Managerul spitalului bârlădean, la final de mandat: „Visul meu a fost să realizăm un spital public mai frumos decât un spital privat”

După numai zece luni în fruntea spitalului bârlădean, managerul interimar Daniela Rusu, care și-a încheiat mandatul la finele anului 2021, și-a prezentat bilanțul activității depuse pentru optimizarea actului medical și pentru îmbunătățirea condițiilor oferite pacienților internați. Pe de o parte, aceasta își exprimă părerea de rău pentru faptul că s-a retras din cursa pentru ocuparea fotoliului de manager cu un mandat complet, dar pe de altă parte, se bucură că a lăsat în urmă numeroase realizări reușite într-o perioadă scurtă de timp, în plină pandemie de SARS-CoV-2.

Pe 31 decembrie 2021, adică la expirarea mandatului de manager interimar al Spitalului de Urgență „Elena Beldiman” Bârlad, economista Daniela Rusu a transmis o scrisoare deschisă ziariștilor locali, pentru a face bilanțul activității depuse în cele zece luni aflate la conducerea unității medicale. Chiar de la început, aceasta își exprimă regretul pentru decizia de a se retrage din concursul organizat pentru funcția de manager (câștigată de ex-consilierul local și județean PSD Ciprian Feraru), dar și bucuria că, într-un timp atât de scurt, a reușit să schimbe în bine multe în spital.

„Decizia de a mă retrage a fost una grea și apăsătoare. Îmi va lua ceva timp să mă iert pentru că a trebuit să fac asta. A fost cea mai frumoasă și fericită etapă profesională din viaţa mea şi probabil așa va rămâne. Le mulțumesc celor care au crezut în mine! În martie, când am fost investită la conducerea Spitalului Municipal de Urgență «Elena Beldiman» Bârlad, am început să visez frumos. Visul meu a fost să realizăm un spital public mai frumos decât un spital privat. Acum știu sigur că se poate. În timp, în ani, ce-i drept, dar acum, poate că nu doar eu știu, ci și ei știu asta, ca… SE POATE! Cu muncă, cu răbdare, cu efort. Presiunea, în tot acest timp, a fost maximă, cu siguranță, «antrenamentul» căpătat în cele două companii naționale în care am activat m-au ajutat. Au fost 295 de zile de goană nebună după rezultate! În cele 10 luni, am parcurs peste 50.000 kilometri și am semnat hârtii cât n-am semnat în toți cei 31 de ani de activitate profesională. Tot ceea ce am făcut la Spitalul Bârlad a fost cu inima curată şi gânduri bune, cu sacrificii și cu dorința nebună de reușită, uneori cu nopți nedormite. Însă răsplata pentru efort și energia pe care o căpătam în fiecare zi provenea de la pacienți, aparținători, colegi. Și din rezultatele care apăreau vizibil”, își începe Daniela Rusu scrisoarea.

„Nu ai de multe ori ocazia în viață să ți se ofere posibilitatea să simti că faci ceva profund, măreţ, strategic, să faci echipă cu aproape 1.000 de oameni. Pentru reușită e nevoie de ani de zile, de oameni cu viziune lângă tine, de voinţă, de buget, de profesionişti, de colaborarea cu administraţia locală, de susținerea mediului privat, de consecvență și îndârjre… Primii pași în spital  i-am parcurs privind, ascultând, notând. Acțiunea avea să vină după câteva săptămâni. Am parcurs pași și am format împreună o ECHIPĂ. Cu fiece zi care trecea, descopeream toți că SE POATE! Am găsit în spital profesionişti extraordinari, dominaţi de intenţii bune, săritori, și chiar dacă uneori părea că sunt prea puţini pe cât ar fi fost nevoie, s-au descurcat mereu. Recunosc, îmi va fi tare dor de ei. Marea majoritate îmi vor rămâne în suflet, mi-au fost alături, m-au ajutat până azi, în ultima zi. Pe aceasta cale, cu recunoștință, le MULȚUMESC! Consider că, la acest moment, spitalele nu mai pot fi conduse de mintea unui singur om. Ele trebuiesc adaptate cerințelor, standardelor și ridicate de ECHIPA ce cunoaște problematica spitalului în detaliu: cum să plasezi o secție, un salon, o cameră de gardă. Există reguli care nu pot fi încălcate. Sunt detalii pe care le dobândești în timp și pe care le reconsideri în funcție de necesități. Adaptarea e permanentă și nu ai timp prea mult la îndemână în vremurile pe care le trăim de aproape doi ani. Nu ai cum să reușesti de unul singur, succesul îl poți atinge doar cu implicarea fiecărui angajat. Să nu uităm că «Lucrurile mărețe nu sunt niciodată făcute de o singură persoană; ele sunt realizate de o echipă de oameni”, după cum spunea Steve Jobs”, mai spune managerul interimar.

