IN MEMORIAM OCTAVIAN GH. DUMITRIU – profesorul care a predat matematica metodic si cu plcere –

0

„Rdcinile nvtturii sunt amare, dar fructele ei sunt dulci.” – Aristotel

Profesorul Octavian Dumitriu sa nscut la 28 iulie 1938, in comuna Vulturesti, judetul Bacu. A urmat Scoala gimnazial in satul Deleni, judetul Vaslui, si Liceul ‘Mihail Koglniceanu’ Vaslui, absolvind Facultatea de Matematic a Institutului Pedagogic de 3 ani, din Iasi. n viata sa pmantean, profesorul Octavian Dumitriu a avut mai multe pasiuni: matematica, rebusul, apicultura, fotografia, fiind un invingtor asupra teribilei boli, numit hemofilie, pan in vecintatea implinirii varstei de 80 de ani. ntre pasiunile sale, pe primul loc s-a situat, in permanent, MATEMATICA, de care s-a indrgostit pe cand era elev la gimnaziu si de care s-a apropiat pan la contopire, in timpul cursurilor liceale, predand-o apoi, timp de 40 de ani, la Scoala din Vleni, comuna Vleni, judetul Vaslui. Apropierea de matematic a viitorului profesor Octavian Dumitriu a fost declansat de invttorul IOAN COTAC (pe cand era elev la Scoala din Deleni, judetul Vaslui) si consolidat de profesorul TRAIAN BRANZEI, in timpul frecventrii cursurilor liceale (la Liceul ‘Mihail Koglniceanu’, Vaslui), care l-a purtat incet, dar sigur, pe drumul fr de intoarcere a nobilei meserii de profesor de matematic. ntrebat, de mai multe ori, de ce a ales un obiect atat de greu si complex, rspunsul profesorului Octavian Dumitriu a fost simplu si invariabil: ‘matematica mi-a asigurat existenta… si am predat-o cu plcere si cu tragere de inim’. A sustinut toate examenele pentru acordarea gradelor didactice: Definitivat (in 1968), Gradul II (in 1975) si Gradul I (in 1988). Am cunoscut multi profesori care aveau o pregtire de specialitate foarte bun, dar nu reuseau s stpaneasc metodica predrii obiectului respectiv. n cazul nostru – matematica. Profesorul Octavian Dumitriu era convins c matematica ne ajut mult in lupta cu vicisitudinile vietii si ne ofer posibilitti de a iesi invingtori. Avea un stil propriu de predare – invtare – evaluare, un model de urmat. Era eficient: preda sistematic, organizat, consecvent, metodic si cu pasiune. Era punctual, optimist si stia s se adapteze fiecrei clase la care preda. Dup propria-i mrturisire: ‘La Scoala din Vleni nu sunt elevi a cror minti s nu-i ajute in efortul lor pentru invttur – dar cum lenea e cucoan mare, care nu are timp de invtare, unii din elevi au czut in capcanele ei si numai rusinea i-a trezit la realitate’. n intreaga sa carier didactic, el s-a strduit s fac matematica cat mai atractiv si accesibil elevilor, insistand, cu orice prilej (fie la orele de clas, fie in activittile extradidactice), ca acestia s o vad cu alti ochi, nu ca pe o ‘punte a suspinelor’, o sperietoare. Scopul lui era ca elevii s asimileze noi cunostinte cu efort mic, dar cu interes mare. Cunosctor, in profunzime, a matematicii gimnaziale si a programei scolare, si inzestrat cu metodica predrii matematicii, profesorul Octavian Dumitriu, prin exercitii si probleme (din care unele distractive), reusea s antreneze elevii, treptat, la un efort intelectual si, uneori, fizic (in timpul activittilor practice in teren), obisnuindu-i cu munca si dezvoltandu-le, simultan, spiritul de observatie, stpanirea de sine, initiativa, prezenta de spirit, agerimea etc. i ajuta pe elevi s descopere intotdeauna rostul invtturii si s capete plcerea de a munci. Pentru Octavian Dumitriu, munca profesorului de matematic nu era deloc usoar. Pe lang transmiterea continutului programei scolare, ‘trebuie cutat un bogat sistem de reguli in relatiile profesor-elev si elev-profesor’ (Octavian Dumitriu, ‘Matematica distractiv si rebus’, Editura ‘Sfera’, Barlad, 2017, p. 163). Profesorul trebuie s se apropie cu cldur si vorbe bune de elevi. S coboare la nivelul lor de intelegere. S predea noile notiuni pe o baz cunoscut. Trebuie asigurat un climat de incredere, de liber exprimare, de trezire a curiozittii si dorintei, de cunoastere din partea elevilor. Profesorul Octavian Dumitriu recurgea la unele ‘siretlicuri’, prin care urmrea s atrag elevii de partea invtturii, prin abordarea, in unele ore de curs, a unor mici jocuri ale mintii. Astfel le insufla increderea in fortele proprii si curajul de ‘a se lupta’ cu matematica. Stiind, de la ION IONESCU (unul din fondatorii ‘Gazetei Matematice’, Seria B), c elementele ce garanteaz succesul la matematic sunt ‘vointa, initiativa, perseverenta si rbdarea’, profesorul Octavian Dumitriu a reusit s-i ridice pe elevii si la nivelul asteptrilor, in cadrul Evalurilor Nationale si a Olimpiadelor scolare. Rarele esecuri il fceau s o ia de la inceput, atitudinea lui rmanand, mereu, pozitiv. ncurajarea permanent a elevilor i-a mobilizat pe acestia in efortul lor de insusire a cunostintelor si de formare a deprinderilor de calcul. Dup el, ‘capcanele’ din matematic pot fi evitate dac elevul tine cont de imperativele: ‘ntelege enuntul – Gandeste rational – Rezolv corect!’