NICOLAE MILESCU SPĂTARUL – PRECURSOR AL ILUMINISMULUI ROMÂNESC ( 1636-1708)

0

( 315  ani de la moartea sa )

„ Primul cărturar și diplomat român în China”  ( Nicolae Cartojan)

În anul  împlinirii a  trei secole de la moartea lui Dimitrie Cantemir – 2023,  sărbătorim  și  315 ani de la moartea unui alt mare învățat al meleagurilor vasluiene, un precursor al mișcării de emancipare a societății românești din epoca modernă, pe nedrept uitat în zilele noastre. A fost un erudit, traducător, autor didactic, memorialist, poliglot şi vestit  diplomat.  

          Era cunoscut si sub numele de Spătarul Milescu – Cârnu. Denumirea de „Spătarul” provine  pentru că o perioadă a deținut funcția de mare spătar la curtea domnului Gheorghe Ghica din Țara Românească (1659-1660). Porecla  de ,,Cârnu” provenea  de la faptul că a fost mutilat de domnul Ștefăniță Lupu, după cronicarul Ion Neculce, sau de voievodul  Iliaș Alexandru, conform  altor surse,  pentru a i se potoli presupusele ambiții de a accede la domnie, întrucât  un om „însemnat” nu mai putea deveni domnitor.

Nicolae Milescu Spătarul s-a născut la  1 iunie  1638 în satul Milești pe moșia tatălui sau de lângă Ferești, într-o familie de boieri cu moșii în ținutul Vasluiului și descendenți, probabil,  din Grecia,  din partea  tatălui  (Gavril) sau a altei rude.  Se înrudea cu familiile Racoviță și Movilă din Moldova.

Cercetătorii  consideră că Nicolae Milescu și-a început școala în Moldova, la  Academia Domnească   de la  Biserica „Trei Ierarhi”, în vremea lui Vasile Lupu  și la Colegiul catolic din Iași.   Și-a completat studiile  la Școala Patriarhiei din Constantinopol  în anii 1660-1664, unde învață istoria, teologia și filosofia. Devine  un erudit încă din tinerețe  și ajunge să stăpânească foarte bine mai multe limbi străine: greaca veche, neogreaca, latina, slavona și turca. .

        Revine   în Moldova  și  devine unul din oamenii de încredere ai lui  Gheorghe Ghica, apoi al fiului acestuia, Grigore Ghica. După mazilirea lui Grigore Ghica (1664), urmează o pribegie lungă prin Germania,  la Berlin, pe lângă marele elector Frederich Wilhelm de Brandenburg, apoi la Stettin, în Pomerania. Datorită însușirilor sale de fin diplomat, domnul Gheorghe Ștefan,  l-a trimis la Stockholm, pe lângă regele Suediei, apoi la Paris, la curtea Regelui Soare,  Ludovic al XIV-lea. În anul 1668 se întoarce în Moldova și probabil acum are loc  complotul  de râvnire a domniei   despre care a scris  cronicarul Ion Neculce,  în  ,, O samă de cuvinte ”,   care se soldează cu tăierea nasului. În anul următor, îl întâlnim la Constantinopol în preajma ambasadei engleze, iar în 1671 pe lângă patriarhul Dositei al Ierusalimului. 

      Călătoriile făcute de Nicolae Milescu  la porunca  protectorilor săi, în Occidentul catolic sau în lumea otomană,  a oferit o interesantă imagine a lumii din  acea vreme  după cum constata  filologul Dan Horia Mazilu: „Nicolae Milescu era un excelent cunoscător al civilizațiilor  aulice europene – al celor din Răsăritul ortodox, al celor din Apusul catolic și reformat, al celei de la Istambul.” , dar  nu ne lasă în aceste  scrieri   mai nimic despre zonele pe  unde a trecut,  până la misiunea în China când scrie din porunca țarului, cartea  care îl va face cunoscut în  spațiul cultural european.

Patriarhul Dositei îl  recomandase  țarului Rusiei, Alexei Mihailovici, pentru postul de tălmaci  la curte. A fost numit traducător de  greacă veche și modernă, latină și română, la Departamentul Școlilor din Moscova, în 1671,   pentru ca  apoi să ajungă șeful corpului de traducători.

       Țarul hotărăște trimiterea unei misiuni diplomatice în China cu  „ scopul de a descoperi un drum mai scurt pentru comerț.”   În fruntea acestei ambasade a fost  numit Nicolae Milescu. Ambasada a părăsit Moscova la 3 martie 1675.  Era compusă din 40 de oameni  și  o gardă de cazaci. În cei trei ani de călătorie merg  prin Siberia, până la Pekin (mai 1676). Rapoartele redactate de Nicolae Milescu Spătarul  în timpul călătoriei au fost  considerate de   prof. univ.dr.   Alexandru Obreja de la Facultatea de Geografie a Universității “Al. I. Cuza” din Iași, de o mare importanță  științifică . Informațiile  oferite despre lacul Baikal,  numit de călător „Marea Baikal”, consideră că acesta poate fi socotit și lac, deoarece apa sa este dulce.  Cu acest prilej, Milescu trebuia să înregistreze cu multă precizie în rapoartele sale, întreaga călătorie geografică, date despre locurile, drumurile, oamenii cu  obiceiurile lor  și așezările cu distanțele dintre ele.

