Dan Horgan, mester iconar

Prin ntortochiate crri etimologice, plecnd din latin, cltorind prin german si maghiar, „magister” a devenit, n romn, „mester”, transfernd n alt orizont conceptele de cunoastere, pricepere, miestrie si, mai ales, capacitatea de a le transmite si altora. Aceasta este si titulatura pe care si-o acord Dan Horgan, adugnd si „popular”, titulatur sustinut prin lucrri realizate n acest domeniu, dar si prin ndelungate practici la Muzeul Satului si, tangential, prin profesia sa de zi cu zi. ns, referitor la aceast autodefinire, mai intervine un element, fiind vorba de o calitate tot mai rar ntlnit, modestia. De fapt, Dan Horgan este, totodat, pictor, un artist autodidact, asa cum au fost multi din aceast categorie, studiile academice asigurnd doar notorietate public, valoarea intrinsec rmnnd apanajul fiecrei personalitti, n functie de talentul nnscut. Ultima prezent expozitional a lui Dan Horgan, dup un lung sir anterior, de multe ori sub egida Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale, s-a petrecut la Casa Corpului Didactic, n organizarea doamneidirector Gica Ursanu si sub semnul apropierii srbtorilor pascale, constnd ntr-un regal de icoane. Realizarea artistic a acestor obiecte de cult, originea, existenta si functionalitatea lor implic o problematic deosebit de complex. Au existat, si mai exist, nc, voci care le consider strine de crestinism, agitnd n mod fals porunca veterotestamentar „S nu- ti faci chip cioplit”. Dar acest comandament rmne n sfera iudaismului (si a islamismului), crestinismul, prin dubla natur a lui Iisus Hristos, divin si uman, spiritual si material, implic o viziune cu totul nou. De altfel, tocmai chipul lui Hristos, transmis plastic princepelui de Edessa si imprimat pe marama folosit de Sfnta Veronica, pentru a sterge chipul nsngerat si nlcrimat, a stat la originea primelor reprezentri crestine descoperite, alturi de elemente simbolice, n catacombele Romei. Denumirea de icoan provine din greaca veche, n care „eikon” nsemna o imagine care nlocuieste prezenta dorit a cuiva drag, spre deosebire de „eidolon” – artare, nluc, fantom, de unde idol. Esential, ns, pentru icoan, n actuala acceptiune crestin, este natura sa dubl, ca si n cazul lui Iisus Hristos: material prin suportul fizic al realizrii artistice, si spiritual, aducnd ntre noi sfintenia persoanei reprezentate, substituind-o n perceptia noastr. De aceea, asa cum mnstirile si bisericile sunt, n primul rnd, lcasuri de cult si n al doilea rnd monumente de art sau istorice, la fel icoanele sunt mai nti acte de credint si, n alt plan, opere artistice. Icoanele expuse de Dan Horgan au fost structurate n dou sectiuni: „de vatr” si „pe sticl”. Cea dinti categorie o putem considera inedit, n sensul cunoasterii, pentru spatiul nostru cultural, pe plan national icoanele de vatr fiind foarte putin stiute, adevrate raritti muzeistice, practic sunt pe cale de disparitie. Geneza lor este legat nu numai etimologic de vatr, cuvnt de origine dacic, desemnnd partea casei considerat sacr din cele mai vechi timpuri si de care erau legate numeroase ritualuri. A fost firesc faptul ca, n crestinism, aceastea s fie mbogtite prin prezenta unor icoane de o factur aparte. Ele erau confectionate mai mult sau mai putin rudimental, reprezentau sfntul preferat al stpnului locuintei, pzitor de orice rele, n primul rnd de duhurile dusmnoase care ar fi putut intra pe horn. Dan Horgan, specializat n prelucrarea artistic a lemnului, a renviat traditia, confectionnd si prezentnd n expozitie mai multe icoane de vatr. Mai nti, a stiut s aleag cele mai potrivite materiale, adic lemn de esent tare, fag, stejar. A urmat redarea imaginilor sacre, create prin intarsii, desenul realizat prin acestea respectnd traditia popular, strin de regulile academice, proportiile si raporturile dintre componente fiind date exclusiv de cel care si confectiona propria icoan de vatr, conform viziunii personale, dup care si alegea si sfntul ocrotitor. Icoanele de lemn expuse au fost concepute n asa fel nct s reproduc si aspectul provenit din sederea ndelungat n fum. n prim-plan s-au situat ca prezent icoanele pe sticl care, din secolul al XVII-lea, au intrat, si ele, n traditia romneasc. Originea lor rmne, nc, discutabil. Dup unii, pictura pe sticl ar fi fost practicat sporadic, nc din Antichitate, de ctre greci. Oricum, n Transilvania a existat o influent a vitraliilor de la bisericile catolice, iar n zona Clujului s-au asezat cehi din secta habarilor, care obisnuiau s picteze pe sticl. n aceeasi zon se gseste mnstirea Nicula, unde s-a constituit o adevarat scoala a icoanelor pe sticl. Aparitia sa pare s fi fost favorizat si de existenta n apropiere, la Ghierla, a unor mesteri armeni specializati n fabricarea sticlei. Pe lng preluarea materialului, Dan Horgan va respecta strict caracteristicile Scolii de la Nicula, dar sub aparenta reproducerii, putem sesiza existenta unor viguroase trsturi originale. Modul de interpretare dominant rmne cel al crestinismului popular, specific pentru romni. Se iese, astfel, din canoanele picturii bizantine, care avea reguli foarte stricte privind proportiile, de exemplu ntre cap si trup trebuia s existe raportul 1 la 7, sau existau indicatii cromatice privind redarea unuia sau altuia dintre personajele Vechiului sau Noului Testament. Multe dintre contururi se apropie de pictura naiv, rednd cu sinceritate artistic antipatia sau simpatia pentru un personaj sau altul. Apar, astfel, cu deosebit frecvent Sfntul Gheorghe, n scena clasic a uciderii balaurului, sfinti de mare popularitate ca Haralambie, desigur, Iisus Hristos, dar mai mult si mai mult, Maica Domnului n cele dou ipostaze de baz: „Theotokos”, adic Nsctoarea de Dumnezeu, si „Eleousia”, respectiv Milostiva, cnd se roag pentru pcatele oamenilor. De icoana Maicii Domnului sunt legate numeroase traditii, cea mai impresionant fiind cea de la mnstirea Nicula, locul de origine al icoanelor romnesti pe sticl. n 1694, timp de douzeci si sase de zile, o astfel de icoan a lcrimat mereu, fapt consemnat cu toat seriozitatea de un grup de ofiteri austrieci. Contrazicnd, iarsi, canoanele bizantine, Dan Horgan exceleaz n luminozitate, n culori calde si vii, care imprim o not de optimism funciar icoanelor sale, departe de tonul mohort al celor ncadrate n vechi reguli, strine, undeva, de mentalul nostru. Artistul si mesterul popular din Brlad are preocupri largi n domeniul artei traditionale. Se preocup de confectionarea mstilor, folosind ca materiale de baz lemnul si textilele, reuseste s realizeze si frumoase ncondeieri ale oulor, domeniul considerat prioritar feminin, nu i este strain nici arta mrtisoarelor. Oricnd si oriunde, Dan Horgan evoc traditia si conservarea sa si, suntem convinsi c va realiza obiective statornice si pretuite n timp, asemenea perenittii acesteia.

