Unul dintre cele mai importante proiecte derulate de Primăria și Consiliul Local Vaslui, „Proiect de îmbunătățire și extindere a rutelor, traseelor, stațiilor și vehiculelor de transport de călători, mentenanța și monitorizarea sistemului de transport public integrat din municipiul Vaslui”, în curs de implementare cu finanțare europeană nerambursabilă și care are termen de finalizare luna august 2022, a suferit o mică sincopă! Practic, nu s-a reușit găsirea unui furnizor pentru cele 10 troleibuze moderne noi ce ar trebui achiziționate în cadrul proiectului, la licitația publică deschisă în luna decembrie pe SEAP nefiind prezentată nici o ofertă care să respecte condițiile tehnice impuse de beneficiar. În aceste condiții, municipalitatea a reluat licitația, sperându-se că la sfârșitul ei, în luna aprilie, se va putea încheia un contract pentru furnizarea acestor vehicule, contract pentru care este alocată suma de peste 18 milioane de lei!
Municipalitatea vasluiană continuă eforturile în vederea modernizării transportului public local de călători și asigurarea unor condiții decente celor care folosesc acest serviciu comunitar de utilitate publică, circa 6 milioane de călători anual, în condițiile normale de dinainte de pandemie. În prezent, este în derulare un important proiect în acest sens, în valoare de 20,8 milioane euro, „Proiect de îmbunătățire și extindere a rutelor, traseelor, stațiilor și vehiculelor de transport de călători, mentenanța și monitorizarea sistemului de transport public integrat din municipiul Vaslui”, cu finanțare europeană nerambursabilă prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020.
Proiectul care va fi implementat la nivelul municipiului Vaslui vizează realizarea unui sistem de transport inteligent, dar și prietenos cu mediul, cu înființarea unor noi linii de troleibuze dar și prelungirea actualelor trasee de autobuz, cu înființarea a 25 de noi stații și reamenajarea a 69 de stații existente, amenajări de infrastructură și, poate cel mai important, achiziționarea a 18 mijloace de transport călători noi – 8 autobuze și 10 troleibuze.
În luna decembrie, municipalitatea a inițiat licitația pentru achiziția mijloacelor de transport, însă, până pe 10 februarie, data limită de primire a ofertelor, nu s-a prezentat nici un ofertant pentru troleibuze. În aceste condiții, pe 15 februarie, pe SEAP, a fost reluată licitația, pentru achiziționarea celor 10 troleibuze, termenul limită și data de deschidere a ofertelor fiind 12 aprilie, ora 15.00. Suma maximă pusă la bătaie pentru achiziția celor 10 troleibuze cu câte 90 de locuri fiecare este de 18.151.219,20 lei, iar criteriul de atribuire este cel mai bun raport preț – calitate. Municipalitatea dorește să nu mai repete greșeala din urmă cu câțiva ani, atunci când au mai fost achiziționate astfel de microbuze, însă, din lipsă de experiență în astfel de achiziții, și a unui specialist care să cunoască cerințele tehnice ce ar trebui îndeplinite, respectivele vehicule nu au făcut față tuturor condițiilor de trafic și de relief din Vaslui. „De această dată, ne-am consultat cu specialiști, inclusiv din cadrul unor primării care au implementat astfel de proiecte, astfel că sunt sigur că noile troleibuze vor face față tuturor condițiilor de trafic din municipiu, și vor putea fi exploatate în siguranță cel puțin pe întreaga perioadă de garanție, oferind vasluienlor condiții moderne de transport în comun și, totodată, pe lângă economia în exploatare, va fi protejat mediul ambiant”, explica, de curând, primarul Vasile Pavăl. Teoretic, furnizorul acestor troleibuze va trebui să ofere o garanție de minim 5 ani, avându-se în vedere un parcurs anual de câte 100.000 de kilometri pentru fiecare vehicul. „Punctajul maxim de 20 puncte se acordă pentru garanția care are termenul / parcursul cel mai mare din cele ofertate. Pentru garanțiile ofertate mai mari de 10 ani sau 1.000.000 km, se va acorda punctajul de maxim 20 puncte. Garanția extinsă se ofertează în ani întregi, respectiv în multipli de 100.000 km”, este una dintre cerințele caietului de sarcini, document în care se stipulează și specificațiile tehnice minime, inclusiv din punct de vedere a consumului de energie electrică, pe care trebuie să le îndeplineascăvehiculele ce vor fi achiziționate.
Dacă se vor găsi ofertanți care să respecte cerințele impuse, aceștia vor avea la dispoziție maxim un an pentru a livra respectivele troleibuze. Această perioadă va putea fi folosită de municipalitate pentru a derula celelalte etape din marele proiect cu finanțare europeană nerambursabilă care privește modernizarea transportului în comun de călători, inclusiv prelungirea actualelor trasee de autobuz și înființarea de noi linii de troleibuz, inclusiv reabilitarea și modernizarea străzii Traian. În ceea ce privește acest ultim obiectiv, deja se lucrează la întocmirea Studiului de Fezabilitate, primarul Vasile Pavăl sperând ca lucrările să demareze cât mai curând, chiar din acest an, pentru a putea fi descongestionat traficul de pe una dintre cele maia glomerate artere din municipiul Vaslui, arteră care a avut și de suferit datorită recentelor lucrări de reabilitare a rețelei de alimentare cu apă potabilă și a celei de canalizare.
Până la finalizarea proiectului, municipalitatea și compania din subordinea sa, Transurb SA, continuă să investească pentru modernizarea actualei flote de mijloace de transport în comun care, în cea mai mare parte prezintă o uzură avansată care, pe lângă un consum suplimentar de carburant și deci, cheltuieli suplimentare de exploatare, reduc și confortul călătorilor. În afara achiziționării cu fonduri de la bugetul local a două microbuze hibrid Karsan, care au intrat în exploatare în luna iulie a anului trecut, și care s-au adăugat altor 2 astfel de vehicule, achiziționateîn 2019, alte două noi autobuze ar putea fi accesați prin aplicarea la măsura „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”, din cadrul unei scheme de ajutor de stat instituită prin OUG nr. 130/2020. În prezent, parcul auto al Transurb SA, societate din subordinea primăriei care are în atribuții transportul public local, mai conține doar alte 13 autobuze, dintre care 2 autobuze au defecțiuni majore și sunt indisponibilizate pentru o perioadă nedeterminată, și 6 microbuze. 4 dintre microbuze au o vechime de cel puțin 16 ani, în timp ce, dintre autobuze, multe sunt de dinainte de anul 2000, motorizarea tuturor aceste mijloace de transport nedepășind normele EURO 3.