Dup ntemeierea Eparhiei Husilor, la 1598, de ctre domnul Ieremia Movil si mitropolitul Gheorghe Movil, scaunul episcopal a fost ocupat n secolul al XVII-lea de ierarhi crturari, cu contributii majore n istoria culturii nationale, cum ar fi Dosoftei (1658-1660) si Mitrofan (1682-1686), ultimul fiind numit, pentru meritele sale, Episcop de Buzu de ctre Constantin Brncoveanu.
nsemnarea din Psaltirea slavo-romn, tip rit la 1680 de mitropolitul Dosoftei, ne indic vietuirea ieromonahului Mitrofan la mnstirea Bisericani, unde, potrivit istoricului Nicole Iorga, ar fi fost egumen. Chemat la Iasi de Mitropolitul Dosoftei, Mitrofan si d concursul la tiprirea crtilor Psaltirea denteles (slavo-romn), 1680, Molitfelnic dentles, 1681, si Viata si petrecerea svintilor, 1682-1686 (un exemplar se pstreaz la Muzeul Eparhial din Husi). Printre ucenicii lui Mitrofan se numr Pavel, Ursul si Andrei. Cu sprijinul financiar a lui Gheorghe Duca, domnul care dorea s strluceasc ca si Vasile Lupu … tatl su sufletesc si la initiativa Patriarhului Dosithei al Ierusalimului, este nfiin- tat tipografia greceasc de la mnstirea Cettuia, prima n care a nceput s se tip- reasc crti grecesti pentru Orientul ortodox, a crei organizare si conducere a revenit ieromonahului Mitrofan, care nvtase mestesugul tiparului n tinerete cu mare osteneal. La Cettuia sunt tiprite crti precum ntmpinare contra primatului papei de patriarhul Nectarie (1682), Contra ereziilor de Simion fost mitropolit al Tesalonicului (1683) si Explicarea rnduielii bisericesti, de Marcu, fost mitropolit al Efesului (1683). La sfrsitul crtii lui Simion, fostul mitropolit din Tesalonic, se noteaz: S-a tiprit n Iasii Moldovei, cu cheltuiala a prea ntru toate strlucitului, a prea piosului si prea mritului domnitor a toat Moldovlahia. Cu ngrijirea si ndreptarea a prea nvtatului Ioan Molivd Perinteanul, de prea iubitorul de Dumnezeu Episcop al Husilor chir Mitrofan, n anul 1683. La sfrsitul anului 1682 ajunge Episcop de Husi, cu sprijinul Mitropolitului Dosoftei, prima atestare documentar ca ierarh fiind din 11 ianuarie 1683. Cea mai mare parte a timpului era petrecut de Episcopul Mitrofan la Iasi pentru supravegherea lucrrilor de tipografie si asigurarea corecturilor necesare tipririi crtilor. Evolutia Bisericii Moldovei este influentat n a doua jumtate a secolului al XVII-lea de rzboaiele polono-otomane, desele schimbri de domni si ierarhi, plecarea n Polonia a mitropolitului Dosoftei n 1686, cnd ntreaga Moldov a fost jefuit de lesi, cazaci si moldovenii pribegi, acum gsindu-si sfrsitul si Ruxandra, fiica lui Vasile Lupu. Mitrofan a pribegit n Tara Romneasc de teama domnului Constantin Cantemir, dup fuga mitropolitului Dosoftei, al crui adept si sustintor era. La 25 mai 1686 semna ca martor la ntocmirea unui act. Probabil c a prsit Moldova n august 1686. Episcopul Mitrofan al Husilor si vornicul de poart Buta realizeaz mrturia hotarnic a mosiilor domnului Constantin Cantemir, adeverit de marii boieri din 15 decembrie 1689 (s fie data copiat gresit n condica Asaki?). Fugit n Tara Romneasc, Mitrofan s-a pus n slujba domnilor Serban Cantacuzino (1678- 1688) si Constantin Brncoveanu (1688-1714). Mediul din Tara Romneasc n care a vietuit Mitrofan era propice dezvoltrii culturii. Constantin Brncoveanu s-a nconjurat cu oameni de cultur, dintre care amintim pe Anton Maria del Chiaro, Iacob Pylarino, Gheorghe Maiota, Ioan Avramios, Dositei si Hrisant Notaras ai Ierusalimului, Gherasim Paladas al Alexandriei, Atanasie Dabbas al Antiohiei, Sevastos Chimenitul din Trapezunt, stolnicul Constantin Cantacuzino, fratii Radu si Serban Greceanu, cronicarul Radu Popescu si altii. Priceperea sa l propulseaz la conducerea tipografiei domnesti din Bucuresti, unde se tipreste pentru prima oar n limba romn Biblia lui Serban Cantacuzino (nceput la 5 noiembrie 1687 si terminat n septembrie 1688), urmat de ntmpinare la principiile catolice si la chestiunile lui Ciril Lucaris de Meletie Sirigul, Manual mpotriva rtcirii calvine de