Sfntul Ilie este ziua de celebrare a astrului solar dttor de viat si lumin marcnd miezul verii pastorale, srb- toare cu data fix, 20 iulie, n fiecare an, cnd ciobanii separ oile de berbeci, ca apoi s coboare n sate, pentru prima dat dup urcarea oilor la stn la Sn-Georz.
Sunt-Ilie, ca si Sn-George si Sn-Medru, este o divinitate popular care a preluat numele si data celebrrii de la un sfnt crestin – Sfntul Mare Prooroc Ilie. El este de departe patronul suprem al verii, al arsitei si frmntrilor atmosferice. n Panteonul romnesc, el este o divinitate a Soarelui si a focului, identificat cu Helios, din mitologia greac, si cu Gebeleizis din mitologia geto-dac. Nencetat lupttor cu fortele rului, el este si un adversar de temut al oamenilor, n sptmna „Prlelelor, dac acestia nu i respect ziua, prin incendiile si grindina pe care le poate trimite asupra recoltelor”. Se povesteste c n timpul nasterii Sfntului Ilie, Sovac, tatl lui preot al Legii vechi, care locuia in cetatea Tesve, din Galaad a vzut niste brbati mbrcati n haine albe, vorbind cu pruncul si nvelindu-l pe el cu foc si hrnindu-l cu vpaie de foc. Vznd aceast vedenie tatl su si nspimntndu- se, s-a dus la Ierusalim si a povestit-o preotilor. Unul din acei preoti, vztor cu duhul, i-a zis: „Omule, nu te teme de vedenia aceea pentru pruncul tu; dar s stii c pruncul acela va fi locas al luminii, Darului lui Dumnezeu si cuvntul lui va fi ca focul de puternic si de lucrtor. Rvna lui ctre Domnul si viata lui fiind bine plcut lui Dumnezeu, va judeca poporul Israil cu sabie si cu foc”. Regele Ahab, la indemnul sotiei sale, introduce n regatul israelitean cultul zeului Baal. Vznd acestea, sfntul prooroc Ilie a adugat si fapte pe lng cuvinte, pedepsind pe protivnicul lui Dumnezeu si pe popoarele lui, si a zis: „Viu este Dumnezeul puterilor, Dumnezeul lui Israil, dinaintea cruia eu stau, c nu va fi n anii acestia rou si ploaie din cer pe pmnt, dect numai prin cuvntul gurii mele!” ndat cu cuvntul proorocului cerul s-a nchis si s-a fcut secet; aci dup cuvntul lui nici o pictur de ploaie sau de rou n-a czut pe pmnt. Apoi, a urmat nerodirea pmntului, lipsa de hran si foamete n tot poporul, nct sufereau si oamenii, dar si dobitoacele. Ahab l-a amenintat pe Ilie cu moartea. Din aceast cauz, proorocul Ilie a fost nevoit s stea ascuns pn au trecut anii de secet. Ascunztoarea sa a fost mai nti aproape de prul Cherit. Acolo a fost hrnit de corbii care-i aduceau zilnic pine. A stat si n casa unei vduve, din Sarepta Sidonului unde si acolo a fost hrnit minunat, cci bruma de fin si ulei ce avea acea vduv, s-a ajuns tot timpul ct a fost gzduit Ilie la ea. Acestei femei, Ilie i-a nviat si copilul care-i murise. La finalul anilor de secet si pentru cunoasterea adevratului Dumnezeu, Sfntul Ilie i propune mpratului s ridice un jertfelnic pe Muntele Carmel si s se roage mai nti prorocii lui Baal, apoi el lui Dumnezeu. Acesta a fost momentul n care Ilie a nlturat cultul zeului Baal. El a reusit s coboare foc din cer peste jertfa sa, ceea ce 450 de preoti ai lui Baal nu au reusit s fac. Ilie a prezis regelui Ahab si sotiei sale c vor muri de moarte nfricostoare, ceea ce s-a si ntmplat. Cnd s-a apropiat vremea n care voia Domnul s ia pe Ilie la sine viu cu trupul, Ilie si Elisei mergeau ctre cetatea