Campania electoral n audiovizual va ncepe pe 11 mai si se va ncheia pe 7 iunie, la ora 24.00, iar candidatii la alegerile locale se vor putea exprima gratuit n emisiunile informative, electorale si de dezbatere electoral difuzate de televiziuni si radiouri, potrivit unei Decizii a CNA.
Decizia nr. 195 din 24 aprilie 2012 privind principii si reguli de desf- surare, prin intermediul posturilor de radio si de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorittilor administratiei publice locale a fost publicat, miercuri, pe site-ul Consiliului National al Audiovizualului (CNA). Rsvan Popescu, presedintele CNA, a declarat, pentru MEDIAFAX, c reglementarea campaniei electorale este prevzut de Legea 67 pe 2004 pentru alegerea autorittilor locale. „n aceste limite legale, CNA a emis o decizie prin care stabileste principii si reguli de desfsurare a campaniei electorale n audiovizual”, a spus Popescu. Potrivit Deciziei CNA, campania electoral la posturile de radio si de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, a partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si a organizatiilor cettenilor apartinnd minorittilor nationale, precum si a candidatilor independenti, ncepe vineri, 11 mai, si se ncheie joi, 7 iunie, ora 24.00. „Accesul candidatilor este gratuit att pe posturile publice, ct si private. Posturile care doresc s se implice n campanie pot oferi accesul candidatilor n emisiunile electorale si n emisiunile de dezbatere electoral n conditiile legii. De asemenea, n emisiuni informative vor fi difuzate informatii privind activittile de campanie, ct si elemente privind tehnica votrii si sistemul electoral”, a explicat Rsvan Popescu. Aceste emisiuni electorale, potrivit legii, pot fi difuzate numai de luni pn vineri, a atras atentia Rsvan Popescu. „Posturilor le revine obligatia de a trata candidatii n mod echitabil, obiectiv si impartial. nainte de ziua votrii, exist dou zile de reflectie, acordat electoratului, n sensul c nu se mai pot difuza comentarii privind campania electoral, sondaje si publicitate electoral”, a spus Popescu. El a precizat c „normele obisnuite prevzute de legislatia audiovizual privind protectia demnitt ii umane, a dreptului la propria imagine sunt aplicabile si n emisiunile de campanie electoral”. Radiodifuzorii care vor reflecta campania electoral, ca urmare a solicitrilor primite de la competitorii electorali, au obligatia s informeze cu privire la acest lucru CNA, pn cel mai trziu pe 9 mai, se mai spune n Decizia CNA. Lista radiodifuzorilor care au notificat CNA intentia de reflectare a campaniei electorale va fi postat pe pagina de internet a Consiliului. Radiodifuzorii publici si privati sunt obligati s asigure desf- surarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate si corecte pentru toti competitorii electorali. n perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii competitorilor electorali pot s participe numai la emisiunile electorale si de dezbateri electorale. n perioada campaniei electorale, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni produse, realizate sau moderate de candidati si de reprezentanti ai competitorilor electorali si nici spoturi publicitare comerciale n care apar candidati sau reprezentanti ai competitorilor electorali. Este interzis vnzarea de timpi de anten sau de spatii de emisie pentru competitorii electorali n scopul participrii la emisiunile electorale si de dezbateri electorale sau n vederea prezentrii activittilor de campanie electoral n emisiunile informative. n cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzis combinarea de culori, semne grafice sau sunete care s evoce simbolurile nationale ale Romniei ori ale altui stat. Radiodifuzorii sunt obligati s precizeze calitatea n care se exprim persoanele invitate n emisiuni, cum ar fi cea de candidat, sustintor sau reprezentant al candidatului ori al unui partid politic, aliant politic, aliant electoral, jurnalist, analist sau de consultant politic. Emisiunile electorale pot fi realizate n direct sau pot fi nregistrate si difuzate ca atare. Totodat, radiodifuzorii publici si privati pot difuza spoturi publicitare electorale numai n cadrul emisiunilor electorale si de dezbateri electorale. Spoturile electorale se difuzeaz gratuit si nu constituie comunicare comercial audiovizual. Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durat mai mare de 30 de secunde si trebuie s fie asumate n mod explicit de competitorii electorali. Radiodifuzorii au obligatia s asigure identificarea spoturilor electorale, astfel nct publicul s fie informat cu privire la competitorul electoral al crui mesaj este difuzat. Pe de alt parte, spoturile publicitare electorale nu pot avea o durat mai mare de 30 de secunde si trebuie s fie asumate n mod explicit de competitorii electorali. Radiodifuzorii au obligatia s asigure identificarea spoturilor electorale, astfel nct publicul s fie informat cu privire la competitorul electoral al crui mesaj este difuzat. Emisiunile electorale si emisiunile de dezbateri electorale trebuie s asigure tuturor competitorilor electorali conditii egale n ceea ce priveste libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor si echidistanta. Decizia prevede si c realizatorii si moderatorii emisiunilor electorale si a celor de dezbateri electorale trebuie s fie impartiali, s asigure echilibrul necesar desfsurrii emisiunii, oferind fiecrui candidat participant la discutii posibilitatea de prezentare a opiniilor sale, s formuleze clar ntrebrile, fr a fi tenden- tioase sau prtinitoare si s manifeste un comportament civilizat n relatia cu candidatii. De asemenea, acestia trebuie s asigure mentinerea dezbaterii n sfera de interes a campaniei electorale si a tematicii stabilite, s solicite dovezi explicite atunci cnd participantii aduc acuzatii cu incident penal sau moral unor contracandidati. Moderatorii trebuie s intervin atunci cnd, prin comportamente sau exprimri, participantii la emisiuni pun n pericol ordinea constitu- tional, ordinea public, siguranta persoanelor si a bunurilor, fac afirmatii care pot aduce atingere demnittii umane sau moralei publice, nu probeaz eventualele acuzatii cu incident penal sau moral aduse unui alt candidat sau reprezentant al unui competitor electoral, incit la ur sau discriminare pe considerente de ras, etnie, religie, nationalitate, sex, orientare sexual. n cazul n care invitatii nu se conformeaz solicitrilor, moderatorul poate decide ntreruperea microfonului acestuia sau oprirea emisiunii, dup caz. Candidatii si partidele politice ale cror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea n cadrul unui program electoral a unor fapte neadevrate beneficiaz de drept la replic. Totodat, candidatii si partidele politice ale cror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea n cadrul unui program electoral a unor informatii inexacte beneficiaz de drept la rectificare. Cu 48 de ore nainte de ziua votrii sunt interzise: prezentarea de sondaje de opinie sau difuzarea de spoturi de publicitate electoral; invitarea sau prezentarea n emisiuni si dezbateri electorale a candidatilor si a reprezentantilor competitorilor electorali; comentarii privind desfsurarea campaniei electorale, precum si cele privind competitorii electorali. De asemenea, n ziua votrii sunt interzise: prezentarea de sondaje realizate la iesirea de la urne, nainte de nchiderea votrii; comentarii referitoare la competitorii electorali; ndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali. n cazul n care radiodifuzorii nu vor respecta dispozitiile acestei Decizii si prevederile legislatiei audiovizuale, CNA poate aplica sanctiuni. Alegerile locale se vor desfsura n data de 10 iunie.