Tristele realitti ale unui nou nceput de an scolar

Din viata de zi cu zi, se constat c suntem buni la a critica. Totusi, punctul de vedere pe care l exprim nu trebuie privit ca o critic, ci ca o evidentiere a unei stri de fapt, a realittilor din sistemul de nvtmnt de azi, pe care mi-am permis s l situez n zodia haosului si amatorismului. Nemultumirile tuturor mpotriva tuturor sunt ndrepttile. Ale printilor, n primul rnd, pentru c Legea Educatiei a fost asumat de ctre Guvernul Boc de pe o pozitie de fort, ceea ce face ca ea s nu fie rezultatul unor dezbateri ntre actorii implicati n actul de educatie, fie acestia profesori, elevi sau printi. Ale elevilor, pentru c sunt n continuare cobaii unor „autoritti” fr busol. n sfrsit, ale cadrelor didactice, care triesc din plin nu numai criza economic, ci si pe cele de sistem si de idei. Asa-zisa reform a nvtmntului a fost impus n conditiile n care Europa este zdruncinat de profunde crize economice, sociale si politice. Desigur, si Romnia are de suferit, cu att mai mult cu ct reformele de structur nu se fac n criz. Schimbrile de amploare necesit finantare, logistic si o atent gndire prealabil. n ceea ce priveste noua lege a educatiei, nici vorb de studiu de impact; s-a intrat direct n experiment, derutnd elevii, printii, perturbnd ntregul sistem, unul care, ne arat istoria, pn nu demult era bun si fcea performant. Fr discutie, se impunea o reactualizare a programelor scolare, a curriculei, manualelor, lucruri care nu s-au fcut nici pn la aceast dat, la mai bine de un an si jumtate de la publicarea actului normativ. Legea nvtmntului are ca finalitate formarea de competente la elev – evident, n functie de abilittile acestuia -, dar, la cum se doreste a fi implementat, eu cred c finalitatea va fi formarea de competente a incompetentelor. Din toate aceste motive, eu mi mentin opinia c actuala Lege a Educatiei nu este aplicabil si este antinational. Totodat, sunt convins c, n viitoarul apropiat, antrennd printii si profesorii deopotriv, vom putea scoate o lege care s dea un sens nvtmntului romnesc. Nemultumirile exprimate de toti actorii implicati trebuie s fie o nvttur pentru cum vom actiona n viitor: rolul liderilor s-a diminuat, echipa are cel mai impostant rol n spatiul public. Prin aceast Lege a Educatiei s-a confirmat c liderii, n aroganta lor, nu prezint un proiect de societate Romniei, ci doar un proiect de supravietuire politic, fr sens si fr viziune. De aceea se impune, mai mult dect oricnd, o socializare substantial a politicii.

Prof. Victor Cristea, deputat PSD

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.