A doua etapă a călătoriei începea pe 13 ianuarie 1676, când solia a ajuns la granița dintre Siberia și Manciuria. Milescu a observat  diferențele de civilizație  dintre cele două regiuni: iurtele din Mongolia sunt înlocuite  de  case din chirpici. Ajungând la Pekin, a descris  orașul  și obiceiurile chinezilor. El  a prezentat  plastic ospețele în casa străinilor de la Pekin și  palatul hanilor (cetatea roșie) din capitală. La destinație, aveau să discute, ca trimiși ai lui Petru I, cu împăratul Chinei, Kangxi (1654-1722), asupra unor chestiuni legate de hotarele dintre cele două mari puteri. Rușii erau  avizi de pământuri străine și,  încă din acel timp, începuseră să aibă neînțelegeri cu chinezii ca  urmare a acțiunilor de ocupare a unor teritorii asiatice.  Rezultatul principal al acestei călătorii era  „o monografie cu date geografice de  o importanță excepțională despre China”,  cum sublinia, pe bună dreptate,  geograful Alexandru Obreja, un alt fiu al meleagurilor vasluiene.”

Călătoria în China i-a adus un mare prestigiu printre contemporani, înlesnindu-i legăturile  cu savanții vremii. Lucrările  „Jurnalul de călătorie”  și „Descrierea Chinei” sunt  și azi  impresionante, Nicolae Milescu   dovedind   o capacitate de sinteză remarcabilă. A   emis judecăți de valoare asupra Extremului Orient,  bazate experiența  sa de viață,  fiind unul dintre puținii privilegiați  care au ajuns într-o  parte a lumii atât de puțin cunoscută europenilor din acea vreme.

       Cărțile  anterioare celor despre China  au  în vedere alte preocupări din domeniul cunoașterii. În  această categorie se înscrie tălmăcirea Vechiului Testament, care a constituit după unii cercetători,  un izvor important  pentru traducerea integrală,  în limba română, a Bibliei de la București  din 1688.

          Preocupările filologice ale Spătarului Milescu sunt  și ele de luat în seamă. Textul  apocrif intitulat „ Pentru singura, țiitoare – gândirea”, care a precedat Vechiul Testament  are valoare filosofică și  este primul de acest gen tradus în limba română.  De asemenea, N. Milescu  a fost  primul cărturar din spațiul  medieval românesc care a afirmat originea latină a limbii române.  Nu trebuie să se uite că N. Milescu este primul istoric al Imperiului Otoman,  înaintea lui Dimitrie  Cantemir.  A  tradus un compendiu grec cuprinzând pagini despre luptele  domnilor  români  cu  turcii. O altă  performanță a lui N. Milescu este aceea că a fost primul român tipărit la Paris.. În anii 1672-1673  a  scris sau compilat „Aritmologhia”, „Etica”,  „Introducere  pentru prea cinstitul cneaz  P.M. Cerkeski”, „Cartea sibilelor”, „Cartea ieroglifică” etc.  Sunt în aceste pagini referiri inedite la autori antici: Platon, Aristotel, Herodot, Sofocle, Vergiliu, dar și  la gânditorii medievali, precum Erasmus de Rotterdam..

       Întors din expediția din China, se alătură reformelor de occidentalizare a Imperiului Rus din timpul lui Petru cel Mare, căruia i-a fost și profesor, dar nu apucă să vadă rodul acestora căci  trece la cele veșnice în 1708, la vârsta de 72 de ani.

       Nicolae Milescu Spătarul,  prin preocupările sale, a fost un cărturar baroc, influențele culturale ale timpului  contribuind  la formarea sa polivalentă. Prin cele două lucrări celebre despre China, Nicolae Milescu  pune în circulație o specie literară, foarte mult cultivată în secolele următoare –  jurnalul de călătorie.    Este considerat  primul om universal din cultura română. Această personalitate  complexă este, astăzi,  patronul  spiritual al unor instituții locale de referință – Biblioteca Județeană Vaslui și   Școala Gimnazială din comuna Ferești.

        Nicolae Milescu „Spătarul” a fost  în istoria secolului XVII, românul care a călătorit cel mai mult în Lumea Veche, din Europa Occidentală  până  în Siberia, China și  Mongolia. Viața sa ar putea constitui subiectul unui roman de aventuri. Cu siguranță, este singurul român care a avut posibilitatea de a-i cunoaște pe Ludovic al XIV-lea („Regele Soare”), Petru cel Mare și pe Împăratul Chinei,  fiind  primul diplomat  din istoria noastră  care a ajuns în capitala celui mai mare popor al lumii.

                                                   Bibliografie selectivă

-Baban, Ioan-  Univers cultural și literar vasluian, Dicționar,  Editura PIM, Iași, 2008.

-Cândea, Virgil-Rațiunea dominantă,București, 1979.

– Ciobanu, Ștefan-  Istoria literaturii române vechi, Chișnău, Editura Hyperion, 1992.

 Gorovei, Ștefan- Studiu introductiv, la volumul lui P.P. Panaitescu – Nicolae  Milescu Spătarul, Iași, Editura Junimea, 1987.

-Necula, Petru,Ciobanu, Mihai-Dicționarul personalităților vasluiene, Editura „Cutia Pandorei”, Vaslui, 2001.

Nicola,  Traian- Valori spirituale vasluiene, vol.I, Vaslui, 2001.

                                          Prof. dr. Nicolae Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.