„Pe parcursul celor 10 luni, am încercat să mă aplec asupra unor aspecte esențiale: spitalul să fie unul cald, primitor, curat, luminos. Să ofere, dincolo de activitatea medicală și standardele minimale de confort, de locuire, dar și o anumită stare de bine, de siguranță. Chiar dacă este un spital. Mai sunt multe de făcut. Pe parcursul celor 10 luni, s-au finalizat proiecte începute de alți colegi, s-au transformat spații, a fost creat un logo, în culori calde, care să ne diferențieze și care să ne definească: empatie, grija față de semeni, siguranță. S-au parcurs pași către procesul de acreditare colaborând cu profesioniști în domeniu, s-au renegociat contracte, s-au dezvoltat investiții, s-a creat o punte de comunicare, nu doar în intern, ci și cu mass media. Am ascultat mult și am avut o abordare deschisă. Consider că nu prin duritate te impui. Cei care se exprimă nepotrivit față de colaboratori dau dovadă de o mare slăbiciune. Și nu vor câștiga respectul și sprijinul nimănui. Am încercat să transmit faptul că valoarea și moralitatea sunt esențiale și vor duce înainte spitalul. Degeaba ești valoros, dacă ești imoral. E foarte important să nu-ți fie rușine de ceea ce ai lăsat în urmă. E foarte important modul de abordare și respectul. Fiecare om trebuie respectat pentru munca pe care o face. E foarte important ca noi să fim exemple, să avem o atitudine deschisă, corectă, onestă față de colegi, pacienți, apartinatori, dar și față de ceilalți membri ai comunității în care ne aflăm. Atitudinea celor cu care lucrezi și faci echipă se modifică prin exemplul personal. Și printr-o bună comunicare. Inclusiv cu mass media. Am avut șefi în companiile în care am lucrat care m-au învățat seriozitatea și seara, la culcare, să te întrebi dacă ai câștigat ceva din punctul de vedere al cunoștințelor. Faima unui spital este ECHIPA, nu tu! Vă mulţumesc pentru încrederea acordată şi vă rog să mă iertaţi dacă v-am greșit sau zădărnicit speranţele! Vă urez, tuturor, un an bogat în împliniri, înalt în aspirații și plin de împliniri. Nu încetați să visați! Și aveti grijă să rămâneți sănătoși. Să ne revedem cu bine!”, mai scrie Daniela Rusu.

Ce s-a reușit în scurtul său mandat?

În continuare, ex-managerul interimar enumeră o parte dintre proiectele finalizate ori aflate în stadiu de implementare în timpul în care s-a aflat în fruntea echipei pe care a condus-o.

• Reorganizarea spațiului de la Compartimentul Primiri Urgențe, montarea tapetului medical, covorului antibacterian, înlocuirea caloriferelor uzate cu altele noi, dotarea cu mobilier funcțional, canapele, calculatoare, imprimante, asigurarea unui climat primitor prin montarea unui televizor, aer conditionat și tonomat de produse alimentare și apă;

• Introducerea unor tarife diferențiate pentru testarea RT-PCR pentru COVID-19, preț mai mic pentru persoanele cu dizabilități, pensionari, copii, elevi, studenți;

• Reparații, igienizare și dotare clădire Pavilion 2 – Secția Boli Infecțioase, montarea sistemului de oxigen la patul fiecărui bolnav, achiziția unei stații de oxigen (finanțare și de la Consiliul Local Bârlad);

• Achiziția unui aparat de îmbălsămat la Anatomie Patologică;

• Implementarea sistemului de programare online;

• Identificarea pacienților – cod de bare pentru probele de sânge și sumarul de urină;

• Achiziția detectorilor de oxigen în fiecare salon, respectiv a unei centrale cu avertizare acustică și vizuală la ATI (finanțare de la Consiliul Local);

• Înlocuirea serverului IT (finanțare de la Consiliul Local);

• Construirea unor rampe provizorii;

• Dezvoltarea sistemului de supraveghere video-audio cu camere 4K Hikvision pe holuri, în zonele de intrare/ieșire, zona CPU, saloane ATI și Psihiatrie (finanțare de la Consiliul Local);

• Sistem de acces controlat la intrarea în spital, prin montarea unor bariere, cititor numere înmatriculare auto (finanțare Consiliul Local);

• Montarea de mână curentă, un criteriu important pentru acreditare (finanțare de la Consiliul Local);

• Lucrări monobloc – reparații băi, înlocuire țevi, cădițe duș (finanțare Consiliul Local);

• Introducerea în cadrul Laboratorului de analize a unor reactivi noi (feritină, sepsis, etc.), markeri cardiaci;

• Redistribuirea unui ecograf în Ambulatoriu la cabinetul de Endocrinologie;

• Introducerea programului de lucru 7 zile din 7 zile la Laboratorul PCR;

• Achiziția unui grătar și a unui cuptor electric pentru bucătăria spitalui;

• Achiziția unei marmite de capacitate mare (finantare de la Consiliul Local);

• Scoaterea la concurs a tuturor posturilor care erau ocupate prin decizii, criteriile de performanță și competitivitate fiind prioritare;

