocani, Liceul Tehnologic Vladia. Prin acest proiectul se va perfectiona personalul didactic participant la implementarea de programe pentru reducerea prsirii timpurii a scolii, se va elabora un kit de interventie format din instrumente specifice de lucru pentru personalul specializat, precum si o metodologie de utilizare a acestora, se va organiza si desfsura unui program suport pentru educatie timpurie – ProGrdinit, vor fi implicati printii prin participarea lor la sesiuni de educatie parental, la activitti comune printi-copii, se vor derula activitti de sprijin pentru tranzitia de la un ciclu de invtmant la altul, vor fi oferite servicii suport de asistent si consiliere pentru prevenirea prsirii timpurii a scolii, se va infiinta un Centru Educational de Resurse (CER) ce va coordona cele 4 scoli in care se va implementa programul educational ProScoal. Crearea centrului va implica, pe de o parte, amenajarea si dotarea spatiului, iar pe de alt parte dezvoltarea unui mediu de asistare social si educational optim, accesibil, incluziv. – a fost depus de ctre CJRAE Vaslui un proiect de mobilitti Erasmus+ in domeniul educatiei scolare, in consortiu cu 8 scoli din judet, cu titlul ‘Toti copiii sunt speciali’. Proiectul isi propune imbunttirea competentelor cadrelor didactice in domeniul integrrii copiilor cu CES in vederea adaptrii actului educational la nevoile specifice ale elevilor pentru a favoriza la maximum (re)insertia lor sociopro – fesional, dezvoltarea competentelor de lucru cu copiii cu CES pentru: 30 cadre didactice din 8 scoli membre in consortiu de la toate nivelurile de educatie, adaptarea stilului didactic al celor 30 participanti de la unittile scolare din consortiu, la specificul deficientelor copilului cu CES, dezvoltarea abilittilor de transfer a competentelor dobandite la nivel international si sustinerea schimbului de bune practici in ceea ce priveste activittile de incluziune scolar a copiilor cu CES in contextul celor 8 scoli din consortiu pentru 30 de cadre didactice. Proiectul va conduce la atingerea tintelor strategice ale celor 8 unitti scolare din consortiu, contribuind la cresterea gradului de integrare socio-scolar a copiilor cu CES. – se adaug aplicatiile a 19 licee din judet, selectate in proiectul ROSE (Romanian Secondary Education) initiat de Ministerul Educatiei Nationale si finantat cu fonduri de la Banca Mondial si care vizeaz imbunttirea situatiei la invttur si a nivelului de promovare a examenului de bacalaureat a elevilor din grupuri dezavantajate, pe o perioad de 4 ani. 8 proiecte au fost deja aprobate si se afl in faza de contractare. Cele 11 licee rmase vor depune aplicatiile in luna iulie 2017, urmand s inceap implementarea in luna septembrie 2017.

Solutii pentru mbunatatirea incluziunii scolare si sociale

Ca o consecint a celor prezentate si dezbtute, s-au identificat cateva directii care s duc la imbunttirea incluziunii scolare si sociale in viitor: 1. Necesitatea continurii procesului de schimbare a atitudinilor individuale si sociale ale profesorilor, copiilor, printilor, actorilor locali si factorilor decidenti cu privire la educatia incluziv prin continuarea actiunilor care s duc la schimbarea de mentalitate si acceptarea diversittii copiilor, adic acceptarea incluziunii celor vulnerabili in grdinit, scoal, comunitate etc; 2. Necesitatea recunoasterii dreptului copiilor la o educatie incluziv in propria lor comunitate si intreprinderea tuturor msurilor pentru a face posibil acest lucru; 3. Promovarea unui invtmant favorabil incluziunii si a invtrii de-a lungul vietii pentru toti copiii si tinerii; 4. Gsirea unor solutii pentru escaladarea barierelor din scoal: – Schimbarea de orientare a invtmantului din centrare pe profesori/ discipline / orar pe nevoile copilului; – Acceptarea (nu doar declarativ) a copiilor din grupuri vulnerabile in scoal si crearea unei atmosfere care s ajute toti elevii s beneficieze de serviciile educationale; – Oferirea in scoal a serviciilor de care au nevoie elevii/tinerii din medii dezavantajate, astfel incat fiecare dintre ei s poat avea un traseu individualizat de invtare si dezvoltare centrat pe nevoile sale; – Un curriculum flexibil, creativ si adaptat nevoilor copiilor; – Formare cadrelor didactice si a specialistilor din serviciile educationale in perspectiva incluziunii; – Implicarea si participarea familiilor la viat scolii. 5. Tratarea cu demnitate a printilor care au copii din medii dezavantajate inscrisi la scoal de mas; 6. Necesitatea unor schimbri in legislatie si anume elaborarea unor metodologii/ proceduri operationale de implementare coerente si complete privind incluziunea scolar si social, a cror aplicare s devin o obligatie legislativ pentru toate scolile, pentru a oferi astfel educatie incluziv. Incluziunea scolar reprezint primul pas spre incluziunea social, dezideratul oricrei societti moderne – si presupune existenta unui sistem educational in care orice copil, indiferent de particularittile sale de dezvoltare si invtare, trebuie s aib dreptul la educatie fr a fi marginalizat sau exclus, dar si relatii si asumri constiente ale responsabilittilor in familie si comunitate.

* Inspector Scolar General,
prof. Gabriela Placinta

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.