Dan Ravaru

6 COMENTARII

  1. baiatul asta,mesterul Horgan se pare ca este meserias. si mai tare, promoveaza traditia si arta populara: masti,icoane,oua incondeiate,martisoare dacice (nu chinezarii,turcisme,americanisme…). cinste lui si felicitari dl. Ravaru ca-l promoveaza. oameni ca el, care ne reprezinta (macar cu arta populara) ar trebui sustinuti si facuti cunoscuti pe plan intern si extern. cei tineri ar trebui ajutati sa inteleaga si sa accepte spiritul folclorului,traditiilor si artei populare romanesti pt. pastrarea identitatii nationale inclusiv prin cultura(vezi globalizarea). vad ca si numele e pur romanesc la mesterul popular: Dan Horgan -sat Horga, Vaslui. tare!!! respect domnilor !

  2. ion…om necajit….normal k nu ve-ti intelege nimicdin acest articol,dar asta e nu e vina mesterului popular…bine ar fi sa cititi ,sa intelegeti…desi ma mir ca o ve-ti face si sa mergeti la nani!!!interesant ceea ce face D. Horgan si in acelasi timp unicat pt zona noastra!!!BAFTA!!!!

  3. E apreciabil textul scris de Ravaru, dar redactorul sef de la Monitorul putea sa ii dea o anumita infatisare, pentru a putea fi usor de citit, banuiesc ca are experienta la punerea unui articol in pagina. Din pacate la acest articol RUSINICA

  4. Mai,om bun, pune si tu niste paragrafe. La un asemena text,chiar daca pare interesant, cine vrei sa l citeasca,daca n are cap,n are coada?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.