• Ridicarea standardelor de pregătire profesională prin selecția și angajarea persoanelor care au finalizat 12 clase și dețin diplomă de bacalaureat;

• Finalizarea unor lucrări la Compartimentul de Arși și Sectia Pneumologie;

• Atragerea unor sponsorizări (dotarea cu 32 de frigidere, amenajare sală de mese la Secția Oncologie, baie CPU, baie camera de gardă a medicilor din cadrul Secției Medicină Internă, etc);

• Reparații și igienizare camera de gardă medici – Secția Boli Infecțioase;

• Îmbunătățirea condițiilor de lucru în zona de Triaj – Ambulatoriu, a pacienților, prin amenajarea cu mobilier nou;

• Dotarea cu mobilier nou a Cabinetului de Diabet și Boli Nutritie;

• Dotarea cu scaune ergonomice a birourilor de la Pavilionul Administrativ, respectiv înlocuirea mobilierului învechit și uzat moral;

• Înlocuirea filtrelor de aer de la sistemul de ventilație ce acoperă Blocul Operator și ATI (investiție de peste 23.000 lei);

• Introducerea unui sistem controlat de acces la fiecare intrare în spital;

• Montare și înlocuire mobilier termopan intrare Anatomie Patologică, monobloc, Pneumologie, Secția Medicală, perete termopan Morgă, etc;

• Montare aparate de aer condiționat: camera Computer Tomograf, Radiologie, Dermatovenerologie, CPU, etc.;

• Crearea liniei de gardă continuă la Secția ORL;

• Introducerea chestionarelor de burn out pentru angajați;

• Amenajarea unei parcări provizorii;

• Asfaltare zona de acces spital;

• Amplasarea unor bănci în exterior (susținere de la Consiliul Local);

• Amenajarea unui spațiu de vestiare – reparații, igienizare și montaj gresie într-un spațiu de la subsolul clădirii monobloc;

• Organizarea campaniei și a unor maratoane de vaccinare, prin implicarea a 17 medici și peste 25 de asistenți, în sistem de voluntariat;

• Asigurarea de personal la centrul de vaccinare din incinta Cinematografului «Victoria»;

• Renovarea centrului de pază și informare;

• Introducerea unui program informatic pentru transmiterea în format electronic a fluturașilor de salarizare către angajați;

• Montarea unui ATM care să asigure nevoile angajaților, pacienților și aparținătorilor, respectiv sursă de venit pentru spital;

• Igienizarea spațiului Centrului de Sănătate Mintală, etc.

12 COMENTARII

  1. Ați uitat sa menționați și de lcd-ul pe care, din bunăstarea dumneavoastră, l-ați donat pentru dotarea sălii de așteptare…
    Ați uitat sa menționați și de achiziționarea unui incinerator de, deșeuri medicale sau încă nu l-ați achiziționat sau nu este funcțional… oricum, este o realizare. Așa se spune, nu știu cât costa, cred c-o fi scump, comparativ cu tapetul medicinal..

  2. Foarte emoționantă scrisoarea dumneavoastră, m-a tulburat, mai aveam puțin și-mi dadeau lacrimile…
    50.000 km, ați plusat aici, parca nu stiati de la-nceput ca faceti naveta. V-ați asumat aceasta funcție…
    Oricum, chiar dacă nu sunt un domn, pentru ca mi-am permis sa va critic, va doresc tot binele din lume, așa cum și dumneavoastră vi-l doriți! Nu cred ca sunteți așa de altruistă…
    Apropo de tapet medicinal (sau medical, nu știu cum e corect) care a fost montat: “halatul, halatul, cât costa halatul? Dincolo era mai ieftin!”

    • Am citat dintr-o reclama la Altex: am innebunit când am citit câte realizări ați avut, care din punctul meu de vedere mi se par firești și nu trebuiau expuse. “Lauda de sine…”
      Nu-nțeleg de ce va pare așa rău ca plecați! Trebuia sa va înscrieți la concurs!

    • Uzat moral mobilierul de la pavilionul administrativ! N-am mai auzit de sintagma asta la un mobilier! Cred ca au făcut multe referate doamnele de la pavilionul administrativ pentru a le schimba scaunele și au prezentat și acte medicale!
      Ce frumos vorbiți despre respect, dar cred ca sunteți straina cu ingenuitate despre noțiunea de respect, care se câștiga, nu se impune!

      • Nu contest sub nicio forma ca ați achiziționat o mulțime de aparate, materiale, etc.(din punct de vedere logistic), ca ați avut cu ce, dar din punct de vedere administrativ, n-ați făcut mare lucru…
        Aceleași funcții de șefi ocupate prin delegări succesive ilegale sau ocupate prin concurs fără a îndeplini condițiile de a participa la concurs (dacă vreți, deși cred ca știți sau nu va mai interesează, va pot da cu subiect și predicat). Va găsesc tot eu o scuza, ați fost doar un manager numit…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.