Dositei al Ierusalimului (1690) si Mrgritarele (cuvnt rile) Sfntului Ioan Gur de Aur (1691). Remarcm c traducerea Sfintei Scripturi a fost realizat Nicolae Milescu Sptarul (c.1636-1708), revizuit si ndreptat de ctre Dosoftei, pe cnd era Episcop de Roman, numele celor doi nefiind mentionate. Traducerea lui Nicolae Milescu Sptarul a fost ndreptat de fratii Greceanu. Pe ultima pagin a Bibliei de la Bucuresti (1688), se poate citi: A totu mesters ugul Tipografiei si ndireptrii cuvinteloru rumnesti ostenitoriu, de Dumnezu iubitoriulu Mitrofanu Episcopulu de Husi, iar la sfrsitul lucrrii Sfntului Ioan Gur de Aur, tradus de fratii Radu si Serban Greceanu, avem nsemnarea: La a tot mestesugul lucrului al acestii sfinte crti si al diorthosirii limbii rumnesti, primitoriul de osteninte Mitrofan proin Episcopu Husskii. La 10 iunie 1691, Mitrofan, fostul ierarh de la Husi, a fost ales cu sprijinul lui Constantin Brncoveanu Episcop de Buzu, unde pstoreste pn la obstescul sfrsit n 1702. De la Mitrofan va nvta mestesugul tiparului smeritul clugr Antim Ivireanul, adus ca mirean de Constantin Brncoveanu de la Constantinopol si care va primi conducerea tipografiei din Bucuresti. Antim Ivireanul ajunge Episcop de Rmnic si Mitropolit al Ungrovlahiei si a pus o nou temelie limbii noastre bisericesti, nteleas si folosit pn astzi. Ca si marele su binefctor Constantin Brncoveanu, Antim Ivireanul a suferit moarte de martir n 1716, fiind omort de turci iar trupul su aruncat de ucigasi ntr-un ru din Bulgaria. Beneficiind de sprijinul lui Constantin Brncoveanu nfiinteaz tipografia domneasc de la Buzu unde tipreste: Pravoslavnica Mrturisire a lui Petru Movil, prima traducere n limba romn (1691), cele 12 Minee (1698), care vd pentru prima oar lumina tiparului n spa- tiul romnesc, Evhologhionul (1699 si 1701), Octoihul (1700), Triodul (1700), Penticostar (1701), Psaltirea (1701), Liturghierul (1702), nvttura preotilor pe scurt, de sapte taine ale Bisericii, cu drepte dovediri din pravila Sfintilor Printi (1702). Semneaz numeroase prefete, realizeaz traduceri, ctitoreste schitul Bontesti (Vrancea), a fost un precursor al introducerii definitive a limbii romne n biseric. n crtile tiprite este reprodus stema Trii Romnesti si sunt nchinate stihuri politice domnului Constantin Brncoveanu, cum ar fi cele din Mineiul lunii lui septemvrie (1698), pe care le redm n continuare: Semn strasnicu si arm la rzboiu pre tare / Den ceriu fu artat o minune mare. / O cruce de stele pre ceriu nsemnat / Marelui Constantin H(ristos) i arat / Cu slove nprejuru scrise rmlenesti: / Pe toti vrjmasii ti s-i biruesti. / Acum si Corbulu nc o arat / Domnului Constantin ntr-aciast dat, / Dndu-i lui putere cu ndejde bun, Ca s stpneasc, c-i de vit bun. Prin marile lui merite, munca struitoare depus n slujba bisericii, ogorul tipriturilor si a Trii, formarea de ucenici, cel mai celebru fiind Antim Ivireanul, crearea unei scoli de tipografi, introducerea limbii romne n Biseric, Mitrofan, Episcopul Husului si al Buzului a scris o pagin nepieritoare n istoria romnilor alturi de protectorul su Constantin Brncoveanu, domnul martir canonizat de Biserica Ortodox Romn mpreun cu fiii si. A dat preotilor Tipicul n limba romn iar credinciosilor Sinaxarele. nnoirea Episcopului Mitrofan a fost explicat de Mitropolitul Teodosie n prefata de la Minee: Preotii nostri de pre la sate nicidecum ntelegnd limba aceea (slavona – n.a), rnduielile Bisericii nu erau fcute deplin, nici vietile sfintilor se citeau, asculttorii nentelegnd. Initiativa sa va birui pn la urm. n locul diverselor crti de slujb s-a dat la tipar un singur rnd de crti asezate dup cele mai sigure texte grecesti si avnd indicatii de folos. Realizrile sale strnesc cuvntul de admiratie a ierarhului crturar Melchisedec Stefnescu, fost profesor, rector de seminar si Locotenent de Episcop la Husi, autorul lucrrii Cronica Husilor si a Episcopiei cu aseminea numire (1869).
Costin Clit
Felicit?ri Domnule Profesor.V?d c? lucra?i temeinic.
Cu stim?,
Ion ?u?uianu