Dacia si alte mrci ieftine au avut un an bun n Europa, reusind cresteri importante, de aproape 30%, ale nmatriculrilor de autoturisme noi, n timp ce gigantii automobilului de lux, BMW, Mercedes si Lexus, au marcat scderi care depsesc puternic contractia pietei.
Fenomenul de rearanjare a mrcilor preferate a fost determinat n 2009 de numeros i factori, de la criza financiar care a blocat creditul la recesiunea care a determinat guvernele trilor europene s deruleze programe generoase de rennoire a parcului auto, subventionnd din bani publici achizitiile de masini noi. Clientii s-au orientat astfel ctre modelele care au beneficiat de cele mai convenabile reduceri de pret si care au reusit totodat s conving printr-un consum redus si, n general, prin costuri mai mici de ntretinere. Dintre mrcile comercializate n Europa (UE, Elvetia, Norvegia si Islanda), Dacia a nregistrat cea mai bun cres- tere a numrului de nmatricul ri de autoturisme noi. Cifra a urcat pentru constructorul romn cu 29,2%, la 237.912 unitti. Singura marc concurent care a reusit s se apropie n top este ocupanta locului doi, Hyundai, cu un avans de 26,6%, ns la o cot de piat usor mai ridicat, de peste 340.000 de masini. Dacia, aflat n porfotoliul Renault, a reusit totodat dublarea nmatriculrilor pe pie- tele vest-europene, la aproape 190.000 de masini, eclipsnd avansul de 32,3% marcat de aceeasi ocupant a pozitiei a doua. Restul companiilor, chiar si cele care produc autoturisme ieftine sau percepute drept ieftine, nu au reusit s dep- seasc pragul de crestere de 10% n Europa, n timp ce piata european n ansamblu s-a contractat cu 1,6%, la 14,48 milioane de automobile, se arat ntr-un comunicat prezentat vineri de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Prin contrast, mrcile de lux BMW, Mercedes si Lexus au avut scderi de 15,4%, 13,8% si, respectiv, 27,5%. Clasamentul pe grupuri auto s-a modificat semnificativ fat de anul trecut. Volkswagen a rmas liderul incontestabil al pietei auto europene, mrcile Volkswagen, Audi, Seat si Skoda nsumnd n Europa peste trei milioane de masini nmatriculate, n urcare cu 0,7% fat de 2008. PSA Peugeot Citroen si Ford au rmas pe locurile doi, respectiv trei, ns pe patru a urcat Renault, devansnd grupul american GM datorit cresterii Dacia, din moment ce marca francez omonim grupului a avut o scdere de 0,4%. Vnzrile GM au fost afectate sever ns si de lovitura de imagine ncasat de grup dup falimentul si restructurarea finan- tat de guvernul american cu zeci de miliarde de dolari. Renault a urcat astfel cu un loc n clasamentul constructorilor, iar GM a cobort cu o pozitie. Fiat a rmas pe pozitii, pe locul 6, dar masinile relativ ieftine ale mrcii Toyota au propulsat grupul japonez pe locul 7 n Europa, de pe 9 n 2008. Toyota a devansat BMW si Daimler, care au czut n urma constructorului nipon dup nmatricul- rile din 2009, din cauza reticent ei consumatorilor.