6 ianuarie – Botezul Domnului sau Boboteaza

Botezul Domnului sau Boboteaza, din 6 ianuarie, alturi de ziua Sfntului Prooroc Ioan Boteztorul si naintemergtorul Domnului, prznuit n 7 ianuarie, marcheaz sfrsitul srbtorilor de iarn si, totodat, al celor dedicate nasterii lui Iisus Hristos. Biserica Ortodox Romn i sftuieste pe credinciosi s pstreze agheasma ntr-un vas curat si la loc de cinste si s guste din ea pe nemncate si cu mult cuviint n zilele de ajunare si de post sau cu ocazia marilor srbtori, dupa ce vin de la biseric.

n suita celor 12 srbtori crestine importante se numr si Boboteaza (Botezul Domnului), tinut n fiecare an n ziua a sasea a lunii ianuarie. Srb toarea este menit s reaminteasc cele petrecute la apa Iordanului, nainte ca Iisus s pseasc n viata public, la mplinirea vrstei de aproximativ 30 de ani. Boboteaza este una dintre cele mai importante srbtori, att pentru crestinii ortodocsi, ct si pentru cei catolici. Potrivit scrierilor, n 6 ianuarie, Mntuitorul Iisus Hristos a fost fcut cunoscut lumii. De aceea, Biserica mai numeste Boboteaza si „Artarea Domnului”, „Dumnezeiasca Artare” sau „Epifania”, care provine din limba greac si nseamn „artare”, „descoperire”, „revelare”. n ziua de 6 ianuarie, n biserici se svrseste slujba de sfintire a agheasmei mari. n Ajunul Bobotezei, slujitorii sfintelor altare merg la casele credinciosilor pentru a le aduce, prin stropirea cu ap sfintit, binecuvntarea Sfintei Treimi. Postul din Ajunul Bobotezei a fost rnduit nc din vremea de nceput a crestinismului. n trecut, Ajunul Bobotezei concentra o multitudine de practici. Aproape n aceeasi perioad, n pustiul Iordanului si ncepuse activitatea profetic Ioan Boteztorul. Prin nvttura sa, acesta ajunsese s uimeasc si s atrag multi oameni. Desi nvtturile sale erau nscrise n Legea lui Moise, Ioan Boteztorul venea cu ceva nou: curajul s le spun pe fat si s le reaminteasc permanent oamenilor c „s-a apropiat mp rtia cerurilor”. Cnd Mntuitorul a aprut pe malul Iordanului, Sfntul Ioan Boteztorul, luminat de Duhul Sfnt, l-a recunoscut si l-a artat multimilor. Momentului n care Mntuitorul Iisus Hristos a primit botezul este consemnat de toti cei patru evanghelisti. Srbtoarea Bobotezei este cunoscut att n Biserica Ortodox, ct si n Biserica Romano-Catolic. Boboteaza a fost srbtorit nc de la nceput n ziua de 6 ianuarie, mult vreme mpreun cu Crciunul (lucru rmas pn astzi n practica Bisericii Ortodoxe Ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte biserici necalcedoniene). Evenimentul Botezului este descris de ctre toti evanghelistii. Matei ne relateaz c Iisus a venit din Galileea la rul Iordan, unde boteza Ioan Botezatorul, cernd s fie si el botezat. Ioan i-a spus: „Eu am trebuint s fiu botezat de tine si tu vii la mine”, iar la rspunsul lui Iisus c asa se cuvine a fost botezat n cele din urm de ctre Ioan. Boboteaza este o manifestare a celor trei Persoane ale Treimii: Fiul se boteaz n Iordan de ctre Ioan, Spiritul Sfnt se coboar asupra lui Iisus n chip de porumbel, iar Tatl din cer l declar ca fiind Fiul sau. Biserica Ortodox Romn i sftuieste pe credinciosi s pstreze agheasma ntr-un vas curat si la loc de cinste si s guste din ea pe nemncate si cu mult cuviint n zilele de ajunare si de post sau cu ocazia marilor srbtori, dup ce vin de la biseric. De asemenea, se obisnuieste ca oamenii s bea din agheasma mare timp de opt zile consecutiv, din ajunul Bobotezei pn la ncheierea Praznicului, adic pn la 13 ianuarie, dup care apa sfintit se poate lua numai dup spovedanie. Credinciosii si preotii consider c apa de la Boboteaz are o putere deosebit, pentru c a fost sfintit printr-o ndoit chemare a Sfntului Duh, iar sfintirea are loc chiar n ziua n care Mntuitorul s-a botezat n apele Iordanului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.