. n matematic, Octavian Dumitriu sa condus dup dictonul: ‘NON MULTA, SED MULTUM!’ – ‘NU MULTE, CI MULT!’. Pe lang activittile la clas, profesorul Octavian Dumitriu organiza si activitti adiacente, menite s ridice nivelul de pregtire al elevilor mai buni, dar si s le trezeasc interesul pentru matematic. n aceast categorie intr si Cercul de matematic ‘Tanrul matematician’ (care, la inceput, s-a numit Cercul ‘Gheorghe Titeica’), organizat pe grupe de elevi: clasele V-VI si clasele VII-VIII. Fiecare cerc avea un presedinte si un secretar de cerc, o evident clar a tematicii sedintelor bilunare si o evident clar a prezentei membrilor si. n cadrul cercului se rezolvau cele mai frumoase probleme de matematic, din manual, din culegeri si din ‘Gazeta Matematic’. ntre timp unii elevi sau si abonat la aceast revist, devenind rezolvitori de probleme corespunztor claselor din care erau. Profesorul indrumtor al cercului (Octavian Dumitriu) a publicat in Gazeta Matematic peste 30 de probleme. Cercul de matematic avea si o Gazet de perete, numit tot ‘Tanrul matematician’, cu trei rubrici: una pentru clasele V-VI (in stanga), alta pentru clasele VII-VIII (in dreapta) si rubrica ‘Stiati c…’ (in mijloc). Materialele erau schimbate bilunar, iar elevii doreau, care mai de care, s-si vad numele in Gazeta de perete, la Gazeta Matematic, intrucat se afisa lista cu cei care rezolvau corect aceste probleme. ntre anii ’80 – ’90, profesorul Octavian Dumitriu a realizat cu elevii activitti recreative si distractive in cadrul unui club numit ‘Clubul Matematicienilor Veseli’. Aici, pe lang elevii claselor V-VIII, participau, benevol, si elevii din clasele a III-a si a IV-a, impreun cu invttorii lor si cu alti profesori. Activittile erau organizate in vacantele de iarn si de primvar. Activittile erau diverse. Spre exemplu, in vacanta de iarn se orna un brad, fiecare globulet avand un numr, care ascundea un catren ironic la adresa celor care intarziau la ore, nu invtau, nu-si fceau temele, erau lenesi, dar si catrene de laud pentru cei merituosi. De multe ori, catrenele se potriveau-mnus elevului care l-a ales, ceea ce strarnea hohote de ras si mult veselie in randul celor prezenti. Veselie mare era si atunci cand anumite probleme de matematic, fizic sau chimie ii puneau pe elevi in incurctur. n final avea loc un concurs cu cinci probleme de matematic, pentru rezolvarea crora elevii erau premiati cu dulciuri. Elevii din Vleni participau la olimpiadele scolare de matematic si obtineau rezultate bune si foarte bune. S-a remarcat viitorul profesor universitar doctor CONSTANTIN ZLINESCU (profesor la Facultatea de Matematic a Universittii ‘Al. I. Cuza’ Iasi), care, in clasa a VII-a, la etapa judetean, a ocupat locul I, cu punctajul maxim (20 de puncte). Pentru ca elevii lui s performeze, profesorul Octavian Dumitriu acorda o atentie deosebit cunoasterii si intelegerii procedeelor de calcul matematic, dezvoltrii capacittii de rezolvare a exercitiilor si problemelor, precum si dezvoltrii capacittii de comunicare matematic. ntreaga activitate didactic desfsurat de profesorul Octavian Dumitriu i-a conferit satisfactia unei munci bine fcute, iar nou msura valorii profesionale. Matematica a fcut par – te din univer – sul in care a trit profesorul Octavian Dumitriu. Merit s mai subliniem faptul c bogata sa activitate didactic, pregtirea stiintific de specialitate si psihopedagogic, experienta sa de viat frumoas i-au permis s colaboreze, pe diverse teme, la diferite publicatii din tar: ‘Gazeta nvtmantului’, ‘Gazeta Matematic – Seria B’, ‘Romania apicol’, ‘Magazin’, ‘Rebus’, ‘Rebus OPTIM’, ‘Rebus Magazin’, almanahul ‘Convorbiri literare’ (Iasi) si la presa local. Dup pensionare, s-a dedicat scrisului si, astfel, i-au aprut urmtoarele crti: volumul autobiografic ‘Destinul unui invingtor’, Editura PIM, Iasi, 2012 (in 2013, la aceeasi editur, editia a II-a, revzut si adugit), ‘Monografia comunei Vleni’ si ‘Matematica distractiv si rebus’, Editura ‘Sfera’, Barlad, 2017. Profesorul Octavian Dumitriu stia s predea cu plcere matematic, s se fac inteles, oferea probleme si exercitii cu capcane, uimea cu unele date din viata matematicienilor din toate timpurile si glumea inteligent pentru a indeprta eventualele temeri ale elevilor si. Dumnezeu s-l ierte!

* Profesor Dumitru V. Apostolache