Betel. Cnd amndoi sfintii prooroci au mers la Iordan, Ilie a luat cojocul su si, nvrtindu-l, a lovit apa cu dnsul si sa desprtit n dou, apoi au trecut amndoi ca pe uscat. Pe cnd mergeau ei si griau, deodat s-a artat ntre amndoi un car de foc si Ilie a fost luat spre cer. Atunci a czut de sus cojocul lui Ilie, lsat de dnsul si, lundu-l, a ajuns pe trmurile Iordanului desprtind cu el apa ca si Ilie, a trecut pe uscat si astfel s-a fcut mostenitorul darului care lucra n nvttorul lui. n credinta popular se crede c Sf. Ilie ar mai avea trei frati; o sor mai mare, Marina, un frate mai mare Ilie Plie si un frate mai mic, Pantelimon sau Sfntul Ilie cel schiop. Sf. Ilie Plie e surugiul lui Sf. Ilie si mn o crut cu doi sau patru cai de scot foc pe nri si sunt potcoviti cu potcoave de argint si, atunci cnd i goneste, bat din copite si scapr, si de aceea se vd fulgerele. Carul lui Sunt-Ilie e lucru sfnt, dumnezeiesc, ascuns de ochii lumii, si de aceea, cnd iese, acoper cerul cu nori. Acest car, spre a nu aluneca n mersul su, are pe talpa rotii cuie mari ce-i slujesc la ntepenire. Aceste cuie, gurind bolta cereasc, las s curg ploaia sau grindina dup faptele oamenilor. Sf. Ilie a primit de la Dumnezeu si sapte tunuri cu care ornduieste toate pentru oameni: de ploaie, de secet, de foamete, de holer, de boli, de moarte si de btlie date spre pstrare fratelui mai mic, sfntului Ilie Plie. Dumnezeu i-a dat lui Sf. Ilie si un bici n mn, pentru a orndui norodul. n credinta popular se vehiculeaz ideea c biciul lui Sf. Ilie ar avea dou sfichiuri, unul de aur cu care mprstie man cnd oamenii fac bine iar cellalt din argint cu care pedepseste cu piatr oamenii ce fac ru. Se ngrijeste totodat s nu pleasc fulgere poamele, mai cu seam prunele, zarzrele, si astfel s cad pe jos nainte de vreme. Dumnezeu i-a dat Sf. Ilie si tunetul, s trsneasc dup diavol. Si Ilie, cnd a nceput s tune si s trsneasc, credeai c se prpdeste lumea. De aceea Dumnezeu, vznd c Ilie este prea puternic si pentru a-l mai domoli i-a luat mna dreapt si piciorul drept. Astfel, ciung si schiop, este si acum; de aceea nu poate umbla singur de acea porneste n goan dup draci, numai n cruta sa. Cnd dracii nemultumiti se rscoal, urc din iad si rscolesc norii, atunci Sf. Ilie nham caii la crut, pleac prin cer si ncepe s trsneasc dup ei. Ei cnd l aud pe Sf. Ilie cu cruta, fug de se prpdesc, si se ascund pe unde pot. Si cnd alearg cruta prin cer, face mare hrmlaie, la noi pe pmnt se aude atunci tunnd. Cnd fulger, poporul zice c Sf. Ilie a mai trsnit un drac. Cnd trsneste, d cu sgeata n form de fulger, ce despic copacii si intr n pmnt de nou stnjeni dup dracii nspimntati ce se ascund sub pmnt n gaur de sarpe, n scorburile arborilor, pe sub streasina caselor, n turlele bisericilor si chiar n trupul unor animale, Sunt-Ilie trsneste nprasnic pentru a nu-i scpa nici unul dintre ei. Ferestrele si usile caselor nu se las deschise n vreme de furtun, c poate ascunde vreo spurcciune de drac n cas si se poate s trsneasc casa. Dracul se ascunde mai mult la carpen si de aceea e bine s nu se pun la cas lemn de carpen ori s se adposteasc sub carpen n vreme de furtun.
– continuare n numrul viitor –
Dan Horgan
Foarte interesant si curios traditie! Frumos articol.
Foarte interesant si curios traditie!